Gå til innhold
Arkivverket

[#52825] Peder Kristiansen og Ragna Unneberg, gift i 1917, men hvor?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Peder Kristiansen og Ragna Unneberg fikk 3 av sine, ihvertfall, 6 barn mens de bodde i Svansgangen 13 på Strømsø i Drammen. Disse tre barna het Rolf Kristian f. 1925, Severin Emanuel f. 1927 og Helen Pauline f. 1929.Fødselsprotokollen for Strømsø opplyser at Peder og Ragna allerede hadde 3 barn i live i 1925 og at de ble gift i 1917. Jeg har finlest alt for Strømsø fra 1917 og fram til 1925, men ikke funnet noe, så trolig har de flyttet til Drammen ikke lenge før 1925. Men hvorfra kom de og dessuten, giftet de seg der? Kirkeboka for Strømsø har data om døpte bare fram til 1930 så jeg er heller ikke sikker på om familien fortsatte å bo på Strømsø.Fram til jeg fant Ragna Unneberg med mann og barn i 1925 trodde jeg at hun døde ugift (hun døde på Strømsø i 1971).Originalt nok ser det ut til at Ragna og mannen tok hennes pikenavn som sitt familienavn, dvs. Unneberg.Ragna Unneberg ble født i Kristiania i 1892; Peder Kristiansen ble født i Skjeberg i 1885.Henviser i den forbindelse til innlegg #2298 som omhandler Ragnas foreldre.Kan noen hjelpe med opplysninger om hvor Peder og Ragna giftet seg, om de tre eldste barna og hvor det ble av alle sammen?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Kjell!Vet du hvem kirke i Kristiania Ragna er født eller hvor hun bodde rundt den perioden hun giftet seg? Det var vanlig før at de giftet seg i den kirken damen/konen tilhørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei Liv Hege! Nei, jeg har ikke funnet i hvilken menigheti Kristiania hun ble dødt eller hvor hun bodde da hun giftet seg. I 1900 bodde Ragna og foreldrene i Strømsveien som ligger under Vålerenga menighet, men der er det ikke noe å finne i 1917. Er klar over at det var vanlig å gifte seg i menigheten som bruden tilhørte - åpenbart ikke Vålerenga i 1917.Når det gjelder årsaken til at de flyttet til Drammen og bosatte seg i akkurat Svansganen, tror jeg det har noen med å gjøre med arv etter eller helst omsorg for en tante til Ragna som bodde i Svansgangen (har nemlig ikke funnet dødsfall for tanten fram ti1 1930).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke her til Ragna Unneberg hos foreldre i 1900. LenkeI denne kilden står det ikke hvor Ragna er født og døpt? Kan det tenkes at hun kan være døpt i Lier , morens fødested? ( bare en tanke siden du ikke finner hvor hun ble døpt.)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig at dette er mor til Ragna , Pauline Amundsdatter her i Lier. Alder passer med oppgitt alder på moren: LenkeHer er nevnt gårdsnavnet, og Lier gårds og slektshistorie ligger digitalisert og søkbar på gårdsnavn. Kan det stå noen opplysninger der tro?I gravminneregisteret finnes ganske mange med Unneberg som familienavn. Et sted å søke?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kikket i Lierboka, og der sto litt om Paulines foreldre under Øxenvoll, Trefften bruk 2: LenkeDessverre ikke hvor barna ble av. Her kalles Pauline for Pauline Marie og ikke Elise, men det kan vel være en skrivefeil?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, nå ble jeg litt forvirret da jeg under søking kom over denne Pauline Elise Amundsdatter f. samme år i Lier? Lenke En Pauline Maria Amundsdatter bilr født nesten samtidig, med samme farsnavn , Amund Hansen og annen mor? Kirkebøker må nok til her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Pauline Elise Amundsdatters dåp i klokkerboka for Lier. Nr. 2 venstre s. kirkeboka: LenkeDette er vel da muligens ikke den samme som jeg fant i 1900-tellingen, om ikke faren har giftet seg på nytt?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei, Gunn! Sorry - familien du nevner er ikke den riktige. Ragnas besteforeldre het Amund Theodor Hansen (f.1814 i Undal på Sørlandet) og Tolline Gjertsdatter (f.1820 i Røyken). I 1865 bodde familien på Brakerøya i Drammen. Moren til Ragna er yngstejenta på 7 år. (Har forsøkt å legge inn lenke, men finner ikke ut av Kjellaugs oppskrift (ref. innlegg nr. 52784)).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel da den rette Pauline hos foreldre i 1865? LenkePussig at det var to Pauliner med samme fars navn som ble født i Lier i 1859. Skal se om jeg finner igjen oppskriften til å lage lenker for deg. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Neida!Ingen giftet seg på nytt. Amund T. Hansen og kona Tolline levde i 'beste' velgående i 1900. Bosted: Svansgangen på Strømsø. De døde der hhv. 23.7.1901 og 2.10.1902. (Neppe tilfeldig at Ragna m/mann og barn bodde i Svansgangen i 1925).Ved FT1900 bor også Ragnas ugifte tante Thea Anette (f. 1857) på samme sted. Piken Hellene Tolline, f. 1886, er Ragnas kusine som på det tidspunkt var forledreløs. Hellene Tolline var datter av Ragnas onkel Amund Theodor (f. 1852) og hustru Helle Thalette Andersen (f.1865 i Våle i Vestfold). Begge døde før 1900.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser dette nå, og tror jeg forstod deg litt feil med hensyn til tema lenker.Problemet med det er vel at det, er forskjellige måter å gjøre dette fra kirkebøker , fra Mormonerdatabase og fra folketellinger.Folketelling var vel da det du ønsket her?Kan prøve med en forklaring her:Når du har skjermbildet av ønsket familie i folketellingene, ser du et adressefelt med en lang...... adresse øverst.1. Klikk en gang på venste musetast, Da forandrer adressen farge. 2. Klikk en gang på høyre musetast, da får du opp en liten boks med valgmuligheter. Klikk på kopier. 3. da kan du lime inn direkte i debatten der du ønsker. Lenke Lykke til!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ref. mitt forrige innlegg og sånn for ordens skyld .....Piken Hellene Tolline (eller omvendt) som bor hos sine besteforeldre og tante i Svansgangen i Drammen i 1900 er også registrert boende hos 'tante Pauline' Unneberg i Strømsveien 22 i Kristiania. (Jeg slet en stund med å finne fødsel/dåp for 2 kandidater, men måtte tilslutt konkludere med at det bare dreier seg om en person og to bosteder).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig det med dobbeltregistrering, du har sikkert rett i at det må være samme damen. LenkeHer registrert i Drammen og i innlegg 4 , lenke til 1900 i Kristiania.Skal lete litt for å prøve å finne vielsen 1917.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, som 'lokalkjent' har jeg tittet litt i kirkebøkene hva gjelder barna til bestemor og bestefar, altså Amund T. Hansen og Tolline. Dette må vel være dåpen til Pauline Elise i Frogner kirke (samme som innlegg 8, men litt mer utfyllende):LenkeHer står det 'Høvigstranden' og fadderne har 'adresse' Handborg (tror det skal være Hamborg/Hamborgstrøm, som tilhørte Lier fram til 1870). Amund var skipper/skipsfører, og når Thea Anette døpes er adressen Nøstestranden. Jeg bor rett i nærheten, og det virker logisk på meg at en skipper bodde ved fjorden, og Brakerøya, oppgitt bosted i 1865, er nærmeste nabo, for å si det sånn, og veien (elva) over til Strømsø er IKKE lang.Trolig hjelper ikke dette deg noe særlig, men rent geografisk, er avstandene veldig korte hva gjelder bostedene. Har du sett i kirkebøkene for Bragernes, Strømsgodset eller Tangen hva gjelder dødsfallet til tante Ragna (eller ekteskapet i 1917)???vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant Ragna Underberg registrert i Gravminneregisteret på Stømsø , Bisettelse 1971. Id nr. 1511596 LenkeHar ikke funnet vielsen til nå , hverken i Lier, Bragernes , eller Strømsø kirkebøker. Men kan ha oversett dette.Strømsø kirke ville vel være den nærmeste, men familien ser ut til å ha flyttet en del i området.Enig med Astrids vurderinger her.Mvh. GunnMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, jeg mente dødsfallet til tanten til Ragna (innlegg 16). Ellers er vel det korrekte navnet på gata Svangsgangen, som er veldig sentralt på Strømsø (like ved kirken). Det var en 'Svanegangen', også, men den lå på Bragernes.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Astrid! Amund Theodor Hansen og Tolline Gjertsdatter flyttet definitivt endel rundt før de endelig bosatte seg i Svansgangen på Strømsø:De ble gift i Bragernes kirke 19.10.1845, men de fire eldste barna ble født og døpt på Strømsø. Deretter har familien tydeligvis flyttet til Lier sånn rundt 1853/54. Der har de bodd både på Nøstedstranden og på Høvigstranden (sistnevnte ligger vel litt lengre ut mot Amtmannssvingen enn Nøstedstranden - om man skal spikke fliser). I 1865 bor de på Brakerøya og 3-4 år seinere, på Strømsøsiden igjen. Mulig de også bodde på Tangen en kort tid - sønnen Marinius ble nemlig konfirmert i Tangen kirke i 1869. De yngste barna ble konfirmert i Strømsø kirke.Er når det gjelder det du kaller 'adresse Handborg' er det faktisk en forvanskning (dem er det mange av, kan jeg fortelle deg!) av slektsnavnet Hamberg. Det er ikke noe stedsnavn. Fadderne Ingeborg Gjertdatter og Ingebret (Jensen) Handborg var nemlig mine tippoldeforledre. Jens Handborg som også var fadder for Pauline Elise var deres eldste sønn. De bodde i et hus på Lier-/Nøstedstranden som i nyere tid ble til Lierstranden nr. 36. (Eiendommen var i slektens eie fra 1800 til rundt 1980). Er rimelig godt kjent jeg også, da sju...Tolline Gjertsdatter og min tipp-oldemor Ingeborg var søstre, begge født i Røyken (hhv 1814 og 1820) og de var døtre av Gjert Ingebretsen Klemmesrud (1759-1828) og Thrine Pedersdatter Myhre (1779-1869).Gunn! Det er riktig Ragna Unneberg som er funnet i 1971 i DIS' gravminner. Ragna bodde også på Strømsø i 1967 (Da i Stibolts gt., for den som er kjent). Er imidlertid usikker på om det betyr at familien bodde i Drammen helt fra 1929/1930.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg titta litt ekstra på Lierstranda 36 da vi kjørte forbi i ettermiddag. Ville tro at huset er en smule forandret.. Nåja, nok om det. Ser at Peder var født i Skjeberg - er det noen mulighet for at Ragna og han giftet seg/bodde der før de kom til Drammen?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hjertelig, takk, Solveig! Egentlig ganske logisk når man tenker etter - det er så lett å bare fokusere på kirkebøker.Astrid! Jeg husket feil i farta. Det var Lierstranda nr. 32, Her er et bilde av eiendommen tatt i vårløsninga 1931 (det hvite huset). Bygningen ut mot veien var ei smie som ble revet engang rundt 1940. Huset ble solgt og totalt ombygget rundt 1980. Det er rart å tenke på at veien vi ser var hovedveien mot Oslo helt fram til ihvertfall 1975.Mvh Kjell H

bilete3545.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hjertelig takk for hjelpen! Ragnas foreldre giftet seg i sammen menigheten. Oslo Hospital fungerte tydeligvis som egen krets/mennighet og må vel ha hatt egen kirke, men hvis jeg søker på 'Hospitalkirken' havner jeg i Trondheim og hvis jeg søker på 'Oslo Hospital' kommer bare sykehusdelen av virksomheten opp. Kan noen med lokalkunnskap sette det i sin rette sammenheng?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

takk for bildet! Du kan tro det bringer fram mange minner... Javisst var det hovedveien til Oslo, med et yrende liv, en rekke butikker og kiosker + skoleveien min det første året (gikk på gamle Høvik).Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.