Gå til innhold
Arkivverket

[#52786] Ane Jonsd./Johansdatter?, f. 1738 i Vefsn?


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Er det noen som kjenner opphavet til Ane Jon. el. Johansdatter, f. 1738, d. 1799, gift med Anders Pedersen, f. 1732 og bosatt på gården Sutteren i Vefsn. Paret fikk 8 barn f. mellom 1758 og 1776. Kjenner Anders opphav, men vet ikke noe om Ane's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg har tidligere konsultert lokale slektsgranskere med bedre overikt enn det jeg har, og svaret jeg har fått er at hennes opphav ikke er kjent. Muligens født i 1733 i Eiterådalen som datter av Joen Pedersen, er blitt foreslått, men jeg finner ingen holdepunkter for dette. Dåpsvitner til de tre eldste barna er sjekket med tanke på å finne en forbindelse, men det har så langt ikke vært mulig å påvise hennes opphav med sikkerhet. Vi finner ei Kirstine Joensd. Smitseng blant fadderne til Lisbeth (1762), og ei Karen Jonsdtr. Drevland som fadder i 1771, men dette var søstre av Ane, har ikke jeg fått klarlagt.Har ikke lyktes å finne begravelsen da gravlagte for 1799 mangler i kirkeboka.Det jeg vet, er at hun befant jeg på Langmoen, Vefsn da hun ble trolovet og gift i 1758. Jeg har registrert følgende forlovere: Jacob Knuds. Smitseng, Engelbrigt Langmoen, Niels Claus. Langmoen, Peder Niels. Langmoen og Povl J..?? Langmoen.Kanskje du kan få noe mer ut av dette enn det jeg har gjort.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk skal du ha Geir. Visste forsåvidt at forfatterne av bygdebøkene for Sømna ikke hadde funnet hennes opphav. Men de holder jo nu på med Brønnøy, så kanskje det kommer noe mer ut da. Det er vel kanskje trulig at de nevnte fadderne var søsken til Ane, men selvsagt kan en ikke være sikker. Får vel foreløbig slå seg til ro med at hennes opphav er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Kan du forklare hvorfor bygdebokforfattere i Sømna skulle være interessert i hennes opphav? Har ikke funnet noen forbindelser dit i denne familien.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Beklager Geir. Satt å puslet med en annen sak fra Sømna bygdebøker da jeg svarte. Det ble litt sammenblanding. Men i alle fall flyttet et av ekteparets barn til Brønnøy og gården Trælvig. Dette var Johannes Andersen, f. 1771. (nevnt i skifte etter faren i 1804).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.