Gå til innhold
Arkivverket

[#52841] Berg Chirurg Jens Mathesøn f. ca. 1747 Holsten, d. 23/12-1811 Røros.


Gjest Oddleif Bramo
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddleif Bramo

Er det noen som kjenner til Jens Mathiesøn født ca. 1747 i Holsten, og gift 28/5-1793 med Elisabeth Gude. Han døde 23/12-1811 som Berg Chirurg 64 år gammel.Hadde tidligere vært feltskjærer ved Løkken verk før han kom til Røros. Mvh. Oddleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Har du prøvd å slå opp i 'Norges Læger' - det er en biografi over alle nålevende og døde leger som noensinne har praktisert i Norge. Jeg har i alle fall funnet flere 1700/1800-talls leger der! Det står på lesesalen på Riksarkivet, men jeg vil tro at de fleste større bibliotek har det et eller annet sted eller kan bestille det. Større sykehus pleier også å ha det på sine biblioteker, og en god del leger har det hjemme, hvis du kjenner noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Jeg har registrert flg:FT 1801 Røros: Jens Mathisen Mand 47 Begge i første ægteskab Berg chirurgus og handelsmand Elisabeth Gude Hans kone 37 Sara Margrethe Deres datter 8 Ernst Deres søn 4Forøvrig: Fra KB Tolgen dåp 1.11.1786 sønnen Peder Jensen Tolgen med Karen Petronelle Jensdt Nordby.Fra Rørosboka III/73 sønnen Reinholdt født 1790 med Brynhild Olsdt Galaaen.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddleif Bramo

Er det noen som kan avkrefte/bekrefte følgende påstand som fremkommer på rootsweb.com om at ovennevnte Jens Mathiesen født 1747 er sønn av:ID: I76 Name: Adelsmand Mathiesen Prefix: Statesman/Elderman Birth: Early 1700'sMarriage 1 Grevinde Wedel-Jarlsborg b: Early 1700'sID: I75 Name: Grevinde Wedel-Jarlsborg Prefix: Countess Birth: Early 1700'sMvh. Oddleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Bramo

Er det noen som kan avkrefte/bekrefte følgende påstand som fremkommer på rootsweb.com om at ovennevnte Jens Mathiesen født 1747 er sønn av:ID: I76 Name: Adelsmand Mathiesen Prefix: Statesman/Elderman Birth: Early 1700'sMarriage 1 Grevinde Wedel-Jarlsborg b: Early 1700'sID: I75 Name: Grevinde Wedel-Jarlsborg Prefix: Countess Birth: Early 1700'sMvh. Oddleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Jeg kan dessverre ikke finne at denne Jens Mathiesen/Mathesøn er oppført i 'Norges Læger'.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Bramo

Takk for den opplysningen om 'Norges Læger' Harry A. Jeg har søkt i lengere tid etter denne Berg Chirur Jens Mathiesøn uten å finne opplysninger om ham. Så ved en tilfeldighet kom jeg over ovennevnte 'påstand' på rootsweb. Takk sålangt, Mvh. Oddleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.