Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Helge Morken

[#52806] Salve Colbensen Guddal

Recommended Posts

Guest Helge Morken

Jeg prøver å finne ut hva som skjedde med en av mine forfedre, Salve Colbensen Guddal. Han ble født i 1800 på Guddal i Oppstryn sogn, Innvik prestegjeld. I 1820 fikk han den 'uekte' datteren Dorthe Salvedtr (min tipp-tipp-oldemor) med Kari Olsdtr Skarstein (1792-1877). Salve har jeg ikke klart å finne i noen kirkebøker senere, verken over vigde eller gravlagte. Hvor ble det av han ? Flyttet han fra prestegjeldet? Døde han uten å bli ført inn i kirkeboken? Er interessert i alle opplysninger om Salve Colbensen etter 1820.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Kjellaug Robberstad Petit

Hadde han en bror som het Lasse Colbensen Gudahlen? Finner ingen ved det navnet i Innvik, kan det tenkes at Lasse er feilskrevet for Salve? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f11447&gardpostnr=110&personpostnr=2327#nedre>LenkeHer er en Lasse Colbensen Gudalen som flytter til Bergen i 1821 (24år gammel, litt for gammel da) (n° 8): Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Helge Morken

Tusen takk for tipset Kjellaug! Dette er et spor jeg skal følge nærmere. Salve hadde ingen bror som het Lasse, og jeg finner heller ingen Lasse Colbensen i kirkeboken over fødte og døpte rundt det aktuelle tidspunktet. Kan derfor være ting som tyder på at lasse er feilskrevet for Salve i listen over utflyttede. Så nå får jeg begynne å lete i kilder fra Bergen og se hva som dukker opp. Spennede!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Helge Morken

Når jeg leser litt nøyere hva presten har skrevet i kirkeboken over utflyttede, mener jeg det står Borgen prestegjeld, og ikke Bergen. I så fall er vel Romsdalen stedet å lete.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg stussa litt for over stod det Bergen allene. Da er det vel Borgund pr. gj. det menes. Det dekket vel Skodje, Haram, Sula og Älesund - men jeg er ikke sikker.Jeg sjekket fylkesarkivet of fant ingen Lasse der, heller ikke på FS eller i kirkeboka, så en skulle tro at det var feilskrevet.Lykke til med letingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rune Bergesen

Jeg ser blant fødte i Borgund, at Lars Colbensen Søvignæs med kone Malij Knudsdtr, får en søn Knud Colben i 1822, ingen dato skrevet. Der er ingen flere barn av disse foreldrene født i Borgund. Hvis dette er din Lars(Lasse), vet jeg ikke, men årstallet stemmer med innflytningen til Borgund. Har ikke BB for dette område. Rune

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.