Gå til innhold
Arkivverket

[#52736] Oluf Olavusen og hustru Marie Henriette. Bodde i Bergstien i Drammen i 1900.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Av og til må man bare kaste inn håndkledet og be om hjelp...Oluf Olavusen (f. i Skoger 1849) og hustru (Marie Henriette (Hansdatter - f.i Drammen 1853) bodde i Bergstien i Drammen ved FT1900 sammen med sine to yngste sønner, Kristian og Henry Olaf (f. hhv.1885 og 1892). Mener å ha funnet at de hadde 5 barn til: 1) Hans Olaus f.1875. 2) Ingeborg Lovise f.1878. 3) Ingvald Andreas f. 1879. 4) Sigrid f.1881 og 5) Borghild f.1883.Jeg har funnet litt om Hans Olaus (inkl. kone, barn og hvor det ble av noen av dem), men når det gjelder de andre barna etter konfirmasjon og/eller FT1900, har jeg 'gått dønn tørr'.Kjenner noen igjen disse navnene så jeg kan få hull på byllen?.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Noen forslag fra folketellinger 1900:Nedre Eiker, Krogh, Hans Olauss. 1875, gift.Sande, Østre Lærum, Hans Olauss. 1875, ugift.Kristiania, Ullevoldsveien 73, Ingeborg Lovise Olavesen.Kristiania, Sorgenfrigaden 17, Sigrid Olafs.Skedsmo, Strandgaden 6d, Borghild Olavesen, f. Ullensaker?Ikke funnet noen Ingvald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for oppfølgingen, Berit!Hans Olaus og fru Lina fra Sør-Odal (+3 sønner) bor i Andr.Thunes.gt i Drammen i 1900.Og - bortsett fra broren Ingvald som ikke er å finne i FT1900 (riktig bemerket) mener jeg å ha funnet de tre søstrene i hver sin huspost i Kristiania i 1900: 1) Ingeborg som enepike hos disponent Ole Bernhard Nilsen i Ullevoldsv. 73. 2) Sigrid som tjenestepike i Sorgenfrigt. 17 og 3) Borghild som butikkjomfru i Thv. Meyers Gade 78B. (Du fant to av dem). MEN, det er tiden etter 1900 jeg trenger hjelp med.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da er det vel kun 1 mulighet i gjen, og det er å begynne og lete på måfå i kirkebøken for disse områdene. Glemte 2 muligheter til, adressebøkene og emigrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Berit! Min motiv for å starte dette temaet var IKKE at noen skulle sette igang å lete på måfå. Det ligger ikke noen innbakt forventning i temaet om at noen skal begynne å lete for meg.Jeg hadde istedet et lønnlig håp at det blant Digitalarkivets utallige lesere og bidragsytere skulle finnes noen som kjente igjen noen av navnene i denne familien.Ut over det er det min hensikt å fortsette å lete selv.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

prøvde med et søk i Dis Garvminner fant en Hans Olausen begravet Strømsgodset. Vet ikke om gravstøtten kan kopieres hit , men prøver: LenkeKan hende du kan finne flere etterkommere i gravminneregisteret?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Kjell. Det var da leit at du tok det på den måten. Det var da ikke ment slik som du tydeligvis har forstått det. Jeg mistenker ikke deg for å sitte på baken og la andre gjøre jobben.Men du må vel være enig i at ved å lete i kirkebøkene der de bodde er det en liten sjanse for å finne dem som f.eks. gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til sønnen hans olausen m.fam i 1900-tellingen: LenkeSiden de fortsatt bodde i Drammen, kan det vel være godt håp om å finne dem På Dis gravminner?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da begynner jeg å tro at jeg har funnet den rette familigraven til Hans Olausen i Strømsgodset. Her i samme grav ligger også en Lina Olausen beg 5/10 1944, Strømsgodset:Jeg legger in bildet av gravstedet en gang til: LenkeSkla se om noen av barna kan være begravet i samme grav også.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner en Haakon Olausen begravet 11/4 1930 i samme familiegrav til Hans Olausen. Vet ikke om dette kan være en sønn født etter 1900? Ingen fler opplysninger på registrert grav for Haakon.De sønnene som var nevnt ved 1900-tellingen har jeg ikke funnet i gravregisteret i Strømsgodset. De kan jo godt ha flyttet et helt annet sted.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Gunn! Du har helt rett mhp DIS' gravminner! Både Hans Olaus, Lina og sønnen Haakon er begravet på Strømsgodset kirkegård. Haakon ble født 1907 og døde i Apr 1933, trolig ugift. Jeg har funnet tilsammen 7 barn for Hans Olaus og Lina Amundsen (eller Jacobsdatter om man vil) og jeg har fødselsdato og sted for alle 7. Bortsett fra de to eldste ble alle døpt i Bragernes kirke. Sånn omkring 1914 flyttet familien til Strømsgodset (det går fram av barnas konfirmasjon) og tydeligvis bodde Hans Olaus og Lina der resten av livet.Sønn nr. 3, Bjarne Erling, ble gift 20.12.1924 i Strømsø kirke med Ella Nilsen fra Strømsø(f.1899).Og der stopper det...Til Berit! Joda, du har rett i at jeg ikke vil bli oppfattet som at andre skal gjøre jobben for meg. Jeg er faktisk overbevist om at jobben allerede er gjort. Av noen der ute. Så det hadde vært spennende å komme i kontakt med vedkommende. Jeg kan i tilfelle bidra med et fiks ferdig stykke anetre med (forløpig) 97 personer i mange generasjoner.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Håper virkelig noen av etterkommere leser denne etterlysningen. Eller noen som kjenner slekta. Morsomt at jeg også fant dem i Graminneregisteret.For meg er søkingen spennende.Lykke til med ditt arbeid.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at du burde legge inn alle de opplysningene du har på gravminneregisteret. Det vil være en flott ting om flere gjorde dette. Det var lite fakta og manglet både fødselsår på Haakon Olausen og pikenavn og fødelsår på moren og faren.Retting kan du sende direkte fra gravminneregisteret i et skjema, mener jeg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Hamberg

Av og til bare snubler man over det.....Sønnen Ingvald Andreas f.1879 (se innlegg nr.1) var i live i 1900 allikevel! Ved FT 1900 bodde han i Markveien 56b i Kristiania, men er feilaktig registrert med fødselsår og -sted.Det er definitivt ham fordi alle data stemmer da bakersvennen Ingvald Olaussen gifter seg i Petrus Menighet i Krisitania 26.5.1901 med Olga Elise Kristensen Smidsrød fra Tjøme (f.1878). Har ikke funnet hvor de flyttet inn etterat de giftet seg, men det hjelper ....Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Nok en inspirert tanke førte meg til Sande i Vestfold hvor Ingvald Olausen og hustru Olga slo seg ned rundt 1907. Har funnet ialt 7 barn som vokste opp, men ikke ektefeller for alle: 1) Solveig f.1902 2) Dagfin Harry Sten f.1907, 3)Gudrun Elise f.1909, 4)Ingeborg Linda f.1911, 5) Rut Hjørdis f.1912, 6) Rolf f.1915, 7) Ninni f.1917.En kommentar i kirkeboka for Sande for barn 6 og 7 ovenfor går det fram at de også fikk to barn til. For dem har jeg ikke funnet noe dødsfall i Sande, så de har åpenbart dødd før 1907/1908.PS! DIS' gravminner i Norge nevner både år og dato for når Ingvald, Olga, flere av barna (+ deres ektefeller) døde - de fleste i Sande. (Ikke nødvendig med noen lenker for min del).Kjenner noen igjen denne familien?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.