Gå til innhold
Arkivverket

[#52758] Fikk Arne Garborg en 'uekte' sønn i Aust Agder ?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et annet sted i bygdeboka for Holt er Inger Andreas og Christoffer Jørgensen Bakkes barn presentert slik:1. Jørgen Bakke, f. 9/1 1872, g.m. Tora Larsdtr. Nævestad, til Amerika. 7 barn.2. Lars bakke, f. 28/10 1875, ugift, jernvarehandler i Risør.3. Maren Bakke, f. 5/8 1878, g.m. gårdbruker Edvard Carlsen, Flørenes i vestre Moland. 5 barn.Jeg stoler ikke helt på fødslesdatoene ovenfor, men har ikke kontrollert med kirkeboka.-----------------Ellers: Jeg har altså ingen tro på Inger Andreas og Arne Garborgs 'uægte' barn. Dersom det mot formodning skulle dukke opp nye opplysninger her, er jeg personlig interessert i dem. Barnet ville nemlig i så fall vært en fjern slektning av meg, siden Inger Andrea var min oldefars firmenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Jeg mener det bla sagt under Garborg jubileet at Arne Garborg teknisk sett kunne være far til Inger Andreas førstefødte. Det var et oldebarn (?) av Inger Andrea som snakket om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan selvsagt være, Knut - men noe mer enn spekulasjon kan nok ikke dette bli.Her er for øvrig justerte opplysninger (hentet fra den skannede kirkeboka for Holt) når det gjelder barna:1. Maren, f. 6/1 1872.2. Jørgen, f. 13/1 1873.3. Lars, f. 28/10 1875.4. Maren, f. 5/8 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigesen

Kristofer Jørgens. m b hf e Gaardbruger og tømmermerker 1843 t n s 318 Maren Kristoffers. k b d ug Husholder 1878 t n s 319 Jørgen K. Bakke m mt Dybvaag b g Tomtearbeider ved sagbrug formand 1873 t n s 320 Tora Bakke k mt Dybvaag b g Huststru !! t n s 321 Inger Andrea Bakke k mt Dybvaag b ug Datter 1897 Dybvaag Ned n s 322 Lars Teodor Bakke m mt Dybvaag b ug Søn 1899 Dybvaag NedDisse opplysningene fra DA og fra din bok stemmer overens, men ikke kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det jeg mente å si var at det nok har gått rykter om at Garborg hadde et barn med Inger Andrea, men det nærmeste man kommer en slik påstand er at han i teorien teknisk sett kan ha vært far til hennes førstefødte. Er det ikke også en historie der Garborg ber Inger Andrea ut på bryllupsdagen?Skal jeg si hva jeg tror så hadde Inger Andrea alt sitt på det tørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Andrea's første barn, Maren, f. 6/1-1872, døde antakelig før 5/8-1878, da hun fikk en navnesøster. Så 'ryktet' om at Arne G. fikk en datter med IA som døde liten kan jo ha knytning til denne Maren f.1872, supplert med antydningen (ref. #29 over) om at Arne/Aadne var den biologiske faren, ikke Christoffer (det var jo også bare fem måneder siden de ble gift !). (I innl. #5 tillegges riktig nok barnet et annet navn, åpenbart oppkalt etter sin mor). Og så var det jo litt friskt av Arne Garborg å stille ubedt i bryllupet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(18 og 5:) Det hadde jo vært artig om noen klarte å spore opp den kirkeboka (på Internet) som skal vise at IA/AG's barn ble døpt 'Inger Andrea' og døde 5 dager gammel. Det var vel i så fall i et kirkesogn ikke så forskrekkelig langt fra Holt (ved Tvedestrand i AA), antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan være en sammenblanding av ting her. Jeg fant nemlig ei Ingeborg Anna død 7/8 1881 (døpt 10/2 1881). Det er opplyst (klokkerboka for Holt) at hun var tvilling, og at foreldrene var Kristoffer Jørgensen Bakke og kone.Jeg fant for øvrig også Inger Andreas dødsdato - som ikke var i 1877 - men 13/3 1882 (Kriistofer Jørgensens kone, Bakke i Holt, f. 1846).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigesen

Oddbjørn I kirkeboka finner jeg Ingeborg Anna f 4 Okt 1881,foreldre Christoffer Jørgensen og Inger Andrea på Bakke. Døde før hjemmedåp bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

(43) Det er samme jenta. Jeg har nok byttet om dag og måned i mitt innlegg. Dessuten ser det ut til å være noen små uoverensstemmelser mellom klokkerboka og ministerialboka.(41 og 44) Jeg er ikke sikker på om presten ville ha skjult farsnavnet, selv om han her hadde en mulig dobbeltrolle. Lenken i ditt siste innlegg får jeg ikke til å virke, Sigbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et lite mysterium vedr. Ingeborg Anna, f. 4/10 1881. Hennes hjemmedåp er ført to ganger i ministerialboka. Begge steder står det at hun er tvilling, men den andre tvillingen finner jeg ikke. I klokkerboka er ordet tvilling ikke nevnt ved hjemmedåpen, men ved Ingeborg Annas begravelsesinnførsel er hun igjen plutselig tvilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Litt på siden – men har noen data for giftermålet til Arne og Hulda (hvor, når, forlovere) samt fødsel/dåp til sønnen Arne Olaus Fjørtoft Garborg (hvor, når, faddere)? Er det noe å finne i de skannede kirkebøkene mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, hun var ikke datter av Johannes og Berthe (den jentas navn var for øvrig Ingeborg Marie). Den Ingeborg Andrea som døde 5 år gammel i 1870, var datter til John Halvorsen og Maren Nielsdtr. Solberg-eie. Han var f. 16/11 1864 og døpt 25/12 s. å.Uansett: Hun hadde ingenting hverken med Ingeborg Andrea Solberg eller Arne Garborg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.