Gå til innhold
Arkivverket

[#52754] Hvem er Asgjer Jensdatter Augland?


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Asgjer Jensdatter nevnes som stemor til Torjus Olsen i skifte fra 1779, i følge Skarpeid sin nettside [url="http://www.songdalen.com/v1/slektshistorie/86.htm>http://www.songdalen.com/v1/slektshistorie/86.htm. På samme side under slektsoppsett 001 nevnes Asgjer Jensdatter, som Ole Osmundsen Nodeland sin andre hustru. I et annet skifte fra 1790, skriver Skarpeid at Asgjer Jensdatter er avdøde Ole Olsen Hagen sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Trolig vil du finne at Asgjerd Jensdtr 1716-1781 var datter av Jens Tollisen Augland Greipstad -1748 og Åshild Jonsdtr fra Raustad Øvrebø 1677-1733. Ole Osmundsen Nodeland var gift I) Joran Torjusdtr fra Birkeland Greipstad 1707-1732 og siden med Asgjerd. Det ser ut som Asgjerd også var gift med Torjus Markussen Kosvig i Randesund 1721-1788, trolig hennes andre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker så mye for dine opplysninger.Tillater meg å spørre om hva som menes med Augland Greipstad, da jeg har litt problemer med å orientere meg i Greipstadboken. Det er visst ikke bare der jeg har trøbbel, for i Øvrebøboken under Raustad, finner jeg ingen Jon, hvis en ser bort i fra Jon Taraldsen! Mulig det er jeg som ser veldig dårlig.Håper på litt mer bistand.På forhånd takk.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Åshild Jonsdtrs foreldre var: Jon Andersen fca.1640-1704 og Kirsti Andersdtr 1655-1705 fra Aurebekk i Torridal (Oddernes). Kanskje bodde Åshild foreldre mer på Aurebekk enn på Raustad? Augland eller Ugland i Greipstad, og så har du Augland rett over heia i Torridal også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk, da tror jeg at den rette må være Jon Andersen Røyrås.Gunnild Berntsdatter Aurebekk var i følge Oddernes bygdebok gift med en Anders og fikk med han barna Kristen og Kristi g.m. Jon Andersen Røyrås. Kristi må vel da være det samme som Kirsti!Mulig når det gjelder Augland eller Ugland, at det må en annen bygdebok til enn Greipstadboken.Igjen takk. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Husk på at Aurebekk opprinnelig var ødegård under Augland / Toridal ( i likhet med Rypestøl). I tillegg finnes det en annen Auglandsgård i Oddernes (Ytre i bydelen Vågsbygd) samt nevnte Augland i Greipstad.Jeg har i forbindelse med arbeidet med skattelister fra begynnelsen av 1600-tallet funnet indikasjoner på at det særlig angående Augland/Greipstad og Augland/Toridal er sammenblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker for ditt innspill.Når det gjelder Augland i Torridalen, der begynner jeg å bli kjent, det samme med Aurebekk og Rypestøl. Her går slektene veldig inn i hverandre. Augland i Vågsbygda er også grei, dette fordi jeg har arbeidet en del med mine aner også på denne gården.Jeg var ikke klar over at det var en gård ved navn Augland i Greipstad før Jarl Berge nevnte det og skjønner at det er derfor jeg har problemer med å finne Jens Tollisen.Ble vel også litt forvirret over Raustad og Røyrås, nevnt i innlegg 4 og 5. Raustad er tydelig nevnt i Øvrebøboka, men ikke Røyrås.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

15 Augland Konsmo Konsmo Lister og Mandals amt 41 Augland Laudal Laudal Lister og Mandals amt 19 Augland indre Laudal Laudal Lister og Mandals amt 188 Augland Aa (Lyngdal) Lyngdal Lister og Mandals amt 13 Augland ytre Oddernes Oddernes Lister og Mandals amt 20 Augland øvre Oddernes Oddernes Lister og Mandals amt 100 Augland Greipstad Søgne Lister og Mandals amt 19 Auglandsdalen Tveid Tveid Lister og Mandals amt 49 Augland Vigmostad Vigmostad Lister og Mandals amt 17 Augland østre Fjære Fjære Nedenes amt 28 Augland Froland Froland Nedenes amt 31 Augland Østre Moland Østre Moland Nedenes amt74 Uglandskar Gyland Gyland Lister og Mandals amt 24 Ugland Laudal Laudal Lister og Mandals amt 37 Uglandskogen Birkenes Birkenes Nedenes amtDette er (A)Uglandsgårdene hos O. Rygh. Siden jeg ikke har vært innom de du ettersøker kan det være verdt å ha dem i bakhodet dersom du ikke finner dem i nevnte område.Dette er ofte jordeiende slekter og de har forbindelser på kryss og tvers i Agder med avgreninger til Telemark og Rogaland.F. eks. lar det seg gjøre å sette sammen en forbindelse mellom Augland i Lyngdal og Søgne/Greipstad via Halse/Holum og Vigmostad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

'Kjæra nån'. Her er det litt å holde styr på. Jeg har skjønt dette med slektsforbindelser over store deler i Agder og lengre tilbake i tid til Telemark og Rogaland, men ikke visste jeg at det fantes så mange gårder med navn, Augland/Ugland i de forskjellige distriktene.Takker så mye for din informasjon og skjønner at den kan komme til nytte både nå og senere.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Når det gjelder Jon Andersen Røyrås, så ble han gift med Signe Mortensdatter Rosseland, i følge Greipstad bygdebok s.85. Hun var tidligere gift med Gunnuld Taradsen dsk.1688 og jeg ser at i Oddernes bygdebok s.363 var det skifte i 1688 etter Gunnild Berntsdatter Aurebekk.Mine spørsmål blir da, kan Røyrås ha ligget i Greipstad og eller er jeg på feil spor, når det gjelder Asgjer Jensdatter Augland? Viser til innlegg 3,4 og 5.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Røyrås finner du rett før grensen til Bjelland når du 10 min. tidligere i fredelig stil har passert Finsland kirke. Se også Finsland bygdebok samt kirkebøker som har med dem sydenfor Bjelland søndre.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Tror neppe din Jon Anderson Cathrin, kommer fra Finsland.Men så er det jo dette etternavnet Røyrås som forvirrer endel da.Finnes der andre gode alternativer tro?Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker så mye for alle bidrag. I bygdeboken for Oddernes står det sitat: I 1688 foruten Aurebekk eide boet 1/2 hud i Røyrås med bygsel å åsete.Jeg har søkt litt på nettet og ser at Røyrås ligger i Finsland i dag, men hva med skillelinjene den gang, eller var det i et helt annet distrikt?Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Beklager, men dette kan virke som et dumt spørsmål. Når du nå tar opp Augland i Laudal, mener du da at det kan være indikasjoner på at Asgjer Jensdatter Augland kan komme i fra det distriktet fremfor Augland Torridalen? Jeg har i bakhodet den listen du har lagt ut med Auglandgårder. Prøver å lære og forstå de gamle slekter, men du verden så forvirrende.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hei!Obs skal man være her T.O. for du vet jo fra tidligere nitidigheter at en bygdebok med eller uten overlegg har vært 'blank', for noen som likevel var der. En annen generell forvrenger er gårdsnavnet som ikke alltid stemmer. Skal vi få det på plass?Er du T.O. den som lettest setter opp navnene 1 - n med årstall og sted (gård) i en liten tabell, så tar vi det på direkten.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen.Jeg setter stor pris på forslaget ditt og alle bidrag. Håper derfor Torleif har tid, så jeg kan følge litt med på hva som skjer. Forhåpentligvis vil jeg også kunne lære og forstå mer etterhvert.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Går man inn på Norgesglasset finner to gårder Røyraas (Røiraas) i Sogndalen som dekker det vesentlige av Greipstad herred samt Finsland. Den ene i tidligere FinslandI 1624 finner man en Røiraasgård i Finsland hvor vi finner Thølle Roeraas og Aadne Ollsen paa Røeraas med sine brødre. De har odel i Sandland i Hægeland.i 1647 eier Effuen Moeland i Valle sogn 1 h 3 eng og Kongen 3 eng.Gundbiørn og Christen bruker 3 gsk hver og eier samtidig 1 1/2 hud i Sandland (hele)Dette må være den Røiraasgården som ligger i Sogndalen i tidligere Finsland.Først i 1647 finner vi Røraas i Greipstad på 1 gsk (1/4 h) som Niels eier og bruker.i 1664 finner vi på ødegården Røeraas med to innføringer, Den ene hvor vi finner Anders 45 år med tjenestedrengen og knekten Svend 24 år.i Den andre innføringen 1666 finner vi også Anders men nå 42 og sønner Niels Andersønn 8 og Christen Andersøn 3.Dette må være den ene Røiraasgården som ligger rett over kommunegrensen for Augland, Rypestøl og Aurebekk.Begge steder 1 gskDet er vel ikke urimelig å anta at Anders er sønn eller svigersønn til Niels fra 1647.Jeg har foreløpig ikke lykkes å identifisere Røiraas/Finsland i 1663/66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.