Gå til innhold
Arkivverket

[#52830] Vik i Sogn


Gjest Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Sværen

Eg saknar Klokkarboka mellom 1895 og 1914 i Vik (Hovedsokna). Det er difor eit 'hol' i opplysningane om Vik i Sogn på 8 år mellom den siste Minestralboka frå 1891-1907 og til Klokkarboka 1915-1935 som alt er skanna inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Denne valgte vi ikke å skanne og legge ut fordi mikrofilmopptaket av den er svært ufullstendig. Den er satt opp for omfilming og vil bli skannet og lagt ut senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Sværen

'Holet' i Vik i Sogn på 8 år er her enno. Spydeberg vært retta opp rett etter påske.Er det mogelig å få ei tid når Svein Warberg sin lovnad: 'Den er satt opp for omfilming og vil bli skannet og lagt ut senere' vil bli gjort. Før fellesferien 2009 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Saken med Spydeberg (jf Lenke) kan rettes ganske så omgående etter påske, fordi alle bildene er der og det kun er ei ny-indeksering som er nødvendig.At boka fra Vik ennå mangler, er en annen skål. Denne må skannes fra original, og det samme gjelder enkeltsider fra diverse andre kirkebøker som vi har fått tilbakemelding om mangler. Kirkebøkene oppbevares i statsarkivene, mens all skanning så langt har foregått i Riksarkivet. Det betyr at det er hensiktsmessig å samle opp mangler og ikke skanne litt etter litt. Det er også først det siste året at vi har hatt utstyr for skanning fra original, og i denne perioden har tinglysningsmateriale vært prioritert.En må derfor fortsatt smøre seg med tålmodighet mht denne kirkeboka, men vi ønsker oss en løsning der statsarkivene selv kan skanne mangler. Dette krever igjen investeringer i utstyr. Dermed er det umulig å sette noe tidspunkt, annet enn at det ikke er grunn til tro at dette vil være i boks før fellesferien 2009.Klokkerboka bør være mulig å benytte på lesesalen på Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Sværen

Hei Kristian & co i Riksarkivet !Eg kan med min beste vilje ikkje sjå at dei 8 åra mellom 1907 og 1915 i Vik i Sogn, er dekka. Sjølv om det er vel 1 år sidan du svarte, Kristian.Men Riksarkivet brukar vel den same metoden som mange andre, er det ikkje noko mas ... ja då er det heller ikkje nokon etterspørsel. Og som einslig svale (meg), kan det tyda på at Riksarkivet har rett. Så lenge Vik KUN er inntr i tunell under Vika-fjellet og Terra, så kan Riksarkivet med god samvit prioritera Vik nederst i bunken !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hei Jon, Vik i Sogn hører til det statsarkivet som har gjort mest for digitalisering av kilder. En del andre statsarkiv er ikke så raske/flinke som SAB. At kirkebøker som må skannes om igjen havner bak skifteprotokoller og ulike pantedokumenter er noe vi må leve med disse årene her til alle mikrofilmene er skannet og lagt ut på nettet.Men det er jo heller ikke noe problem med å lese i denne klokkerboka. Den er mikrofilmet, og hvis de ikke har disse mikrofilmene på Bergen offentlige bibliotek ved Lille Lungegårdsvann, er de nok behjelpelige med å låne dem inn til deg. :)Hvis du under soknehistorikk Lenke blar deg fram til Vik under Sogn og Fjordane ser du på side 75 at klokkerboka for Vik sokn 1895-1914 finnes på mikrofilmene NB-69 og NOR1-379. :) Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det finnes en del hull av typen Vik i Sogn 1907-1915, og alle slike ønsker vi å fylle - uavhengig av hvor i geografien de finnes. I Riksarkivet forsøker vi å bruke ressursene våre effektivt for å få digitalisert mest mulig i det lange løp, og etterraksten må vi derfor ta når det passer best. Jeg viser til mitt innlegg fra ifjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.