Gå til innhold
Arkivverket

[#52758] Fikk Arne Garborg en 'uekte' sønn i Aust Agder ?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Har hørt at Arne Garborg skull være far til et barn født i Grimstad området Aust Agder. Er det noen som kjenner til det ? Garborg gikk jo på Holt seminar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit totland

Kjenner ikke til noe barn, men han levde sammen med en kjæreste i skjul til en eldre venn 'snakket han til rett'. Han skriver selv om når han senere er tilbake der de hadde sine stevnemøter og drømmer seg tilbake.Marit Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tror barnet hette Inger Andrea.Jeg er veldig usikker på om det var i Grimstdområdet,kansje mye lengere øst i A Agder Tvedestand for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(7:) Tre år senere, i 1868 (da Andrea var 23 år), ble Arne (Aadne) Garborg opptatt ved Holt seminar (lærerskole) ved Tvedestrand, Aust-Agder (se Lenke).Kirkebøkene for Holt i perioden 1868-1870 vil vise om de rakk å døpe barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kjenner ikke til at Arne Garborg fikk noe barn med Inger Andrea Larsdtr. Solberg. Hun giftet seg 1871 med Christoffer Jørgensen (som hun var trolovet med før hun møtte Garborg). De fikk tre barn, og Inger Andrea døde i barselseng i 1877 (kilde: Øyvind Bjorvatn: GARBORG I HOLT OG TVEDESTRAND 1868-1873, Historielaget for Dypvåg, Holt og Tvedestrand 2001).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kilden til at barnet skulle hete Inger Andrea og døde 5 dager gammel skal være kirkebøker på 'nettet'.Jeg har bare 64kbp linje så det tar uendelig tid å lete,ja det er nesten mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nok mer informasjon etter hvert, bare jeg finner fram i 'rotet' mitt. Foreløpig - fra bygdeboka for Holt, 1940 (s. 545):Andrea Larsdtr. (Ingrid Andrea), f. 1847, g.m. Christoffer Jørgensen Bakke, f. på Lindland. Deres barn er: 1) Jørgen, i Amerika, g.m. Tora Bakke, 2) Lars, bor i Risør, Maren, g.m. Edvard Carlsen, Flørnes i Vestre Moland. Barn: Ingebjørg, Elna, Gudrun, Christoffer, Ruth.Jeg kan legge til at Inger Andreas søster, Amborg (1849-1911) ble gift med Christoffers bror, Svenning Jørgensen Solberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(17:) Ja, Arne G. var 6 år yngre enn Inger Andrea, og hun skal altså, allerede før hun traff Arne, ha vært trolovet (før 1869 ?) med Christoffer Jørgensen, som hun giftet seg med (i 1871, etter at Arne hadde reist fra Holt) og fikk tre barn med (ref. #11). (Er de to av disse du nevner i innl. #15, Hanne ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Så vidt jeg har forstått, var ikke den 'trolovelsen' Øyvind Bjorvatn nevner, av det formelle slaget. Vi snakker her om et arrangert forhold, der begges foreldre var blitt enige - en overenskomst Inger Andrea nok ikke hadde hatt særlig innflytelse på. Hun måtte i så fall ha gjort opprør mot foreldrene, noe som var nærmest utenkelig i hennes miljø på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Arne Garborg skriver i dagboka si om et gjensyn med Holt i 1906. Da besøkte han også Solberg-gårdene, men møtet ble heller vemodig. Det huset han hadde leid rom i, var borte - det samme var hans 'hjartans brur'.Dikterisk gir han vel her selv årsaken til at det ikke ble noe mer mellom dem:'Hit kom du ein gong som skræmde hind/ med augo rædde og stille/ og trøytt deg gøymde i armen min/ og sukka: Oss gjeng det ille. /Og tåra rann på ditt bleike kinn/ av di han far ikkje vilde'.Garborg møtte for øvrig ubedt opp i brullupet da Inger Andrea og Christoffer giftet seg - og han gikk visstnok da en lang tur med brura.Arne Garborgs seinere kone, Hulda, må ha forstått at Inger Andrea hadde betydd mye for mannen, kanskje vært litt sjalu? I hvert fall reiste hun også til Holt. Det var i 1924, etter at Arne var død. 'Ho ville sjå staden der gubben hennar hadde forelska seg i ungdommen', skriver Bjorvatn.Ellers kan en også lese om Garborgs ungdomsforelskelse i Tor Obrestads biografier om Arne og Hulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigesen

Per, glemte å svare ja på barna. Hvis jeg hadde lært mer om livet rundt forfatterne våre på skolen i tidlige år, er jeg 100 %prosent sikker på at jeg hadde fprstått mer av diktingen og bøkene deres. Er ikke mye som skal til for å inspirere. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.