Gå til innhold
Arkivverket

[#52824] Jens Andreas Gran


Gjest tove skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest tove skorpen

Er det noen som har opplysninger som kan hjelpe meg til å finne dåpslisten til Jens Andreas Gran født i Trondheim ca 1811?Jeg leter etter hans foreldre. Finner kun 3 med navnet Gran i FT 1801 og de er i Kolvereid og Spaboe Nord TrøndelagDisse er Ole Larsen Gran 41 år KolvereidOle Gran 36 år Lars Gran 58 år Begge SparboeEr det noen som vet om disse hadde en sønn ved navn Jens Andreas Gran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

'Gran' kan godt tenkes å være en kortform av Grande, et gårdsnavn som finnes flere steder i Trøndelag. Jeg stammer selv fra noen i Trondheim som et par-tre generasjoner kalte seg Gran, og som hadde sitt opphav på Grande på Ørlandet. I kildene (i Trondheim) skrives navnet også 'Grann', 'Grand' og 'Grande' litt ettersom, spesielt på slutten av 1700- og beg. av 1800-tallet.'Din' Jens Andreas Gran kan jeg imidlertid ikke se at har noe med mine Gran'er å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Tror nok du har bomma litt på antallet Gran i landet.... Du må huske på at etternavn (som vi tenker oss etternavn i dag) var i svært stor grad basert på gårdsnavnet, flytta folk til en annen gård, tok de ofte det 'nye' gårdsnavnet som sitt.Hvis du i FT1801 skriver inn Gran som gårdsnavn, vil du se ialt 328 gårdsnavn, så dine eksempler fra Sparbu og Kolvereid er nok eksempler som kan føre feil avsted.I Trøndelag finnes det Gran-gårder i Inderøy, Snåsa og Skogn, men navnet finnes også i andre fylker. Ad (3) nevnt over her, hvor det sies at Gran kan være en kortform av Grande, kan jeg nevne at i Inderøy i Nord-Trøndelag, finnes både Gran og Grande - og i kirkebøker og manntall skilles det klart mellom disse navna.Når det gjelder å finne den rette Jens Andreas, vil vel kirkebøkene for Trondheim i rett periode snart dukke opp på Arkivverkets nettsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(4): Grande-gårdene, på de stedene der de finnes, ble nok skrevet 'Grande', og kanskje særlig der det også finnes Gran-gårder. Men samtidig går det frem av Rygh at Grande ble (og blir?) uttalt 'Grann'. Da er det vel ikke så rart at navnet i Trondheim kan ha blitt skrevet både 'Grann', 'Grand' og 'Gran' etter uttalen, i tillegg til 'Grande', i det minste i den familien jeg stammer fra. Til slutt var skriftformen 'Gran' helt enerådende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Vang

I november 1837 er en Jens Andreas Torstensen registrert som innflyttet til Talvik. Han er da 24 år. Oppgitt fødested er Strinden ved Trondheim. Dette kan være den rette Jens Andreas, selv om alderen er litt feil i forhold til fødselsåret 1811. 1811 er oppgitt som fødselsår ved Jens Andreas Grans død i Måsøy i 1872.Jens Andreas Gran fikk en sønn i Talvik i 1839. Senere giftet han seg med en svensk dame og bosatte seg i Måsøy.Jeg har sett litt på Gran-gårder i Trøndelag i FT 1801, og finner på Gran i Levanger en husmann som heter Jens. Han har da en sønn som heter Torsten og er 14 år. Om denne Torsten er far til Jens Andreas Gran vet jeg ingenting om, men det kan jo være et spor å undersøke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.