Gå til innhold
Arkivverket

[#52836] Fræna: Andreas Pedersen Skomakernes f. 1839. Hvor ble det av ham?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

På Skomakerneset i Fræna bodde denne familien:Peder Anderssen Stavik f. 1792 på Dale i Elnesvågen, gift 9. nov. 1828 i Vågøy kirke med Katrine (Trine) Jørgine Torgersdatter Sandøy f. 1800 på Vatne i Borgund, d. 1885 i Ålesund. De fikk barna:1. Torger f. 1829, d. 1830.2. Ingebrigt f. 1830, d. 1909, gift 1861 i Hustad med enken Andrine Knudsdatter Berivik f. Hustad. De bodde på gåden Breivik, Hustad.3. Torine f. 1831, d. 1882 i Ålesund. Ugift, men hadde barna Peder Andreas Andreassen f. i Molde i 1860, og Anna Petra Antonsdatter f. 1867 i Norddal, d. 1878 i Ålesund.4. Rønnøv (Rønnok) f. 1834, d. 1908 på Ona, gift 1882 med Hans Peder Anderssen Ona f. 1851, d. 1889 og bosatt på Ona. Ingen barn.5. Knud f. 1836, d. 1914 på Smøla, gift to ganger. Han er min oldefar.6. Andreas f. 1. juni 1839, konf. 9. okt. 1853. Det er ham jeg etterlyser opplysninger om.7. Fredrik f. 1841, gift 1866 i Ålesund med Anne Olina Jensdatter Hove f. 1842 på Stranda. De bodde i Ålesund og fikk mange barn. Som sagt, det er Andreas Pedersen jeg vet minst om. De andre har jeg rimelig oversikt over. Har lett etter Andreas lenge, men finner ikke ut av hvor han ble av.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

I bygdebok for Fræna, band III s 73 står det noko om Andreas: Livnærte seg som bakar i Ålesund. Truleg var han gift med Martha Olsdtr f 1823 i Trondheim. Budde på gnr 7 bnr 2 i 1885, på gnr 7 bnr 4 i 1893. Flytta attende til Ålesund.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Tviler på at han bodde i Ålesund, men han hadde et søskenbarn, Andreas Pedersen f. 1844 som var baker i Ålesund og som var gift med Martha f. 1823 fra Trondheim eller Hitra. For da de flytter til Ålesund i 1874 står det at Martha 'Sivertsdatter' var født på Hitra. Denne Andreas var sønn til Peder Andreas Torgersen Ona, som var en bror til Katrine (Trine) Jørgine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Huse

Hei Kjell. Det er nok riktig at Andreas Pedersen frå Fræna er blitt forveksla med søskenbarnet med samme namn frå Ona. Det eg lurer på er om du har dødsåret til faren, Peder Andersen som var gift med Katrine(Trine) Jørgine. Ho er enke i 1865, så han må vel vere død då. Eg kan ikkje finne han i Kirkebok for Fræna. Mvh. Anne Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Anne! Nei,desverre, det har heller ikke jeg funnet i kirkeboka for Fræna. Så jeg har lurt på hvor det har blitt av ham? Kan han ha flyttet til noen av barna sine? Event. til Hustad?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.