Gå til innhold
Arkivverket

[#52746] Gildeskål,Nordland.Maren Cornelia Hansdtr. f.18.4.1867 og hennes mor.


Gjest Eva Helene Erntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen

Hvor ble det av min oldefars halvsøster, Maren Cornelia og hennes mor Thomine Bergithe Mikaelsdtr., f.ca 1837 i Meløy?Min tippoldefar var gift tre ganger, Maren Cornelia er fra siste ekteskap. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10005&idx_id=10005&uid=ny&idx_side=-206>Lenke nr 16. Hun var født 18.4.1867 Lenke nr 23.Siste spor jeg finner av henne er konfirmasjonen 18.6.1882 LenkeFamilien i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Er du sikker på at Thomine`s fødselsår er riktig? Ifølge 'Arvid Støver`s nedtegnelser over skifter i Meløy' ble hun født i 1826, og da er det vel henne som blir konfirmert her i 1842:(nr.2)Lenke Da er det vel mest sannsynlig at hun døde før 1900-tellinga,tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Som enke er Thomine utmeldt av statskirken i i mai 1895. Hun bor da på Øysund i Meløy.Maren Kornelia Hansen, kone, melder seg ut i 1893 og bor da på Kunna.Se på Kunna i Meløy ved FT-1900. Alderen er nok feil i FT, men begge befinner seg der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Fra gravplassen på Reipå i Meløy har jeg notert en gravsten med følgende tekst:Maren Karstensen, f. 18/4 1867, d. 3/2 1943Kristoffer Karstensen, f. 17/7 1861, d. 7/4 1944Da skulle vi vel ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Tror ikke dette er Thomine`s stesønn.I følge folketellingen 1900 finnes det en Anton Lindegaard,men han er født i 1864,og i 1875 finner jeg en Anton Johansen boende hos faren Johan Lindegaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

På side 606 (bind 2) av Meløy gård og grend er det et bilde av Maren Cornelia og hele hennes familie. Utrolig! Sånn som jeg lette og så finne så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har registrert en Sigurd Torvald Karstensen, f. i 1911, død 1999. Han var født i Meløy, men jeg kan ikke finne foreldrene. Er han kanskje av samme Karstensen-familien? En av hans etterkommere ble gift med en kusine av meg.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Mulig han kan være en etterpåklatt. Bildet jeg fant var fra ca 1907 etter alderen på ungene. Har funnet noen av barne med koner på Dis sine gravminner. Der er det også en Sigurd Ingvald Zahl f 1901, men han har andre foreldre, Karsten Petersen og Hedevig Tidemann. Så det var tydeligvis flere Karstensen i Meløy. Det som gjør det litt vanskelig er at familien til Maren Cornelia var i Frikirken. Denne sto sterk i Meløy på slutten av 1800 og utover, har tidligere hatt stor leteaksjon etter sønn til Maren Cornelias halvbror som også bosatte seg i Meløy. Virker som registrene til Frikirken er tildels mangelfulle. Personer som 'skal' være der, er ikke hverken der eller i vanlig kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Når det gjelder Frikirken så kan det være vanskelig, men har du undersøkt om hun kan finnes i Frikirken i Rødøy? Den ble vel dannet i 1893?Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Noen tilleggsopplysninger som du kanskje allerede kjenner: Kristoffers Karstensens sønn Johan var en aktet lærer på Reipå i Meløy i mange år. Andreas var gårdbruker på Kunna. Halda var gift Texmo (på Teksmoen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Har ikke funnet noe på Rødøy.Til Leif: Har etterhvert funnet disse opplysningene, men jeg har et spørsmål: Halda Charlotte som ble gift Texmo er født 19.3.1894. Da Maren og Krisstoffer flyttet fra Gildeskål (1888) hadde de allerede en datter Halda Thoringa f 19/6 1887.Står sammen med foreldrene under utflyttede. Hvor ble hun av? Finnes ikke i FT 1900 eller på familiebildet. Antagelig døde hun som liten, men har ikke funnet dødsfallet. Vet du noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Halda Kristoffersdatter døde på Kunna 24. november 1893 av lungebetennelse. Hun var født ca. 1887 i Mevik i Gildeskål og datter av Kristoffer Olai Karstensen.Når du har problemer med å finne denne familien, så skyldes det nok at de tilhørte Ol’ Larsianerne i Lofoten.Karlotte Kornelia var født 9. juni 1889 på Kunna. Peder Hagen var født 14. februar 1892 på Kunna Halda Karlante var født 19. mars 1894 på Kunna Trygve Hagerup var født 15. juni 1899 på Kunna. Einar Marensinus Jentoft var født 17. mars 1901 på Kunna. Andreas Malfred Dahl var født 24. februar 1905 på Kunna. Dette ifølge mine notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Tusen takk, Terje. Nå skulle det meste være på plass. Burde nesten tenkt meg at du hadde det meste, Maren Cornelia var jo Benkestok-etterkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.