Gå til innhold
Arkivverket

[#52778] Litt mere Gade og Hellström


Gjest Bjarne PAul Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne PAul Nerby

En av Gade-barna,etterkommer etter Gustav Gustavsen Hellstrøm og Elen Birgitte Fredriksdtr.(Gade) er Johan Gustav f.23.juni 1859.Han skal ha blitt gift med Eva Marie (Christensen) f.19.april 1864.Disse to finner jeg ikke.Johan Gustavs bror,Jens Fredrik f.27.november 1856, finner jeg heller ikke.Kan noen greie å hjelpe her`? Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,nå fant jeg dem.Det gikk bedre da jeg skjønte at de ikke skrev 'Hellström' lenger.Men 'Helstrøm'.Men jeg finner bare 5 barn opp til 1900. Derav en datter som enda ikke er døpt.Marianne:Har du navn på noen etterkommere født etter 1900?Og også senere etterkommere? Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Et tips til deg når du søker på folketellinger; det er ikke så lurt å skrive inn hele navnet på personene, men kanskje bare noen få bokstaver både i for- og etternavn, pga. at navnene kunne skrives på mange forskjellige måter og ble ofte også skrevet feil. 'Vår Gustav' var blant annet skrevet som 'Gustak' ved en folketelling, hvis jeg ikke husker mye feil.Her finner du antakelig Jens Fredrik i FT 1875. (Er kanskje navnet Gude feilskrevet for Gade?)Informasjon om bosted Forrige bosted Neste bosted Informasjon om bostedet:Tellingsår: 1875 Kommune: Sør-Varanger Kommunenummer: 2030 Navn på bosted: Rapelvbugt Antall personer registrert på bostedet: 11--------------------------------------------------------------------------------Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Tron Fredriksen Gude hf g Fisker Gaardb. Baadbyg. 1825 Talvig n n Ovedie Fredrikke Norager Konen g 1822 Alten n n Johan Fridtjof Gude* s ug hjælper Faderen 1853 Vadsø n n Anna Karoline Gude* d ug 1854 Sør-Varanger n n Otilie Theodora Gude* d ug 1857 Sør-Varanger n n Helleborg Margrete Gude* d ug 1860 Sør-Varanger n n Marie Fredrikke Gude* d 1863 Sør-Varanger n n Jens Fredrik Gustavsen Fostersøn ug ?? Fiskeri 1856 Alten n n Matis Søderstrøm Fostersøn 1864 Kemijæærvi Finl. n n Nils Hansen Logerende ug Fisker 1851 Sør-Varanger n n Petronelle Marthea Hansdatter Søster ug 1855 Sør-Varanger n n -------------------------------------------------------------------------------- Ja, jeg har faktisk 'fryktelig mye' om denne familien. Eva Kristensen var blant annet søster til min bestefar. Det blir altfor mye å skrive inn her.Har du forresten vært inne på skannede kirkebøker for Alta? Der vil du finne mye nå , men må ha litt tålmodighet til å lete.Vennlig hilsen Marianne Solli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne PAul Nerby

MarianneJa,det var mye informasjon.Gade har flere ganger blitt skrevet som Gude.Men dette er nok Gade ser jeg på navnene.(Gude er allikevel blandet inn i slekten via Elisabeth Gude,f.1797,på Ernst Mathiesens side,Fredrikke Gades mann).Jeg vet ikke mye om Eva Marie,annet enn at hun muligens er svensk og mulig datter av Christen Eriksen.Jeg har utallige ganger søkt i hele Finnmark på FT (i mange år) og kirkebøker også.Og gått gjennom tusenvis av navn.Men det dukker opp stadig ukjente detaljer.Og ofte finner jeg det jeg leter etter når jeg leter etter noe annet.Jeg skriver på et slekts-bokmanus om de 10 Gade-barna etter Fredrik Fredriksen Gade og trodde jeg hadde funnet det meste,men finner stadig noe 'nytt'. Gade er i min familie.Her er det jo etterkommere etter Gustav og Elen Birgitte Gade-slekt,samt etterkommere etter Eva Marie og Johan Gustav som er i fokus.Jeg tror jeg må kontakte deg på din email.Hva er den?Min er bnerby@broadpark.no eller også bjarne.nerby@hydro.com,hvor jeg sitter nå.Min mob tlf er 951 09 614.Du vet kanskje noe mer om linjene etter Gade-Helstrøm som jeg ikke vet. Det kunne vært fint å snakke sammen. Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.