Gå til innhold
Arkivverket

[#52728] Foreldre til Clara Olsdatter Yttrehorn f 1750/ Lars Mathiasen Gausemel f 1747


Gjest Magrethe Lillestøl
 Del

Recommended Posts

Gjest Magrethe Lillestøl

Lurer på om noen kan hjelpe meg litt videre med å finne foreldrene til min tippx5 oldefar Lars Mathiassen Gausemel døpt 26.12.1747 i Hornindal. I kirkeboken står det at faren heter Mathias Gausemel, men så pass klarer jeg jo å tenke meg til selv også! Vet noen hvem denne Mathias var, kom han fra Gausemel, hvem var hans foreldre, når ble han født/døde. Vet at han må ha dødd før 1801, for han er ikke med i den folketellingen. Ei Anne Larsdatter står som Lars sin mor i folketellingen for 1801. Noen som vet hvor hun kom fra, hvem hennes foreldre var osv? Lars sin kone, min tippx5 oldemor het Clara Olsdatter Yttrehorn og var døpt 20.12.1750. Oppført som far i kirkeboken står bare Ole Yttrehorn. Hvem var moren hennes og noen som vet mer om foreldrene til Clara? Takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hvis du går inn på Dis-treff og søker på Lars Gausemel,får du svar på mange av spørsmåla dine.Ser ut som en annen holder på med denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser du allerede har fått svar, men legger inn dette likevel:Dette er vel dåpen i 1747 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=107&filnamn=sogndaap&gardpostnr=8613&merk=8613#ovre>LenkeI folketellingen 1801 finner jeg Gausemel i Eid, Sogn og Fjordane. I Family Search finner jeg følgende giftermål: Anne Larsdatter og Mathis Olsen 15.7.1742. Her er vielsen i den skannede kirkeboka for Eid, se til høyre, 15. juli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Faren heter, iflg. BB for Horningdal, Mattis Olsen Gausemel 1720-1757 gift 1742 med Anne Larsdtr. Hjellbakk død 87 år 1807. Hans far Ole Mattisen 1682-1746 gift med enken, etter forrige bruker, Guri Pedersdtr og 2g med Synneve Nilsdtr. 1687-1769. Hvem av disse 2 som er mor til Mattis i 1720 vet en ikke, da KB begynner ikke før 1722, og der heller ikke er skifter i dette tidsrommet. Hvor Mattis kom ifra er ikke nemnd i BBøkene, men en kandidat er, hvis en ser i 1701 tellingen, Ole Mattisen Hatlelid 17 år, det er den eneste nevnt i denne tellingen Ole Mattisen.Finner heller ikke at Ole eller broren Steffen, har barn født innført i KB, slik at eventuelle fadre kunne fortelle noe om hans opphav. Et av barna til Ole er døpt Kristi, det foreldre paret på Hatlelid, heter Mattis Gabrielsen og Kristi Olsdtr, kan jo tyde i den retningen. Anna Larsdatter Hjellbakks foreldre er, Lars Paulsen Hjellbakk 1679-1750 og 1 ekte Ingrid Andersdtr. 1681-1724 2 ekte Brite Styrkersdtr. fra Aksla på Sunnmøre. Hans far Paul Larsen Hjellbakk 1636-1714 gift med Eva Mikkelsdtr. Clare Olsdatter Yttrehorns foreldre er, Ole Bottolfsen Yttrehorn død 73 år 1774, gift med 1g 1734 Gunhild Knudsdtr. død 1740, 2g med Brite Pedersdtr. Lødøen 1726-1790. Hans foreldre Bottolf Olsen Kirkhorn 1684-1734 der er ikke nemnd noen kone til Bottolf. Bottolfs foreldre, Oluf Bottolfsen Kirkhorn 1651-1710 gift med Brite Didriksdtr. 1659-1731, videre, Bottolf Olufsen 1620-, ingen kone, Oluf Bottolfsen brukar 1624, kona Helga nemnd i 1646, Bottolf Olufsen Rand brukar før 1590 død før 1618 gift med Synneve Olufsdtr Hopland, av Hardbogætta som går tilake til svartedauen. Foreldrene til Brite Pedersdtr. Lødøen er, Peder Andersen Maurset 1676-1754 først gift med enke Marte Olsdatter død 1713, 2g gift med Ingebor Mattisdtr. Aarholen 1694-1764. Far til Peder A. er Anders Magnesen Maurset 46 år i 1664, ingen kone, far igjen Magne Magnesen Maurset brukar 1638, og far Magne Rasmusen Maurset brukar 1602. Alt er hentet fra BB for Horningdal. Håper dette var noe hjelp. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.