Gå til innhold
Arkivverket

[#52833] Røros/Kvikne: Christopher Jørgensen 1735-1805, opphav?


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Christopher Jørgensen Kvikne/Grøntvedt var smelter på Røros og ble gift med Maren Michelsdt. Østgaard i 1767. Han hadde etter hva jeg vet, 5 barn. De bodde iflg. Rørosboka i Solandsgården 78. Ved ft 1801 står de oppført under Kirkegaten.Er det noe som vet noe om slekten hans? Jeg forsøkte for en stund tilbake å lete i Kvikne-bøkene under Grøntvedt, men fant ikke noe.Det eneste jeg har funnet er en farskandidat:Personer med tilknytning til Røros bergverk på 1600-tallet: Jørgen Kristoffersen - 1691 (RKB) hans datter Anne ble døpt - 2. mnd 1692 (RKA 8.1.10) Knekt ved Arvedal. Lønn 4-1-14, 22 skiftMen det er kun et navnesammenfall og hjelper lite uten videre opplysninger.Håpefull hilsen Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Forrige gang jeg kikket på denne karen, lå ikke kirkebøkene for denne perioden på nettet. Nå har jeg lett etter Christophers begravelse 1802-1807 uten å finne ham, så 1805 er tydeligvis feil! Jeg får fortsette å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det ser ut til - etter søk i databaser fødte i Røros - at Christopher Jørgensen ikke ble født i Røros.Har du sett etternavnet Grøntvedt belagt ved dåp etc i kirkebøkene. Han kaller seg seg jo Quikne i 1801.Jeg kan ikke bidra med noe videre her.Jeg vet ikke om dette er av interesse:Michel Solandsen Østgård kom fra Gammelstu Østgård i Os. Jeg har funnet ham i bygdeboka for Os side 333. Men du har kanskje dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen takk Astrid! - Nei det visste jeg ikke, og jeg skal sporenstreks sjekke Os-boka :)Jeg trodde også at Christopher Jørgensen var født på Kvikne, siden både han og to sønner kalles Qvikne. Han er visst heller ikke konfirmert på Røros. Jeg har lett under gården Grøntvedt i Kviknebøkene, men det navnet kan kanskje være misvisende, siden jeg ikke har funnet noe som helst der.Ellers legger jeg merke til en Vincents Jørgensen er fadder til sønnen Michel Christophersen i 1770. Det er jo et litt sjeldent navn Røros, tror jeg. Kanskje noen har vært borti den karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg synes du har gjort en interessant observasjon i denne Vincents Jørgensen. Den eneste Vincents jeg selv har observert på Røros, er Vincents Olsen (50 år i 1701) som fikk to uekte barn med en søster av en av mine aner. Datteren Anne døde ugift og hennes uekte datter Lucia døde som barn. Jeg tror neppe min Vincents har etterkommere på Røros.Jeg skriver av litt fra bygdeboka ispedd egne kommentarer.Michel Solandsen var sønn av Solan Mikkelsen (1678-1756) og Dortea Jonsdatter (1683-1784). (Mikkels bror Jon er min datters ane gjennom farsslekten).Solan Mikkelsen var sønn av Mikkel Solansen, født ca 1647. Solan hadde en bror Ole på Røros.Mikkel Solansen var sønn av Solan Mikkelsen nevnt som bruker i Gammelstu 1652. Det er også nevnt en sønn Lars Solansen som finnes i manntallet 1701 for Røros. Det var skifte etter Lars i 1709 og han sies å være bror av Michel Solansen på Østgård i Dalsbygden (Os) og avdøde Marit Solansdatter som var gift på Røros med Lasse Svendsen. Lasse døde før 1701, og han og Marit hadde mange barn med etterkommere. Bl a sønnen Solan Lassessen. Et par etterkommere flyttet til Ålen og tok med seg navnet Solan dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er fire menn med farsnavn Windtzensen i Røros 1701. To av dem er sønner av Vincents Olsen: Olle (hans sønn i ekteskap) og Jon (hans uekte sønn). Videre er det en Jens og en Jacob W som jeg ikke vet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen hjertelig takk for alle opplysningene Astrid! Der fikk jeg oppklart hvem Solan Lassesen var også :).Ved Jacob Windzens: står det - Gard: Beschossen. - Hva i alle dager betyr det? Det kan vel ikke være noe stedsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

FS: Vincents Jørgensen f. ca. 1725 - Jørgenplass, Kvikne av foreldre Jørgen Hansen og Kari Persenog Vincents f. 1744 av far Jørgen Svendsen.Da får jeg gå tilbake til Kvikne-bøkene :)Er Ole, bror til Michel Solandsen (f. 1645), denne Olle? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den Ole Michelsen kan det ikke være, hans far er Michel Grind som også finnes i manntallet.Barna til Mikkel Solansen f. ca 1647 står listet opp slik i bygdeboka:Solan født ca 1678Lars født ca 1682Ola, til Røros. Det står ingenting mer om ham enn det. Han er ikke i manntallet 1701 for Røros. Det står videre at brødrene Solan, Lars og Ola kvitterte for motatt arv etter foreldrene i 1726. Det står kanskje i skiftet at Ola var på Røros. En av forloverne da Michel Solansen Østgård og Kirsten Fastesdatter giftet seg i 1743 er en Ole Michelsen, og det kunne muligens være ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Nye Kvikneboka: Jørgenplassen gnr. 167, bnr. 17: En av sønnene til Hans Reiten, Jørgen Hansen, fikk omkring 1725 en part av heimgården, der han slo seg ned. Dette ble Jørgenplassen, bergplass nr.22. Sønnen Ola overtok plassen, men han døde allerede i 1750 etter at han falt ned i en sjakt i gruva. (- Det står senere at Jørgenplassen er en Grøntvetplass.)Brukere: Jørgen Hansen (1682-1744) gm. Kari Persdt. Barn:1 - Ola (1720-1750) g. 1749 m. Marit Ingebrigtsdt. Slåttdalen2 - Per g. 1766 m. Johanna Knutsdt. Krokbekken3 - Kirsti (1727 -) g. 1750 m. Eirik Olsen Reiten4 - Vincent5 - Anne6 - Kari (1741 -) m. Jon Hansen, Røros en sønn; Jørgen (1773-1851) g. 1790 m. Nils Olsen Grinden (1755 -1817)____Her var det ingen sønn Christopher nevnt, men det kan jo muligens ha vært en for det. Jeg finner fortsatt ingen andre kandidater i Kvikneboka.Det er ingen Kari Jørgensdt. som er fadder til barna til Christopher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bodde Kari Jørgensdatter noensinne på Røros, eller var hun gift med Jon Hansen fra Røros og bodde på Kvikne?I kirkebøkene i avskrift av Hogne Holst kan jeg ikke finne noen barn født med Jon Hansen og Kari (Karen) Jørgensdatter som foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Det står så pussig i boka. Hun skal ha fått sønnen Jørgen med Jon Hansen fra Røros, -men det er uklart om de var gift og hvor barnet ble født.Som du sier; Jørgen Jonsen f. 1773 var kanskje født på Kvikne, og Kari bodde kanskje aldri på Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg forsøker eliminasjonsmetoden ved å samle opp Jørgener og Jørgensbarn i den første kirkeboka for Kvikne.Kan noen hjelpe meg å tyde det siste ordet som står på nest nederste linje på høyre side? - Lenke - Jeg syns det står: Margrete Sl: Giørgen Smedekurgs???? Men det kan det jo ikke være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kunne det stå Smedeknegs eller Smedeknegts? Dette kan være en yrkesbetegnelse eller slektsnavn?På Røros finnes slektsnavnet Schmiedeknecht (skrives på ulike måter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen takk! Det må være ham ja. Jeg er litt usikker på hvor jeg har 1808 fra, men jeg har lett mange ganger i årene 1806-1810 uten å finne ham! Her er krkb. innf: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Nei 1805 var det jeg hadde ja :)) Og nå må også fødselsåret justeres til ca. 1737.Det er veldig fristende å tro at Christopher kommer fra familien på Reiten, siden der også skal være en bror Vincent. Men denne Vincent har jeg ennå ikke sett snurten av i kirkebøkene.Denne Jørgen Smedeknegt bodde på Didrikshaug som før hette Jørgenshaug, og det er også en plass under Grøntvedt. Men det står ikke noe om barna til han og Margrete i noen av Kvikne-bøkene.Gamle Kvikneb. 2 s. 186, Didrikshaug, Gnr. 31, bnr. 35 og 48: Det heitte ikkje Didrikshaug frå først av, men Jørgenshaugen, etter ein gruvesmed, Jørgen, som budde her. Enka etter han er nemt som brukar. Ho dreiv med øl-handel, og øl-målet ho brukte er framleis på Didrikshaug. Folk kalla henne “Jølka”, og det var alltid godt øl å få “hos Jølken”. Etter ho vart sonen til ein Rørosing, Didrik Klausson, brukar på denne plassen (bergplass nr. 63).Det er også en Jørgen Svendsen som blir tildelt 'ved og hamn' i Vollmarka i 1740. Men jeg har ennå ikke funet ut hvor han holdt til, men han bodde visst også på en plass under Grøntvedt.Dessuten er der en Jørgen Biørgum, men han kan nok ekskluderes som farskandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.