Gå til innhold
Arkivverket

[#52739] Anders Jensen fra Austad


Gjest Ted Lier
 Del

Recommended Posts

Er det noen der ute som kan hjelpe meg å finne fødsel, dåp, konfirmasjon på Anders Jensen. Han ble gift med Jacobine Jacobsdatter 26/10-1833 i Gjerpen, og fikk datteren Anne Oline Andersdatter 10/9-1835 i Fredriksværn (Stavern). Det står oppført at når han giftet seg, kom fra Austad og faren hans het Jens Jensen. Anders døde 9/12-1861 i Stavern. På forhånd, tusen takk for hjelp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Anders Jensen med far Jens Jensen jeg fant i nærområdet til Stavern / Gjerpen var denne mannen f. i Larvik? LenkeJeg vet ikke hvor navnet Austad kan komme inn i bildet? Vet at det er en gård og et område i Drammen som som heter det, men kjenner ikke navnet fra Larvik-området.Har du funnet dem i folketellinger?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant vielsen her i Gjerpen i 1833 som du sa: LenkeJeg oppfatter Austad som et gårdsnavn. Finner flere gårder i Drangedal med det navnet i 1865. Skal se om jeg finner en Anders Jensen f. ca 1811 med far Jens Jensen .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at Jacobine var fattiglem i Fredriksværn i 1865-tellingen. Hun døde i Stavern 14/11-1873. Men jamenimeg var det vanskelig å skulle finne han Anders !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er en Anders f.1811 i Gjerpen med en far som heter Jens Jenson. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100432122034&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Tele&juris2=Tele&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Telemark&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenkeog dette var den rette Anders da han i kirkeboka er oppført som Ouestad, se nr. 111 på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var en lovende kandidat, Johan Arthur.Jeg har prøvd å finne passende kandidater i nærområdene i 1801, men navn Jens Jensen. Fant denne karen i Herre i Bamle: LenkeHan kan passe i alder til å ha fått en sønn ca. 1811. Fortsetter litt søk i kirkebøker.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om en henvendelse til Grenland med spørsmålet kan lønne seg? LenkeHer finnes menge eksperter som har tilgang til lokale kilder.Har ikke greid å lokalisere Jens Jensen og Karen Isaacsdatter i 1801 til nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en mulig passende kandidat til karen, 14 år , hos foreldre i Gjerpen: LenkeDet er også en med samme navn 18 år og hushjelp i Gjepen i 1801.Hvem Karen som gifter seg med Jens Jenson, er ikke godt å si. Ikke sikkert hun er født der?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke greid å finne vielsen til Jens Jenson i kirkebøkene for Gjerpen i 1810, men her fant jeg en forlovelse i 1809 men problemet er at jeg ikke kan lese pigens navn: Lenke Håper noen kan hjelpe med den tolkingen. Dessverre kommer jeg ikke inn i Mormonerdatabasen for øyeblikket. tenkte å søke etter barn av foreldrene Jens Jenson og Karen Isaacsdatter. Det kan gi en pekepinn på hvilke kirkebøker det kan søkes i.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dødsfallet til Anders jensen registrert i Klokkerboka for Stavern: LenkeNederst på siden. Her er alder oppgitt til 50 år, så fødselsår ca 1811 skulle passe.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at Anders jensen er født uteom ekteskap ca.1811 , med far Jens Jensen. Kan hende derfor han er vanskelig å spore opp?Prestene førte av og til ' uekte' barn i på egne sider i kirkebøker. Dette var bare en løs tanke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det høres logisk ut, med denne dåpen : LenkeIkke enklest å lese, dåp 7 aug ,Ane Karine, foreldre Jens Jensen og Ane Marie Andersdatter , Olsebakken?Men kan Dåpen til Anders Jensen finnes her noe sted tro? Kan det være samme far i alle fall?Ikke enkelt dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da beynner det å se litt mer spennende ut. Jeg ser at gårdsnavnet ved dåpen til Ane Karine, er OSEBAKKEN, samme gårdsnavn som den dåpen Johan Artur fant for Jensine.Håper dette kan være et bedre spor! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.