Gå til innhold
Arkivverket

[#52755] Brønnøy - kirkebok 1862 og f.t. 1865


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det ser ut til å være det, ja. Takk skal du ha. Beret Bessesdtr. og Erik Jørgensen (Göranson) var mine tippoldeforeldre. Beret var fra Meråker i N-T, og ble gift med svenske Erik Göranson Norberg, som var fra Falun. Jeg har ikke kunnet finne dødsfallet deres i Meråker, men nå når kirkebøkene er på nett, kan man jo sitte og lete når det passer seg slik, og da fant jeg dem utflyttet til Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg skriver skektshistoria for Brønnøy Bygdebok og er glad for informasjonen her. Kan du si med om fødselen til baade Beret of Erik og har du aaret de giftet seg? Hvorfor kom de til Brønnøy? Jeg skal spøre om Berets dødsaarsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Erik Göranson (Jørgensen) Norberg var født 9. mars 1804 i Torsång, Dalarne i Sverige. I følge såkalte 'husförhörslengder' fra Falun, dro han til Norge i 1821. I 1835 ble han gift med Beret Bessdatter Dalamomo, Meråker, Nord-Trøndelag. Beret var døpt 6. januar 1805.Beret hadde to sønner i et tidligere ekteskap: 1. Johannes Ingebrigtsen f. 1824 i Meråker. Han flyttet til Sømna, og er omtalt i Sømna Gård og slekt III s. 271. 2. Lars Ingebrigtsen f. 1826 i Meråker. I kirkeboka for Meråker er det i 1855 registrert at han flyttet til Brønø (men kanskje for 3 Aar siden?). Jeg har ikke funnet ham ved folketellinga i 1865, eller senere. Lars Ingebrigtsen nr 7: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050511011062.jpg>LenkeErik Jørgensen og Beret Bessdtr. hadde en sønn:Jørgen Eriksen f. 1837. Han var i Brønnøy i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk Eldbjørg. Kan du si meg litt mer: Erik og Jørgen g. 1835 i Meraaker? Jørgen reiste fra Brønnøy til Finnmark i 1870. Han g. 1874 Namdalseid med ? Bosted var? Jeg finner ikke Lars Ingeb. heller. (min oldemor kom fra Verdal :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

At Jørgen reiste fra Brønnøy til Finnmark visste jeg ikke! Takk for den opplysningen. Erik Jørgensen Norberg og Beret Bessdatter giftet seg i Meråker i 1835. De hadde den husmannsplassen som Berets far hadde hatt.I bygdeboka for Meråker står det at en annen overtok plassen i 1853. Erik og Beret meldte flytting til Brønnøy to år etter det. Jørgen Eriksen giftet seg i 1874 på Namdalseid med Albertine Andreasdatter (1848 - 1946). Hun var født på husmannsplassen Hestmarka under Overgaard (Namdalseid). Jørgen og Albertine flyttet ca 1887 til Grytten i Namdalseid, og Albertine kalte seg da Albertine Grytten. Albertine levde til hun var 98 år. Ved hennes 95-årsdag i 1943 stod det bl.a. i avisa: 'I ung alder måtte Albertine ut og sørge for seg selv. Lønnen var ikke så stor den tiden, det meste hun oppnådde var 8 kroner for året. Senere reiste hun nordover til Brønnøysund og her traff hun Jørgen Eriksen fra Stjørdal som ble hennes mann i 1874. Etter giftermålet flyttet de til Grytten på Namdalseid og bodde der i en årrekke. Mannen rodde Lofot- og Finnmarksfiske i 40 år, og på den tiden så han ikke en eneste fiskerbåt forlise, sies det.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk igjen Eldbjorg. En ting til, kan du si oss foreldrene til Erik or Beret? Dette er helt fantastik. Om Lars Ingeb. Vi har en Lars Ingebrigtsen paa Sømna i 1865. Han d. 1866 paa sjukehuset i Alstahaug (Nordland) ug. Ved 1865 folket. var han f. Vaage Gudbrandsdalen. Vet ikke om dette var feil sted. Han var 37aar i 1865 or 45 aar i 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Min medarbeider hadde statsarkivet kjekke dødsaarsak til Beret. Mannen der sa Vattersot! Da kjekket jeg klokkerboka som jeg har her hjemme (skulle ha gjort det først) og det er ingen tvil at det var vattersot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Lars Ingebrigtsen var rundt 39 år ved folketellinga i 1865. Han var født i Meråker, eller Øvre Stjørdal, som det også står noen steder. Men det finnes en del feilskrivinger i folketellingene også, så en kan ikke være sikker.Foreldre til Beret Bessdtr.: Besse Johannessen Tømmermo (1770 - 1840) og Mildri Haldorsdtr. (ca 1766 - 1858), begge født og død i Meråker.Foreldre til Erik Jørgensen (Göranson) Norberg: Göran Anderson Norberg (1763 - 1828) og Anna Hansdatter (1770 - 1831). De levde hele sitt liv i og ved Falun i Sverige. Gøran var delvis gruvearbeider ved kobbergruva i Falun, og delvis møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Eldbjørg, naa skal vi ta Erik og familien i bygdeboka som innerster. Før, var de aa bli i døde uplasserte. Kan du si oss om de hadde noen andre barn som kanskje døde ung eller noen dødfødte barn? Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Er det noe i veien: Erik Jørgensen (Goranson) Norberg f. 1804 Torsång, Dalarne Sverige d. 1869 på Rodal, sønn av gravarbeider Goran Anderson Norberg og Anna Hansdtr. Falun, Dalarna g. 1835 Meråker NT, Beret Bessdtr. f. 1805 d. 1862 på (Hovøya) Brønnøysund, dtr. av Besse Johannessen og Mildri Haldorsdtr. Tømmermo Meråker og enke etter Ingebrigt Larsen Dalamoen Meråker. Erik til Norge i 1821. Han og Beret til Brønnøy i 1855. Se Sømnes Sømna h:3 for en sønn av Beret og Ingebrigt. a. Jørgen f. 1837 Dalamoen d. 1910. Han var på Salhus i 1865 og reiste til Finnmark i 1870. g. 1874 Namdalseid NT, Albertine Andreasdtr. Bosted Grytten Namdalseid. Var Jørgen f. Dalamoen? (jeg skal bruke Svenske 'o' for Goranson). Takk fra Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Hyggelig å høre at våre forfedre blir med i Brønnøy-boka. Yrke for Göran Anderson Norberg: Gruvearbeider (mine worker).Beret Bessdtr. var sannsynligvis født 1804, siden hun ble døpt 6. januar 1805. Jørgen Eriksen var født på Dalamo.Om det var dødfødte, eller tidlig døde barn i denne familien, er jeg ikke sikker på, skal se litt nærmere på det.Berets sønn Lars Ingebrigtsen (f. 1826 på Dalamo) kan vel også nevnes her, siden han dro til Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk Eldbja. Meget hjelpsom. Hvis du skriver litt seinere, skal jeg kanskje ikke se det, saa sender jeg deg min adressen: margaretmiller4@charter.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.