Gå til innhold
Arkivverket

[#52770] Hvor ble det av oldefars bror, sjømann John Andreas Johnsen (f. 1845 i Holt)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oldefars eldste bror, John Andreas Johnsen, ble født 28/3 1845 på Bjelland (Kjenndalen) i Holt. 15/4 1862 ble han konfirmert samme sted, og allerede 11/6 samme år fikk han utstedt patentnr. 155 i Annotasjonsrullen for Tvedestrand møstringskrets. Han seilte ut som førstereisgutt 18/6 1860 med SØBLOMSTEN, ført av skipper N. Nielsen. Ferden gikk fra Arendal til England.20/9 1862 ble han så overført til Hovedrullen for Tvedestrand, der han har pat.nr. 589. I perioden 1862-1866 seiler han på flere Tvedestrands-skuter (til bl.a. Frankrike, Barcelona, Holland og Amerika). Etter å ha mønsret av fra BRØDRENE av Tvedestrand sommeren 1866, er det notert i Hovedrullen at han i Gloscester er 'overgaaet til Brig Forsøget'. Dette var ei Grimstad-skute (eier: Frivold) på 213 kommerselester, ført av en skipper Weber.Første tur med FORSØGET gikk 21/8 1867 fra Grimstad til Middelhavet. Den neste 19/8 1868 fra Grimstad til Østersjøen. Her er det ikke ført noen sluttdato/avmønstring for John Andreas Johnsen. 21/8 1868 er dermed siste livstegn jeg har funnet fra ham.Bygdeboka for Holt (tilleggsbindet) forteller kun følgende om ham: 'Reiste som ung mann til sjøs, gikk bort, uten at man senere fikk vite når og hvordan det skjedde'.Både skuta og skipper Weber eksisterer etter dette, så forlis er utelukket. Mest sannsynlig er han død ombord av sykdom eller ved ulykke. Likevel er det litt pussig med de tilsynelatende manglende opplysningene om hans skjebne, særlig sett på bakgrunn at at det var et lokalt skip han seilte med.Er det noen som har gode tips til mulige kilder det går an å lete videre i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I Drevdals skipsregister (i 'Fra de hvite seils dager') er det omtalt to skip med navnet Forsøget i Grimstad.a) Forsøget, bark. 213 com.l. Bygget 1863 i Grimstad. Reder Aanon Ommundsen Frivold. Overgått til Arendal i 1869.b) Forsøget, skip. 213 com.l. - 433 br.t. Bygget 1869 antagelig i Arendal. Innkjøpt 1874. Reder J. Børresen. Abandonert i Atlanterhavet 19/8-1885.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Jarl! Det er a) som er den relevante her. Jeg har prøvd å klippe litt fra Skuteregisteret i basen til Aust-Agder kulturhistoriske senter - men det blir muligens litt uoversiktelig: FORSØGET Fregatt/Barksk/Bark. Byggeår: 1863 Bygget i: Grimstad Hjemmehavn: GrimstadKommerselester: 213 Rederi 1863-1868 A. Om. Frivold 1869-1869 O. A. Frivold Navn Stilling Fra Til (mangler liste) Kaptein 1866 1866 I. Smith Kaptein 1870 1870 I. Weber Kaptein 1867 1868 J. Weber Kaptein 1869 1869 O. Aanonsen Kaptein 1863 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og fra Malmsteinbasen (Norsk Sjøfartsmuseum):Skip FORSØGET Skipsfører O. Aanensen 1864- Type Bark Materiale Tre Byggeår 1864/63 Byggested Grimstad, Norge Verft Byggenr.Tonnasje 213 cl Mål - 15 Maskineri Rigg Eier(e) A. O. Frivold 1864- J. Børresen -1884 Hjemsted Grimstad 1864-64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå hatt en ny gjennomgang av kirkebøkene for Holt, og jeg kan ikke finne John Andreas Johnsen begravet der. Så sent som i siste halvdelen av 1800-tallet var det ellers vanlig å innføre som døde de som var kommet bort på havet, selv om de ikke var fysisk begravet i Holt.En mulighet kan jo da selvsagt være at han er blitt akterutseilt/har rømt i utlandet. Det skjedde rundt 50 år senere med en av min farfars brødre, og ingen i familien vet når han døde eller hvor han ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den tidligere omtalte skipper Weber (med fornavnsinitial I., J., - eller muligens E.) finner vi fra 1871 som skipper på skuter eid av C & P Pedersen, Grimstad (+ Chr. Pedersens enke) - først på skonnerten Ossian, deretter (fram til rundt 1890) på barken Erragon.Jeg finner ham ikke i ft. 1865, så det er ikke sikkert at han bodde i Grimstad (han kan f.eks. også ha vært dansk). Det er ellers mulig at Weber er feilskrift for Weberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Hva med skipets loggbok for perioden etter 1868, finnes den i noe privat eller offentlig arkiv?Dersom omkommet ved ulykke eller sykdom, rømt eller sendt i land på annen måte mens han var påmønstet, så bør dette være notert i loggboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg løfter fram igjen denne etterlysningen, selv om jeg ikke har stort håp om å komme nærmere noen løsning på 'gåten'. Jeg kan opplyse om at skipets loggbok (jf. innlegg 7) ikke er funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Selv om 'Forsøget' blir omtalt som 'Brig' i den aktuelle sjømannsrullen, er bør det være liten tvil (jf. at skipperen heter J. Weber) om at det er denne barken det siktes til (her fra AAKS' skuteregister:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.