Gå til innhold
Arkivverket

[#52751] Hvilken kirkebok i Trondheim kan inneholde personer som bodde i Weidem.v.13 ?


Gjest Tove Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Karlsen

I hvilken kirkebok for Trondhjem bør jeg lete i for å finne en av mine slektninger som bodde i Weidem.v.13 i perioden 1914-ca 1920.Jeg har funnet et uekte barn i Lademoen i 1909 (en gutt som ble døpt som nr 173 det året). I 1913 var hun ugift og i 1917 er hun enke.Det jeg leter etter er mannens dødsfall og deres vielse.Har funnet personene i Trondhjemsadressebøker.Kvinnen er Elen Olava Abelsen f.1883 på Storjord i Meløy/Rødøy.Mannen er postbudet Hans Hårberg f.1883 i Trondhjem.Synes jeg har bladd gjennom stort sett alle sidene i Domkirken,Ila,Lademoen og Bakkelandet mellom 1913-1917 uten å finne noen...Har noen et tips?Og jeg har lett på hennes hjemsted, der er ikke gift der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiSer at Weidemanns vei ligger i området Rosenborg, det skal vel da egentlig høre til Bakklandet Kirke tror jeg. Men det er jo også en mulighet å prøve Vår Frue Kirke, den ligger jo midt i sentrum av Trondheim, ikke så langt fra Domkirken.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Erik Sæther

Ved FT Trondheim 1925, bor følgende Haarberg i Weidem. v. 13. Jacob f. 28.07.1884 Strinda Borghild f.05.05.1892. Elverum Vidre Aasta f.24.02.1920 Elverum Bjørn f. 04.05.1921 Trondheim Asbjørg f.21.08.1923 Trondheim Hanna Jørgine f. 07.03 1848 Ørland Maren f. 19.09.1874 Ørland Christian f. 07.01.1876 ØrlandSamme etternavn på alle, men hvem som er hvem vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Takk Svein Erik.Elen Hårberg giftet seg igjen ca 1920, i sitt andre 2.ekteskap het hun Folvig/Folvik. Hennes sønn het Harald Hårberg.Fins det noen Folvig/Folvik i Trondhjem i FT 1925?mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Erik Sæther

Hei Tove Nei, ingen Folvig/Folvik registrert FT 1925. Denne FT omfatter kun Trondheim med da ca. 50.000 mennesker. Dvs om de bodde i periferien av byen eller på Strinda som i dag er en del av Trondheim, så vil de ikke være med. FT for Strinda er under bearbeidelse og vil muligens komme om et år eller så. Har du flere opplysninger som kan gi bedre resultat ?Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Erik Sæther

Hei igjen. Om Hans er død i 1916, så kan også Elen være død. Av de som bor i Weidemanns vei er Jacob og Borghild gift. Han født i Strinda, og hun født på Elverum. Hvis Aasta er datter, så har hun fødested Elverum, så de har mest sannsynlig bodd der i 1920. Den Hans du søker kan være bror av Jacob, og du må se i kirkebøker for Strinda/Lade.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Erik Sæther

Jeg tok en titt med det samme i kirkebok Strinda/Lade. Hans og Jakob er brødre. Hans f. 15.02.1883 og Jacob er født 28.07.1884 Foreldre : Jacob Kristiansen Haarberg og mor Jørgine Korneliusdatter. Ved FT. 1925 er Jakob postpakkemester.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei Svein Erik og takk for all hjelp.Elen døde på 1950 tallet. Jeg har ikke funnet hennes giftemål, ikke det første og ikke det andre heller.Andre mannen het Folvig/Folvik til etternavn og skal ha vært ingeniørkaptein i det militære etter det jeg har hørt fra andre eldre slektninger. Jeg vet dessverre ikke hans (andre mannens) fornavn.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Erik Sæther

Hei Tove. Da tror jeg de heter Foldvik. EllenOlava Foldvik f. 17.01.1883 d. 19.12.1956 Begravet i Meløy.Der er et spor du kan følge. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sørensen

Jacob Christiansen Hårberg, f. 1849, g.m. Hanna Jørgine Korneliusdtr. Utstrand, f.1848, er omtalt og avbildet s. 195 i Hilda Cecilie Lund Øyasæters bok 'Lundslekten Ørland' (1948). Parets barn og en del av deres etterslekt er omtalt i samme bok s.84-88. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Norges militære embedsmenn 1929: Alf Kristian Bernhard Folvik, f. i Brunlanes 4-12-1891, sønn av gårdbruker Nils Kristensen Folvik og Anna Gustafson. Eks. krigsskolens øverste avd. 1917, Mil.Høiskoleeks. 1919, premiærløitnant i Ingeniørvåpenet 1917, kaptein 1929. Tj.gjort som ass. hos distriktsing. ved 5. div. 1919-21, ass. hos distriksing. ved 2. div. 1921-22, ass. hos distr.ing. på Horten 1922-23 og ass. hos distr.ing. ved 1. div. 1928. Adjutant ved Sønnenfj. Ingeniørregt. 1923-28 og 1929, chef fpr 6. sappørkp. og innbeordret adj. og intendant ved Nord-Norges Ingeniørbatj. 1929-30, chef for 3. radiotelegr. og lyskasterkomp. 1930, midl. distr.ing. ved 3. div. 1930. Gift i Kristiania 14-3-1922 med Ellen Abelsen, f. i Meløy 17-1-1893.Iflg. militær kalender 1940, bodde han i Kr.sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Tusen takk til dere alle sammen.Dere har vært til uvurderlig hjelp. Uten dere hadde jeg nok ikke funnet ut av dette.Nå vet jeg mer om min morfars tante.Mine eldre slektninger visste ikke så mye om henne. Og min morfar døde lenge før jeg ble alvorlig interessert i mine forfedres søsken.God jul og takk igjen.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.