Gå til innhold
Arkivverket

[#52792] Sjømannsruller for Tvedestrand før 1860


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Sjømannsruller for Tvedestrand krets (Kristiansand distrikt) finnes mikrofilmet på Statsarkivet i Kristiansand fra 1860. Det gjelder både annotasjonsrulle, hovedrulle og styrmanns-/skipperrulle.I hvilken grad finnes det sjømannsruller fra før 1860 (jeg er særlig interessert i Tvedestrand) - og hvilke opplysninger kan man forvente å finne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I Bergen var det Innrulleringssjefen som sjøkrigskommissær som førte rullene opp til 1859, og der var det ikke bare sjøfolkene som var med, men alle menn som kunne være aktuelle for militær utskriving, og da het rullene ungdomsruller, hovedruller og ekstraruller.Jeg antar at det som er bevart fra Tvedestrand vil være å finne i Statsarkivet i Kristiansand, men om disse er arkivert under Mønstringssjefen, Innrulleringssjefen eller Sjømannskontoret, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.