Gå til innhold
Arkivverket

[#52784] Lage lenker til skanna kirkebøker: bare til nybegynnere


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser det er flere og flere som ikke setter opp lenker og det er jo rett og slett mulig at de ikke vet hvordan det skal gjöres. Derfor setter jeg opp min lille oppskrift her.Når du först går inn i kirkeboka og finner den siden du vil ha, skal du merke deg at det er et lite vindu överst til högre (på den linja det står 'Brukervalg'). Det står 'bildeinformasjon' foran og når du er inne for förste gang står det 'ingen' i det lille vinduet.1° Trykk på den lille pila og velg, f. eks. 'Överst' - da vil du se at to nye linjer kommer opp over selve kirkeboka: 'Permanent sidelenke' og 'permanent bildelenke'.2° För så musa over disse to linjene mens du holde venstre musetast nede - de blir blå.3° Trykk nå på högre musetast og du får opp et lite vindu, velg 'kopiere/copy' (eller du kan trykke på ctrl-tasten og 'c'). Så går du til meldingen din og 'limer' dem inn der.4° Det kan du gjöre enten ved å trykke på Crtl-tasten og samtidig på 'v', eller du trykker på högre musetast igjen og denne gangen velger du 'lim inn/paste' eller hva det nå står på norsk.Da blir det automatisk en lenke i innlegget ditt.Det svarer seg å ha flere sider oppe når man söker etter noe. F. eks. en for debattsiden her, en for folketellinger eller hva det måtte være og en for kirkebökene. Da er det og mye enklere å kopiere lenkene ved å svippe over fra den ene siden til den andre. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Et lite tillegg til Kjellaugs 'oppskrift'. Det beste er å kopiere en Permanent sidelenke framfor bildelenka, sånn at den som åpner lenka får blamuligheter og informasjon om kirkeboka... Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Enig med deg Mette, men jeg kopierer begge for sikkerhets skyld. Såg i går at en av lenkene ikke virket til en side jeg satte opp og det var nettopp sidelenka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

HeiJeg har (omsider) fått dreisen på lenker til kirkebøkene, men hvordan lager man lenke til andre debatter? Holder det å kopiere fra adresselinja?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, da klikker du med högre musetast på den debatten du vil lage lenke til för du åpner den og resten som vist over.Det samme gjelder lenke til folketellinger eller Family Search.For ft-ene högreklikker du på tallet foran den personen du vil lage lenke til, for FS högreklikker du på 'navnet til personen' (må ikke være åpnet), det nytter ikke å lage lenke fra adresselinja der heller.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Bare husk, hvis dere lager lenker til debatter og vil legge dem in i Favoritter, at dere gir dem et nytt navn, ellers får dere en mengde favoritter som heter WebDebatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, du har jo egentlig rett Per Håkon, for det er ikke godt å vite hvilken debatt vi lager lenker til dersom vi ikke forandrer navn. Derfor er det vel like greitt å ha dem lista i 'korga'-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nå prøver jeg å lage lenke uten å lykkes. Jeg går inn på siden jeg skal kopiere i kirkeboka, og velger øverst i det lille vinduet. Så fører jeg musa over de 2 sidelenkene som blir blå, og jeg trykker på høyre musetast, og valgte kopier. Meldingen(om Siri Olsdatter fra Åmot/Rendalen i Hedmark født 1782) hadde jeg funnet frem på forhånd, og lagt til rette for svar. Så trykket jeg på høyre musetast igjen. Noen av gangene jeg har trykket høyre musetast da så kan jeg faktisk ikke velge lim inn fordi den da er passiv(det skjer ikke noe når jeg trykker på den). Det skjer rett og slett ingenting etter det. Hva er det jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du trykker pâ högre musetast inne i 'vinduet' hvor du skriver din melding, hâper jeg?Du kan og teste dette ved â sende 'lime' det inn i en mail til deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er jeg sjokkert! Jeg greide det.Jeg hadde ikke tenkt på at jeg selvfølgelig måtte være inne på debattsiden for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var bra! Det er sâre enkelt nâr man först har lært det, men det skal jo være en förste gang med alt-:) Jeg skulle kanskje ha forklart det bedre i punkt 3!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du forklarte godt nok, og jeg tok utskrift av forklaringen når jeg nå endelig har fått orden på skriveren igjen og fått satt inn ny blekkpatron. Jeg burde jo ha forstått at jeg skulle ha gått inn på temaet jeg skulle legge inn lenken i før jeg høyreklikket siste gang og fikk det på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
Gjest Torleif Berg

Jeg har forsøkt den ovennevnte prosedyren for og legge inn en lenke i debattforumet, men desverre uten hell. I vesenttlig grad har jeg prøvd Kjellaug sin forklaring i innlegg (1) i punkt 1 til 4. Jeg får da adressen fra kirkeboken inn i innlegget, men da med sort skrift og blir ikke klikkbart. Hvordan få frem den blå Lenke hvor adressen skal skjules bak ? Her er noe jeg ikke takler.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Torleif!Håper dett er til hjelp: Lenken vises ikke blått i første omgang. Først når du har trykket *Legg innlegget på plass* blir de klikkbare.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp denne igjen siden jeg har kjøpt ny pc, og den vanlige måten beskrevet her ikke kan brukes til å legge ut lenke på. Siden jeg er inne på og skal legge ut lenken på faller ut, når jeg skal prøve å legge inn lenken. Jeg starter nytt emne, skriver litt og velger så internett pånytt på Startlinja. Går inn på Digitalarkivets scannede kirkebøker, og velger øverst slik at adresselinjene blir blå. Så høyreklikker jeg og velger kopier, og prøver å g tilbake til der jeg skal kopiere. Det var ikke der nei, og det er ikke mulig å kopiere. Hva er det jeg må gjøre for å rette opp på dette? Er det noe med innstillingene på den nye pc-en min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å skrive i forrige innlegg at jeg markerte alle 3 linjene. Det gikk bra når jeg forminsket skjermbildet, for siden jeg trodde var borte ser ut til å ha ligget under skjermbildet for kirkeboka jeg forsøkte å legge ut lenke fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.