Gå til innhold
Arkivverket

[#52843] Orkdal - Rasmus Olson Sundli ca. 1776 og Gunhild Jonsdtr. Eikli ca. 1777


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Rasmus Olson Sundli f. ca. 1776 og Gunhild Jonsdtr. Eikli f. ca. 1777 hadde i hvertfall 3 barn i Orkdal:Anne Rasmusdtr. f. 1799 Jon Rasmusson f. 1802 Randi Rasmusdtr. f. 1809Er det noen som kan hjelpe meg med opphavet til dette ekteparet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

I folketellinga for 1801 finn eg foreldra til Rasmus. Faren er husmann på ein plass under Sundli i Orkdal. Faren heiter Ole Rasmussen, er fødd 1748 og er gift 1.gang. Mora er Ane Pedersdatter f.1733 og er gift 2.gangNår det gjeld Gunhild fann eg også litt. I same folketelling 1801 er mora oppført som enke under Eikli. MorA heitte Ingeborg Jensdatter og var 54år i 1801 Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Foreldrene til Gunhild må da være:Jon Jonson Bjerkås f. 1735 i Rennebu død 24.05.1797 i Orkdal og Ingeborg Jensdtr. f. ca. 1746 død 22.12.1818 Orkdal.De fikk disse barna: 1. Ingeborg Jonsdtr. Eikli f: 1775 i Orkdal, Sør-Trøndelag .. +Peder Jonson Buom b: 1768 i Orkdal, Sør-Trøndelag 2. Gunhild Jonsdtr. Eikli f: 1777 i Orkdal, Sør-Trøndelag d: 1854 i Geitastrand, Sør-Trøndelag .. +Rasmus Olson Sundli f: 1776 i Orkdal, Sør-Trøndelag d: 1857 i Geitastrand, Sør-Trøndelag 3. Johanna Jonsdtr. Eikli f: 1780 i Orkdal, Sør-Trøndelag .. +Rasmus Rasmusson Sommervold b: ca. 1778 i Orkdal, Sør-Trøndelag 4. Marit Jonsdtr. Eikli f: 1783 i Orkdal, Sør-Trøndelag 5. Anne Jonsdtr. Eikli b: 1787 i Orkdal, Sør-Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

For nokre år sidan vart de gjeve ut ei gardshistorie om Eiklisgardane. Det er Gunnar Eikli på Hamar som har ført denne boka i pennen. Der fin vi på side 62 eit vavsnitt om bJØRKÅSFOLKET på Eikli. Dei var 7 brør og 6 av dei hadde gardpartar på Eikli. Det står ein god del interessante innspel i di avsnitta Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest John Tore Kvernmo

Dette temaet er mat for meg og Inger Bjørnaas!Rasmus Olsen Sundlibruen var sønn av Ole Rasmussen Sundlibruen,1747-1820, g.m.enke Anne Christophersd. Sundlibruen, 1733-1811.Oles foreldre var fra Rennebu,de var Rasmus Eriksen Voll,(Moen), 1702-1786, g.m. Randi Olsdatter Voll, 1704-1772.Rasmus Eriksen er min stamfar etter mannslinja med ukjent opprinnelse, mens Randi var datter av Ole Evensen Kosberg (Skjerve?), f.ca 1679,g.m. Kari Joensd.Voll,Staure, f.ca. 1678.Rasmus og Randis familie er ikke med i Rennebuboka bd.I.De solgte i 1759 sin halvpart av Voll,Moan og flyttet til Sundlimoen under Sundlia i Orkdal med 6 barn.Anne Christophersdatters opprinnelse er uklar.Gunhild Joensdatter Echlie,1777-1854 var datter av Joen Joensen Birchaas (Echlie),1731-1797, g.m. Ingeborg Jensdatter Bye (Øvre),1747-1818Joen Joensen var nr.3 av de 7 brødrene som alle var innom Eikli.Hans foreldre var Joen Olsen Birchaas,1701-1760, g.I med Ingeborg Rasmusdatter Ry,1699-1755, g.II med Guru Knutsdatter Berge, 1701-1766.Jeg mener Joen Olsen Bierchaas er identisk med den yngste av de 8 sønnene på Utistu Bjerkaker! I tilfelle er han den 4 av mine stamfedre fra den søskenflokken!Ingeborg Rasmusdatter var datter av Rasmus Haldorsen Ry,1666-1740, g.m. Ingeborg Olsdatter Vangseng,1658-1729Ingeborg Jensdatter Bye er en nøtt. Hennes foreldre var Jens Sivertsen Bye,Øvre (Reitaas), g.m. Gunhild Iversdatter.Jeg trodde lenge at deres opphav var Gisnåsen/ Snorroeggen i Rennebu/Oppdal, men så fant jeg at de ble forlovet i Orkdal i 1746 under navnet Øver-By.Kaveringsmenn var Anders Hostoen og Eric Gjerdet.Det ser ut til at de ble drivere på Reitåsen i Rennebu før de ca 1754 flyttet til By, Øvre i Orkdal igjen.By var mensalgård under Meldalspresten på den tida. ------- Ole og Anne Sundlibruen fikk 3 barn: Peder Olsen Sundlibruen,f.1774 g.m. Marit Eriksdatter Sundli, f.1776De ble via Evjensgjerdet og Digeråsen i 1838 eiere av det halve av Gjesvål i Orkdal og slik opphavet til dagens Gisvoldslekt.Rasmus Olsen kjøpte i 1803 garden Setra på Geita- stranda med pengehjelp fra haugianeren Arnt Biørnsen Solem slik at den forrige eieren,Even Larsen Buan fra Rennebu kunne komme seg til Målselv etter H.N.Hauges ønske.I 1815 kjøpte han også Kvernmo i Husdalen. Rasmus og Gunhild fikk 4 barn.Deres datter Ingeborg f.1805 døde ugift i 1831.Sønnen John Rasmussen valgte å bosette seg på avlsgarden i 1833, og ble den første Kvernmo i mi slekt.Anne Rasmusdatters livsskjebne har jeg ikke sporet enda.Jeg kjenner Gunnar Eikli og har hans glimrende bok. Den er mer gardshistorie enn slektshistorie, derfor dette supplementet.Med hilsenJohn Tore Kvernmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takk for en utførlig beskrivelse!Det skulle vel være mulig å finne Anne Christophersdtr. Sundlibruen's opprinnelse?Et annet barn i denne familien Randi Rasmusdtr. Sundli født 1810 er min kones tipp-tippldemor med etterslekt Haugness og Ofstad på Geitastranda.Et lite utdrag:Etterkommere til Randi Rasmusdtr. Sundli 1 Randi Rasmusdtr. Sundli b: 1809 in Geitastrand, Sør-Trøndelag d: 1894 in Lensvik, Agdenes, Sør-Trøndelag .. +Elling Erikson Klomstein b: 1802 in Geitastrand, Sør-Trøndelag d: 1839 in Geitastrand, Sør-Trøndelag *2nd Husband of Randi Rasmusdtr. Sundli: .. +Ola Ingebrigtson Tøndel b: 15.11.1813 in Lensvik, Sør-Trøndelag d: 1902 in Lensvik, Agdenes, Sør-Trøndelag 2 Ellen Olsdtr. Klomstein b: 1841 in Geitastrand, Sør-Trøndelag .. +Jens Johanson Indergård b: 1847 in Lensvik, Sør-Trøndelag 2 Marit Olsdtr. Klomstein b: 1842 in Geitastrand, Sør-Trøndelag d: 1927 in Geitastrand, Sør-Trøndelag .. +Bent Person Haugness b: 1834 in Geitastrand, Sør-Trøndelag d: 1914 in Geitastrand, Sør-Trøndelag 2 Gunhild Olsdtr. Klomstein b: 11.01.1847 in Geitastrand, Sør-Trøndelag d: 29.10.1925 in Geitastrand, Sør-Trøndelag .. +Mons Engelson Rossmo b: 21.09.1836 in Børsa, Sør-Trøndelag d: 18.01.1928 in Byneset, Sør-Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Her er barna til Ola Rasmusson Sundli og Anne Christophersdtr. Sundlibruen med dåpsdato og faddere: 1. Peder Olson Sundli f: 1774 døpt 31.07.1774. Faddere: Iver Syndli, Erik Øyegierdet, Erik Prestegården, Randi Folloløken, Eli Ekli 2. Rasmus Olson Sundli f: 1776 døpt 11.02.1776 Faddere: Esten Tuen ?, Ole Qvamsbaken, Sivert Jamtås, Gunild Baken, Ingeborg Eklidal 3. Ane Olsdtr. Sundli f: 1779. Henne finner jeg ikke dåpsdato på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Vi er nok på riktig spor.Jeg trodde hun var eldre, men sporet underbygges av div.opplysninger jeg har notert:Etter Anne Christophersdtrs.første mann,Peder Erichsen Bruens død, er det Ole Ingebrigtsen Folloløcken som bestiller skifte. Det sto 11.8.1772.Ole var gift med Randi Christophersdtr. f.ca.1730. Ei Ingeborg Christophersdtr. ble i 1772 forlovet med Michel Joensen (Løvaas?) f.ca.1745. Ellers har vi Erich Christophersen f.ca.1737 g.m. Brønhild Erichsdtr. En Erich Øyagjerdet går igjen som forlovingsmann for både Peder og Anne og de fleste av disse. Når Erich døper sin datter,Ingeborg, er Brønhild,Peder og Ingeborg blandt fadderene. Ei Kari Øyagjerdet er også med, kanskje Erichs hustru?Jeg har ellers notert at en Christopher Folloløcken dør 6.6.1782,80 år gammel.Dessuten en Erich Biørnsen Øyagjerdet den 7.12.1784, 87 år. -Øyen og Follo er nabogarder.Av fadderene du nevner, kan jeg opplyse at Eli Rasmusdatter var søster av Ole, og g.m. Anders Joensen (Bierchaas)Echlie.Esten Andersen Tuen (Byatuen), var g.m.Kari Rasmusdtr., og Gunhild Rasmusdtr.var g.I m. Peder Erichsen Bakken (Kvamsbakken?).Gunhild og Kari var også søstre til Ole.De to siste i søskenflokken var Erich Rasmussen, i 1774 g.m.Anne Ingebrigtsdtr, og Anne Rasmusdatter som jeg ikke vet noe om.Jeg kan ellers nevne at da Rasmus Joensen Bierchaas i 1772 kjøpte halve Sundlia, fikk leilendingsenka,Berit Ingebrigtsdtr.Sundli (Fokset),f.ca.1734 Sundlimoen til kår for seg og sine 4 barn. Johan Iversen Sundli dør ung.Den 30.3.1780 blir så Rasmus Joensen og Berit Ingebrigtsdatter gift. To år senere kjøper de halve Øvre Tøndel i Lensvika. Berit Ingebrigtsdatter blir din kones 4-tippoldemor!Det er stor utflytting til Fosen og Møre fra dette distriktet i tida rundt 1800,spesiellt i dette miljøet her som er preget av H.N.Hauge. Dette er en mulighet for Anne Olsdatter som jeg heller ikke finner spor etter.Ellers kan jeg nevne at min tipp-tipp oldefar,John Rasmussen (Seter) Kvernmo var g.m. Ingeborg Eriksdatter Klomsten, 1810-1891, Elling Eriksen Klomstens søster. Jeg har derfor god oversikt over din kones slekt. Geitastrandboks og Børsabøkene dekker det meste,dessuten har jeg 'Gunhild og Mons Oplands aner og etterkommere' som Åsta Løfsnæs utga i 1881.Til slutt kan jeg nevne de to yngste søstrene til Gunhild Joensdatters giftemål:Marit Joensdatter ble den 4.7.1827 omsider gift med Caspar Andersen Eikli. De er oppgitt med en sønn,Jon,f.18.12.1816!Anne Joensdatter ble i 1815 g.m. Peder Olsen Hukkelås, far- far til treskjæreren Peder Olsen Songli, men Anne døde i 1817 uten barn. Jeg kan presisere at det var Rasmus Rasmussen Sommervold d.e. Johanna var gift med. Han hadde en yngre bror med samme navn som var kjent som sølvsmed.Med hilsenJohn Tore Kvernmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Vi er nok på riktig spor.Jeg trodde hun var eldre, men sporet underbygges av div.opplysninger jeg har notert:Etter Anne Christophersdtrs.første mann,Peder Erichsen Bruens død, er det Ole Ingebrigtsen Folloløcken som bestiller skifte. Det sto 11.8.1772.Ole var gift med Randi Christophersdtr. f.ca.1730. Ei Ingeborg Christophersdtr. ble i 1772 forlovet med Michel Joensen (Løvaas?) f.ca.1745. Ellers har vi Erich Christophersen f.ca.1737 g.m. Brønhild Erichsdtr. En Erich Øyagjerdet går igjen som forlovingsmann for både Peder og Anne og de fleste av disse. Når Erich døper sin datter,Ingeborg, er Brønhild,Peder og Ingeborg blandt fadderene. Ei Kari Øyagjerdet er også med, kanskje Erichs hustru?Jeg har ellers notert at en Christopher Folloløcken dør 6.6.1782,80 år gammel.Dessuten en Erich Biørnsen Øyagjerdet den 7.12.1784, 87 år. -Øyen og Follo er nabogarder.Av fadderene du nevner, kan jeg opplyse at Eli Rasmusdatter var søster av Ole, og g.m. Anders Joensen (Bierchaas)Echlie.Esten Andersen Tuen (Byatuen), var g.m.Kari Rasmusdtr., og Gunhild Rasmusdtr.var g.I m. Peder Erichsen Bakken (Kvamsbakken?).Gunhild og Kari var også søstre til Ole.De to siste i søskenflokken var Erich Rasmussen, i 1774 g.m.Anne Ingebrigtsdtr, og Anne Rasmusdatter som jeg ikke vet noe om.Jeg kan ellers nevne at da Rasmus Joensen Bierchaas i 1772 kjøpte halve Sundlia, fikk leilendingsenka,Berit Ingebrigtsdtr.Sundli (Fokset),f.ca.1734 Sundlimoen til kår for seg og sine 4 barn. Johan Iversen Sundli dør ung.Den 30.3.1780 blir så Rasmus Joensen og Berit Ingebrigtsdatter gift. To år senere kjøper de halve Øvre Tøndel i Lensvika. Berit Ingebrigtsdatter blir din kones 4-tippoldemor!Det er stor utflytting til Fosen og Møre fra dette distriktet i tida rundt 1800,spesiellt i dette miljøet her som er preget av H.N.Hauge. Dette er en mulighet for Anne Olsdatter som jeg heller ikke finner spor etter.Ellers kan jeg nevne at min tipp-tipp oldefar,John Rasmussen (Seter) Kvernmo var g.m. Ingeborg Eriksdatter Klomsten, 1810-1891, Elling Eriksen Klomstens søster. Jeg har derfor god oversikt over din kones slekt. Geitastrandboks og Børsabøkene dekker det meste,dessuten har jeg 'Gunhild og Mons Oplands aner og etterkommere' som Åsta Løfsnæs utga i 1881.Til slutt kan jeg nevne de to yngste søstrene til Gunhild Joensdatters giftemål:Marit Joensdatter ble den 4.7.1827 omsider gift med Caspar Andersen Eikli. De er oppgitt med en sønn,Jon,f.18.12.1816!Anne Joensdatter ble i 1815 g.m. Peder Olsen Hukkelås, far- far til treskjæreren Peder Olsen Songli, men A nne døde i 1817 uten barn. Jeg kan presisere at det var Rasmus Rasmussen Sommervold d.e. Johanna var gift med. Han hadde en yngre bror med samme navn som var kjent som sølvsmed.Med hilsenJohn Tore Kvernmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

John Ove Kvernmo: Vi får feilmelding på epost-adressa di. Kan du sende ein epost til digitalarkivet@arkivverket.no slik at vi kan kontrollere den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Ser at flere har god kjennskap til Sundli i Orkdal. Tillater meg derfor å legge ei lenke til tema 46443 der jeg etterlyser Johan Olsen Sundli i håp om at noen kan hjelpe meg videre her. LenkeMvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.