Gå til innhold
Arkivverket

[#52737] Anders Andersen f. ca. 1795 i Kautokeino. Hans forfedre, fra slekten RIST ?


Gjest Trygve Strømø
 Del

Recommended Posts

Gjest Trygve Strømø

Anders Andersen født i Kautokeino ca. 1795 og døde i Kvalsund. Slektsnavnet Risti ble brukt på han ved skifte etter han. Hans forfedre kommer de fra slekten Rist eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trygve Strømø

Nevnte Anders Andersen giftet seg i Kvalsund kapell 5. okt. 1815 med Abelone Jonasdtr. De bodde på Goretak i Kvalsund. Kristian Fors har prøvd å finne hans foreldre, tusen takk. 'I skattemanntallet 1778 for Kautokeino blir det opplyst at Svend Pedersen Rist hadde flyttet til søkanten. Han hadde to sønner Peder og Anders Rist. Peder Svendsen Rist er den eneste som betalte skatt i Kautokeino, og var død 1803-04. Anders Pedersen Rist f. 1751, må i tilfelle være den som er far til Anders Andersen Rist. Hvor til ved sjøkanten de flyttet vet jeg ikke, men trodde det var til Alta-Talvik sogn, men klarer ikke å finne de der.' Er det noen som vet hvor familien flyttet og om Anders Pedersen kan være far til Anders Andersen i Kvalsund ? MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

I Norges Slektsleksikon, Kvalsund kommune bind 1 av Nikodemussen er det en Anders Andersen f. 1813, d. 2. nov. 1903 fra Kautokeino med adresse Repparfjord, og gift med Abelone Jonasdatter fra Stallogargo (Kvalsund). De har fem barn: Inger f. 1826, Marit f. 1829, Siri f. 1832, Jonas f. 1836, Kristine f. 1841.Kan det være tilfeldig at personene har samme navn, og med tilknytning til Kautokeino og Kvalsund? Det er et avvik på alder, så det kan være en annen familie.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Anders Andersen fra Kautokeino og pige Abelone Jonasdatter ble gift 5. okt. 1818.Peder Isaksen kvæn og enke Abelone Jonasdatter ble gift 22. sept. 1816.Anders Andersen Rist må være født før år 1800. Abelone Jonasdatter ble konfirmert 1815 16 år gl.Hilsen Kristian Fors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Takk for informasjonen. Marit Andersen f. 17/3 1829, Repparfjord sine foreldre var Anders Andersen, f.ca 1795 muliggens fra Kautokeino og Abelona Jonasdtr.se Kirkebok for Hammerfest,Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9760&idx_id=9760&uid=ny&idx_side=-28>Lenke Marit var gift 31. aug. 1851 i Hammerfest, se Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

I følge de opplysningene jeg har fått giftet Anders Andersen seg 5. oktober 1818 i Kvalsund kapell, det ble da opplyst at han var fra Kautokeino. Står det under Hammerfest ? Har noen funnet og tydet det ? Ved skifte etter ektefellen, Abelona Jonasdtr.(kalles hun ved en feil Johannesdtr)20.07.1845 er slektsnavnet 'Risti' brukt om Anders A. Er skiftene tilgjengelige ? Om det kan dokumenteres at han er fra Kautokeino og har slektsnavnet Risti, er det da med rimelig sikkerhet dokumentert at han er sønnen til Anders Pedersen Rist f. 1751 eller ? MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Den 1. sept. 1818 anmeldte sig til Ægteskab Ungkarl Anders Andersen fra Kautokeino med attest fra Jessen (Lauritz Jessen var prest i Kautokeino 1811-1818) med pigen Abelone Jonasdtr. i Stallegard. (gift 5. okt. 1818)Anders Svendsen Rist f. 1751, konf. 1772. Han er den enesete som kan være far Anders Andersen Rist, forutsatt at det er navnet til Anders Andersen.Kirkeboken for Kautokeino 1777-1805 er blitt borte, og i dette tidsrommet må Anders Svendsen blitt gift og begravet. Han har trolig vært tjener, og er trolig død ung, fordi han ikke finnes i skattemanntallene. Det finnes heller ikke noe skifte etter ham, så han er blitt fullstendig borte i de skriftlige kildene. Men det kan jo være mulig å finne spor etter hans hustru.Han kan ha vært tjener hos sin bror Peder Svendsen, som ble gift 1774 med Ane Paulsdatter, og er i skattemanntallet for Kautokeino fra 1774 til sin død 1803. Skifte etter ham 22. feb. 1804.Hilsen Kristian Fors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen, tusen takk, Kristian Fors. Da er det bekreftet at' min' Anders Andersen kommer fra Kautokeino med rimelig sikkerhet. Spørsmålet er da om han er av slekten Rist, se innlegg nr.8. Vet noen hvordan en kan få tak i skifte fra 20.07. 1845 etter Abelona Jonasdtr. ? Kristian, du skriver det kan være mulig å finne spor etter Anders Svendsen sin hustru, kan jeg spørre hvordan ? Igjen, takk for jobben. MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Anders Svendsen Rist ble konfirmert 1768 16 år gl.Skifte etter Abelone Jonasdatter finnes på filmrull HF 2016, år 1830-1859. Skifter i Finnmark er filmet fra 1686 til 1891 Disse filmrullene finnes på flere bibliotek, og kan også bestilles fra et biliotek, som har de. Kan også kjøpes av Kodak, tror jeg. Jeg kjøpte en gang alle disse filmrullene derfra, hadde en filmframviser, men lyspærene til den er blitt fryktelig dyre, de varte bare i 60-70 timer.Hvis Anders Svendsen hustru levde etter 1805, må jo iallfall hennes død være nedtegnet. Hun kan jo også ha giftet seg igjen. Det finnes jo noen muligheter, men letningen kan jo være tidkrevende. Hvis det finnes skifte etter henne, er jo saken grei, men dette er ikke hel lett. En av de to eldste døtrene må nesten være oppkalt etter Anders Andersen mor. Men de kan jo også ha barn like etter 1818, selvom de ikke er nevnt hos Nikodemussen. Inger er der eldste datter født 1826.Hilsen Kristian Fors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for hjelpen til å finne skiftet, Kristian og Kjell. Jeg skal bestille skiftet. Takk for ideene til mulige måter å finne hustruen til Anders Svendsen. Jeg har sett gjennom folketellingen for 1801, Kistrand om det kunne være andre mulige foreldre til Anders Andersen som giftet seg i 1818. Jeg finner da en Anders Guttormsen, Kautokeino født ca 1751 g.m. Maren Andersdtr., de har en gutt Anders Andersen som da var 5 år. Er han av slekten Rist, er det informasjon om dette ? Folketelling 1801: 1363 * Anders Guttormsen Huusbonde 50 Givt 2den gang MVH Trygve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Jonas Bjørklund er trolig far til Abelone Jonasdatter. Han kom rundt 1806 til Hammerfest sogn. Han er i detb samiske - kvenske manntallet fra 1809, som skysskaffer, men er fattig 1811. Det finnes også en Jonas Christensen fra Kjøllefjord i det norske manntallet. Det er lite trolig at det er ham.Det kan være at Jonas Bjørklund også er far til den andre og eldre Abelone Jonasdatter. Hun var 1. gang gift med Johannes Johansen. De får en datter Maria i 1808.Andersa Andersen og Abelone fikk en datter Berit f. 22 juni 1823. Det kan være at de også har fått et barn til rundt 1820.Hilsen Kristian Fors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Kristian.Jeg ønsker og håper du og din kollega kan komme med en utgivelse to ang. slekter i indre Finnmark.Isåfall vil jeg her og nå bestille boken.Kan du si noe om eventuell en slik utgivelse?V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk ! Dette var interessant. De som er i det samiske-kvenske manntallet er de ikke med i det norske manntallet(1801)? Da er det ikke noen hensikt å lete etter Jonar Bjørklund i folketellingen i 1801. Er det samiske-kvenske manntallet fra 1809 tilgjengelig ? Kan jeg spørre, hva er det som gjør at du, Kristian tror at Jonas Bjørklund er far til Abelone Jonasdtr ? Jeg hadde også tenkt å kjøpe 'Slekter i indre Finnmark', har lånt den før. Er den utsolgt ? Det er noe jeg har lurt på lenge, kanskje dumt spørsmål, men er det utgitt noen oversikt over sjøsamiske slekter ? Mangen av sjøsamene kommer vel fra indre Finnmark. MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Det finnes norsk skattemanntall i Finnmark, fordi norske der, i en lang periode var fritatt for skatt. De andre er under det samiske manntallet, der finnes også kvenske innvandrere.Skattemanntallene finnes i tingbøkene, disse er filmet, og finnes iallfall på Riksarkivet, og på Statsarkivet i Tromsø, kanskje finnes de også på andre biliotek. Skattemanntall finnes sammenhengende fra 1688 til 1813. Tingbøkene 37-38-39 (1723-1731) for Finnmark, er lagt ut på internett, så der kan man se hvordan det ser ut. Det er et ganske omfattende arbeide å gå igjennom alle disse filmrullende.Det er blitt vanlig å fotografere av materiale med digital kamera, og dette blir jo ofte etterhvert lagt ut på internett. Med de moderne kameraene på 8-10 megapixel og mer, trenger man jo ikke ikke noen ekstra støtte for å fotografere.Abelone Jonasdatter, må jo ha kommet som liten jente til Hammerfest sogn, født ca 1799. ( hun finnes ikke i ft. 1801) Hun kan jo ikke kommet alene, og faren må hete Jonas. Jonas Biørklund er en av to mellom 1805-1811, med dette navnet, og som derfor trolig er hennes far. en antydning om hva hans hustru heter, kan man kanskje finne ved å gå nøyaktig gjennom kirkebøkene for Hammerfest sogn. Det enkleste er vel å spørre i Anbytarforum Sverige. Der finnes trolig familien et eller annet sted.Ole Johan Nikodemussen har jo skrevet et stort 2-binds verk (Norges Slektsleksikon) fra Hammerfest sogn eller nåværende Kvalsund kommune. Det finnes lite der, om folk født før år 1800. Han har vissnok gitt ut en slektsbok fra Porsanger. Hører at det skal være endel feil i den.Geir Wulf, skal også gi ut en slektsbok for Porsanger. Det har tatt tid, fordi han er nok veldig nøyaktig. Men den kommer nok ut ganske snart.Hilsen Kristian Fors

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Når det gjelder Slekter i indre Finnmark I, og bok nr II, så må dere henvendere dere til Alf Strømstad E-post: olaugs@sensewave.com, telf: 66 90 20 41, mobil: 90 87 62 72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for et innholdsrik og lærerikt innlegg. Når Jonas Bjørklund er i det samiske og kvenske manntallet i 1809 så må han være samisk eller kvensk. Jeg var ikke og såg på Anbytarforum, er det noen som vet om en kan søke etter samiske eller kvenske personer spesielt ? Jeg har ikke brukt Anbytarforum før, kan noen si hvordan en lettest kan bruke det, søke på person, område osv. eller må en lage en Anvandarkonto ? MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

I innlegg 9 Skriver du Kristian F 'Den 1. sept. 1818 anmeldte sig til Ægteskab Ungkarl Anders Andersen fra Kautokeino med attest fra Jessen (Lauritz Jessen var prest i Kautokeino 1811-1818) med pigen Abelone Jonasdtr. i Stallegard. (gift 5. okt. 1818)'. I skiftet etter konen, Abelone Jonasdtr benevnes Anders A 'Risti', se skiftet. At Anders Andersen er fra Kautokeino og benevnes med slektsnavnet Risti, gjør det sannsynlig at han er sønn av Anders Pedersen Rist f. 1751 eller ? Innlegg 19, Anbytarforum, Hjelp! MVH Trygve S

bilete7695. 256-257,dok 13.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Forsøker å legge inn kopi av 1. side av skifte etter Abelone Jonasdtr, 20/7-1845(feilskrevet Johannesdtr), prot 492, s. 256-257, dok. nr. 13

bilete7697.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.