Gå til innhold
Arkivverket

[#52775] Oppslag i Hurdal BB - Prestegården/Tømte/Gjøding.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Har noe mulighet til å slå opp i bygdebok for Hurdal å se om det står noe om Mads Pedersen og Kari Nilsdatter og deres familie? Jeg tror at disse kanskje kan ha flyttet fra Østre Toten til Hurdal mellom 1772 - 1775, (ref innlegg 52771) og lurer på om bygdeboken kan bekrefte dette?Har funnet følgende barn døpt i Hurdal:Mari Dom 6 Trin 1777 på Gjøding [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7667&idx_id=7667&uid=ny&idx_side=-3>LenkeKierstine på Prestegården (nederst på venstre side) LenkeJens på Prestegården (første dåp i 1785) LenkeMads Pedersen dør 14 des 1786 i Prestegården (nr. 2 ovenfra høyre side)LenkeKari Nilsdatter bor som enke under Gjøding sagbruk sammen med 3 sønner i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

De er omtalt på side 455. Hvile (Kristenshvile). '1)Den første br. her var Mads Persen, sagmester fra før 1770, g. m. Kari Nilsd. Barn: Per, Kristen, Mari og Jens. Over til nesteldste sønn: 2) Rimeligvis heter stedet Kristenhvile forid Kristen Madsen bodde her fra øfr 1800. Han var g. m. Kari Olsd. Søgardn Skrukklia...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Trond. Ifølge de opplysningene jeg har, skal Kristenshvile ha vært et vertshus. Kan du fortelle meg om det lå under Gjøding eller Tømte? Jeg finner en Kari Olsdatter Gjøding-eie død i 1829. Takk for hjelpen. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennseter

Til innlegg 4. Den Kari Olsd. som døde i 1829 kan det vel ikke være. Hun var 49 år altså født ca 1780. Din kari var 64 år i 1801... dvs. født ca 1737. Jeg har sjekket alle døde i Hurdal fra 1777-1877 (og det burde jo holde), og det er ingen som passer med alderen til din Kari. Hvis hun kom fra Toten kan det jo hende hun flyttet tilbake dit etter 1801??mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for svar begge to. Øystein - det ble litt uklart fra min side. Den Kari Olsdatter jeg sikter til ble gift med sønnen Kristian Madsen 1 jan 1803 i Hurdal. Hun var fra Sørgård i Hurdal og født 1781. Beklager. Jeg har også funnet Kristian Madsen død 7 jan 1849, også under Gjøding-eie, så jeg regner med at dette er det samme som 'Kristenshvile'?Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Synnøve Fagerli

Kristenhvile er plassert som husmannsplass under Gjøding. Tømte er også husmannsplass under Gjøding. Stedet Hvile finner du enda på 'Klokkermoen'. Det står ikke noe i bygdeboka om at det var vertshus, men det står at det var naturlig for plankekjørere og steinkjørere fra Skrukklia å hvile her, også fordi Kari var fra Skrukklia. Av barn er nevnt Ola, Mads, Anne og Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.