Gå til innhold
Arkivverket

[#52827] Ragnhild Ivarsd.Masdal, når/hvor ble ho født?


Gjest Egil Rabbevåg
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Rabbevåg

Min tipptippoldemor Ragnhild Ivarsd.Masdal ble gift 5/7-1840 i Ulstein med Jahn Paulsen Årsnes fra Hjørundfjord og de ble brukere på Flesjesund/Sulesund bnr.2 på Sula. Ho er ved vielsen sagt være datter av Ivar Masdal og 39 år, ved død 22/10-1887 er ho sagt være født 1801. Ho er nevnt 65 år 1865. Jeg kan ikke finne henne født/døpt eller konfirmert i Ulstein, er det noen som vet noe mer om fødselsdato og sted? Sulaboka og Hareidboka har ca.1812 som fødselsår, men det må trolig være feil. Ho fikk også barn utenfor ekteskap 1832, da bodde ho på Kirkebø/Lassegarden på Sula. Der var det en bruker Asbjørn Ivarsen Masdal(3) f.ca.1798 som kanskje var bror til Ragnhild. Asbjørn er nevnt i Vartdalsboka under Masdal, men ikke Ragnhild. Ho er heller ikke nevnt i tellingen 1801.mvh Egil Rabbevåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er denne familien i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11516&gardpostnr=82&personpostnr=1348#nedre>LenkeDe har ihvertfall en sönn som heter Asbjörn.Ellers er det jo og en Iver Olsen som er tjenestefolk der.Men jeg finner ingen Ragnhild Ivarsdtr döpt i Ulstein fra 1800 - 1804.Her er ihvertfall giftermålet deres som du sa 5/7-1840: Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hallo Egil, ja, vi har vel begge lett etter Ragnhild's aner i mange år. Hun er min tipoldemor. Jeg hadde etterlysning her i 2006 her LenkeIkke kommet så veldig mye nærmere, ettersom kirkebøkene på Vartdal brente, og kirkebøker for Ulstein likeså, de skannede er kun lister som ikke har med alle data, rekonstruerte. Da Ragnhild og Jan giftet seg står far som Ivar Masdal.Har også tenkt teorien at Asbjørn kunne være broren, om jeg husker riktig måtte da R. vært født senest 1801 da Ivar døde. Har lett etter skifter ang. denne Ivar uten å finne noe. Men kan ha oversett noe.Ragnhild kan være en av de yngste til Ivar Ivarsson Masdal, Men navnet Ivar er fullstetendig fraværende i slekta, så langt jeg vet.Du kan se på lenken jeg la inn, der er så langt jeg har kommet, står bom fast! Har du noe mer?Jeg har endel info men intet som kan knytte Ragnhild til sine foreldre.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Rabbevåg

Takk til alle for innleggene i debatten. Spesiellt morsomt var det å se at det tidligere har vært mange inlegg og debatt om samme emnet. Jeg sitter igjen med det inntrykk at Ragnhild må være født like etter tellingen 1801. Når det er samsvar i hennes alder både ved vielsen 1840 tellingen 1865 og ved død, vil jeg tro at 1801 er korrekt og ikke 1812 som finnes på Family Search (info der er nok bare avskrift av Hareidboka uten noe videre sjekk). Jeg trodde også først at Ragnhild var datter av Ivar Olsen Masdal(4) med utgangspunkt i at hun var født 1812, men dette har jeg nok utelukket nå. Ho er nok mye heller trolig datter av Ivar Ivarsen Masdal(3) og derved søster til Johannes Iversen og Asbjørn Iversen pluss flere søsken nevnt på Masdal 1801. Johannes Iversen er nevnt som Ragnhild's forlover 1840 og er nok hennes bror. Som nevnt tidligere fikk Ragnhild barn utenfor ekteskap 1832, ho bodde da på Kirkebø og der var Asbjørn Iversen Masdal(3) bruker. Far til barnet var Peder Halvorsen uten noe mer om hvor han kom fra. Hareidboka nevner Hatlehol og Sulaboka Indre Hatlen. Her er svaret på det: Sønnen Halvor Severin Pedersen f.1832 ble gift 14/6-1857 Hareid, da er en Christen Halvorsen Viig nevnt som forlover. Denne Christen var farbror til Halvor, altså Peder Halvorsen's bror. Disse to brødrene var sønner av Halvor Pedersen Abelset(5)f.1776 Fortun i Luster som kom til Abelset i Ørskog 1818. Han var jordeier og kjøpte 1833 en stor del av Mechlenburggodset i Vegsund. Peder Halvorsen var født på Morken og døpt 24/4-1808 i Luster d.2/7-1852 Ørskog, ugift, broren Christen Pedersen var født 29/4-1822 Ørskog og ble bruker på Vik(3) Sykkylven. Ei søster av disse brødrene var Martha Halvorsd. som ble gift med handelsborger Martin Thorkildsen Brudevoll i Ålesund, et tema som var oppe i forumet her for ikke så lenge siden.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei Egil, hvem som med sikkerhet var far til Halvor har jeg ikke funnet ut. Har sett på Halvors forlover etc. men ikke vært helt sikker. Har lurt på om Halvor hadde kontakt med sin fars familie pga at der var 'Halvorsen' i kretsen rundt han, men ikke sikker.For mange år siden fant jeg en Halvor Pedersen som eide noe på Magerholm, kanskje var det riktig Halvor? Kjenner du til det. Mener å huske at han var nevnt med etternavnet Flesjesund.At Peder Halvorsen var fra Luster visste jeg ikke. Må nok finne noen kirkebøker her........... :) Må jo selv se det svart på kvitt! :)Har du funnet noe skifte etter Peder Halvorsen el. annet som dokumenterer farsskapet?Ang. Family Search. Vet ikke om man kan si at det er avskrift etter kirkebøker, men det er jo viktig å se om dette er avskrevet fra kirkebok eller innsendt av medlem. I dette tilfelle (linken) er det Svend Åge Pedersen som har sendt inn og han har gjort meget grundig research! Har fått utrolig mye info og detaljer fra han. Så det er viktig på FS å skille mellom 'submitter' og kirkebøker, hvilket man enklest kan gjøre ved å søke IGI. Der er utrolig mye bra stoff på FS.som har hjulpet meg.mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Har forsøkt å finne Peder, eller broren Johan født i S&F uten å lykkes så langt. Håper på å gå 'motsatt' vei og kanskje finne at det er rette Peder som er Halvors far. De kan jo ha bodd annet sted i S&F også.Er til stadighet på jakt etter 'historien bak' folkene. Og Jahn Paulsen Aarsnes/Flesjesund/Sulesund var jo født på Aarsnes, sønn av Paal Ingebrigten fra Naustdal, sønn av Ingebrigt Castpersen som bodde på Naustdal og kona Marte Abrahamsdtr Solheim, - Solheim-Møll i Geiranger-slekt. Vi er jo i S&F her også.Ellers, - bror til Jahn Paulsen, Lars Matinus, var gift med Ingeborg Rasmusdtr fra Holstad på Hareid. Så her er en link mot Holstad ang. Halvor.Søsteren til Jahn P., Ingeborg, giftet seg til Djupvik på Sula, - Hans Jetmundsen som igjen hadde røtter i Solnørdalen, Ørskog.Veldig spennende å følge disse trådene - slekt var jo av så mye større betydnig enn i dag.Og - jeg lurer jo fortsatt på hvor Rasofiel-navnet kommer inn, farfar het Jan Rasofiel, - finner det bare på Sunnmøre så langt... Spennende!!!Da tar jeg internettfri til over helgen - og inntar hytta. God helg! mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Rasofiel var på sitt vis eit 'kjendisnamn' som ein del gutar fekk på slutten av 1800-talet på Sunnmøre. det treng altså ikkje vere noko slektskap.Den første som brukte namnet var (Elam) Rasofiel Rise f. 1.mai 1844, Lenke Ifl. kyrkjeboka var han døypt Elham(?) Rasophus; men ved konfirmasjonen (1860) er han innført som Elam Rasofiel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.