Gå til innhold
Arkivverket

[#52802] Hvem skal man tro er faren da det er oppført 2 forskjellige.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Andreas dpt. 10 søndag e.trinit., til høyre nederst på venstre side. Det står da oppgitt 2 fedre, og en understreket. Iflg. konf. var det Christian Brun som var faren, men hva da med dåpen? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Blant fadderne var en Fru Brun. Ville vel være mystisk å be henne være fadder viss ikke Christian Brun var far til barnet. Men det er den andre barnefaren som er understreket . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

For meg ser det ut til at det alternative farsnavnet Christian Brun er tilføyd etterpå, det står egentlig inneklemt over linjen. Her hadde det kanskje vært en fordel å kunne se originalen, med eventuelt forskjellige typer blekk?Hvis det er oppgitt et nytt farsnavn i etterkant, kan det vel ha vært visse problemer med den første oppføringen. Kanskje den først oppgitte nektet for at det kunne være ham? Eller kanskje presten har fått nyss om at ikke alt var som det skulle? Jeg ville forsøkt å finne andre kilder som kan kaste lys over saken.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Understreking eller understipling ble gjerne brukt for å markere feil. Likeledes vil jeg tro at Christian Brun er tilføyd etterpå, siden hans navn er skrevet over linja. Og da vil jeg tro at han er den rette faren, for ellers var det vel ingen grunn for å påføre hans navn i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Langt på vei enig med Kristian. Men samtidig virker det også som Brun er overstreket.Derimot er det ikke gjort forandring i at det skal være hans andre leiermål. Hvem sitt andre leiermål? Hvis det ikke er aktuelt for begge skulle det vise hvem presten regner som faren. Tror jeg ville funnet det første leiermålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har nå lett meg bakover, og er nå ferdig med 1807. Har kun funnet at Jens Pedersen Olden begikk sitt første leiermål i 1808 med Karen Amundsdt. Olden. Ikke funnet noe om Christian Brun.Så da ser det ut til at presten først førte inn hele teksten med Jens P. som far, og deretter kun retta navnet til Christian Brun og glemte å rette resten av teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette beviste jo ikke noen ting. Barnet det er snakk om, Andreas, brukte ihvertfall navnet Christiansen Brun.Men det var interessant lesning. Det var årsak til sult,sykdom og stor dødelighet etter 1808, og en del værmeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Napoleonskrigen, Englands blokade av Norge, uår og mangel på korn - dødeligheten var stor langs hele kysten. Mye interessant å lese i gamle kirkebøker, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.