Gå til innhold
Arkivverket

[#52834] Hvor ble det av Strandgata 39 på Gjøvik


Gjest Birger Skjønhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Skjønhaug

Hallo.Noen som har info om hvor det ble av Strandgata 39 på gjøvik. Eneste jeg vet er at mine besteforeldre ( Birger Olsen og Thea Marry Larssen ) bodde der i fra ca 1933 til ca 1948...og at huset var revet i 1970Mvh Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ut fra kartet så vil jeg gjette, at eiendommen ha gått med i forbindelse med anleggelsen av den nye riksveien langs med Mjøs-stranda, og den tilhørende anleggelsen av kjøpesenteret CC-marten i 80-åra. Men jeg tror også at dette området (med ulike nr.) før den tid var regulert for industri/næringsvirksomhet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

ingen dårlig konklusjon det der Iver. Min far har fortalt en gang at det lå en del hus langs med mjøsa, der det er grøntområder nå. Det jeg er usikker på er disse husene hørte til strandgata. Får nok leite i gamle kart fra området hvis det finnes noe slikt. tusen takk for svaret Iver.Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Etter hva jeg kan huske lå plankestablene til Gjøvik Bruk langsetter Mjøsstranda omtrent i (østkanten) av grøntområdet - på 1960-tallet.Kontakt Gjøvik kommune eller Mjøsmuseet avd. Gjøvik/Eitkunet. Museet har en oversikt over gamle kart på sin hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Bildet kan være tatt i tømmerlensa som fantes til ca 1970-tallet, den lå der parkeringsplassen til kjøpesenteret CC-Martn (nr 21,23,29) nå ligger, dvs øst/høyre for jernbanesporet som finnes på kartet, men som i virkeligheten er fjernet, nord for Jernbanesvingen. Der hus nr 2 ligger (nå bensinstasjon) var det lense, og det gikk en kjeratt under jernbanesporet opp til hus nr 23 der saga lå. Min far jobbet i mange år på 'bruket'. Jernbanesporet gikk til ca nordenden av hus 29.Kan det være Mjøsa og Nes som skimtes bak på bildet?Kanskje du finner noe blandt Mjøsmuseets bilder på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Enda en detalj. På hele området øst/høyre for Standgata og nord for Jernbanesvingen og vest/venstre for jernbanesporet (den svarte streken) var det industribygninger som var 'Gjøvik Bruk' og trevarefabrikken (i nr 25). Det fantes ikke bolighus her på midten av 1960-tallet.Det er mulig at hukommelsen spiller meg et puss, men synes å huske at det var en som het Skjønhaug som jobbet på bruket ??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Hallo Geir.Du snakker du...dette begynner å bli veldig intrsant, ja det er Mjøsa du ser i bakgrunnen...Både min bestefar Birger Skjønhaug og hans bror Osvald Skjønhaug jobbet nok på Gjøvik Bruk Begge står oppført i kirkebøkene som sagarbeidere når de giftet seg i 1933 og 1940, og da er nok det på Gjøvik Bruk, eller fantes det flere sagbruk på gjøvik den gangen. Tror faktisk også begge to senere begynte ved Hunton, når dette skjedde vet jeg ikke.Jeg kom plutselig over nettsiden til Mjøsmuseet på Gjøvik, og der fant jeg et bilde Lenke Bak plankestablene står det noen hus, kan det ha vært en av de husene de bodde i tro?Mvh Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Etter anbefalingen din Geir om å kikke innom Mjøsmuseet på Gjøvik, fant jeg flere intrs. bilder...takker og bukker Geir.Mvh Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Hallo.Da er det avklart, jeg har fått feil info vedr. husnumret, det er ikke i nr 39 de bodde men i nr 30, og da er det straks lettere å finn ut av ting. Nr 30 står der den dag i dag. Men dere skal ha en stor takk Geir og Iver for at dere tok dere tid til å hjelpe meg...da gjenstår det bare å finne ut hvor lenge bedriften i Gjøvik Bruk hang med.mvh Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Tomten som har nr 30 på kartet (nedre/østre halvdel av kvartalet) var fra ca 1970-tallet (eller før?) en parkeringsplass eid av Gjøvik Bruk. Tror de hadde noen brakker der en periode. For 5-10 år siden bygde Gjensidige et kombinert kontor og bolig bygg på parkeringsplassen. Jeg har nok kanskje sett hva som var på tomta før den ble parkeringsplass, men husker ikke. På bildet 1953 kan det se ut som det står (et)to mindre hvite? hus på tomten (retningen på husene kan være 90 grader forskjellig), men jeg er ikke sikker - du ser trærne i parken nedenfor - husene ligger rett opp for kjærratten til Gjøvik Bruk, noe av taket på det ene kan være svart. Det store moderne lysegrå firkantede bygget med 3-4 etg (ser 2 etager på bildet, man kan telle ca 8-9 vinduer og en svart 'søyle' til venstre for dem) til venstre for de to nevnte hus har adresse Tordenskjoldsgate 2A, dvs nord-vestre hjørne av nabokvartalet.Det skjedde nok mye på de første ca 10 årene etter at bildet av Gjøvik Bruk ble tatt 1953. Hele området der det på bildet er plankestabler ble bebygd av et høvleri i bygningen som er nr 25 på kartet, og det var et bygg med en trelasttørke som lå mellom nr 25 og Mjøsa, men strandlinja var nok som på bildet bortsett fra et jernbanen gikk langs stranda til nordenden av plankestablene på bildet. Plankestablene jeg husker startet rett nordenfor der plankestablene er på bildet og gikk flere hundre meter nordover langs strandlinja, der riksvei 4 går nå. Men tømmerlensa og kjærratten ser du på bildet, det var slik til det ble fyllt igjen ca 1980 når første del av CC-Martn ble bygd. Bygget der saga sto, nr 23 (sees på foto) og bygg nr 25 er det eneste som står igjen av bygningene der Gjøvik Bruk drev.Tror sagbruksvirksomheten til Gjøvik Bruk ble lagt ned på ca 1980, de fortsatte med trelastutsalg noen år, og fortsatte som eiendomsselskap. Tror selskapet ble avviklet i fjor/år, eller at det er nært forestående?Min mor husker en Skjønhaug som jobbet på bruket samtidig med min far, og jeg antar at jeg viste hvem det var på 1960/70-tallet, men jeg husker ikke. Men min mor kjente hans kone, hun kan kanskje være 75-80 ??? år nå, min mor hadde snakket med henne for ca 10? år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Ser at Mjøsmuseet har lagt ut et bilde merket Gjøvik Bruk 1951, men det er en helt annen del ab byen, lenger sør, og med nindre Gjøvik bruk hadde tømmer også der er bildet feilmerket. Store deler av strandlinja på bildet er det som kalles Huntonstranda.[url="http://www.gjovikmuseet.no/index.php?action=fotos¶m=bilde&id=159&sok=bruk>LenkePå vedlagte bilde peker pila på huset i syd-østre hjørne av kvartalet med Strandgt 30 i 1949.

bilete3551.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Hallo. Kjempegreier Geir takker og bukker for nyttig informasjon, finnes ikke grenser hva den mannen husker... Da hadde min far rett alikavel da, huset var revet på 70 tallet, men han husket nok feil nr. Og jeg erindrer at han nevnte en gang at tømmeret som lå langs hele stranda fra sør til nord også tilhørte Gjøvik Bruk. Jeg også mener å huske at det lå tømmer der tidlig på 60 tallet da jeg var liten gutt og bodde i østre totenvei 114. Nok om det.Drift frem til ca 1980...og da tror nok jeg min bestefar sluttet der en stund før, for jeg kan ikke huske at han jobbet andre steder en på Hunton. Men demensen kan tulle med meg....Min bestefar døde i 76 og min bestemor døde i 1986, så det er nok de din mor og du husker, for min bestefar's bror's kone døde i 48, så hun kan det ikke være....men de hadde flere søsken(Sverre, Ester og Svanhild), som jeg ikke vet så mye om.Min bestefar har hatt Skjønhaug som slektsnavn helt siden en gang mellom 36 og 39, før det hette han Olsen, Hans far Ole Olsen fra Bliksetbakken/Nøkleberg byttet slektsnavnet ved nevnte tidspunkt. Hvorfor han gjorde det er det ingen som vet...jeg er blitt fortalt at han bodde i nærheten av en gård som hette Skjønhaug på toten. Men den gården har jeg ikke funnet. Men jeg snakket med en på jobben her om dagen som er i fra toten og han mener det er en gård med det navnet...heller ikke han viste nøyaktig hvor dette er. Men dette er et annet kapittel. Men hvis jeg søker på folketeelingen for 1900 finner jeg en gård i Vardal, og der står det at kone og barn er født på østre Toten....men der slutter alle spor..takker og bukker igjen Geir. Mvh Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.