Gå til innhold
Arkivverket

[#52845] Oline Pedersdatter Nygaard, Toten, Oppland, f. 1818


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Oline Pedersdatter Nygaard gifter seg 5.nov 1850 med Christian Knudsen Nygaard (Qvigstad) i Vestre Toten, Oppland [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9332&idx_id=9332&uid=ny&idx_side=-192>LenkeDe får barna Pernille (1851), Lars (1854), Johannes (1856) Clara (1858) og Mina (1862).Oline dør feb 1914 i Kolbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Klokkerboka V.Toten viede 1850 s. 45 nr 29: Christian Knudsen 32 år og Oline OLSDTR. 32 år. Dessverre skriver ikke klokkeren fedrenes navn, men Chr. Knudsen og Oline er vel ikke så vanlig kombinasjon.Toten kb. døpte 1818 s. 67 nr. 10: Olena dpt. 20.12.1818 Aas kirke, foreldre Ole Olsen Og Berte Hansd. Vestbakken, inderster.I min nylig avskrevne konfirmantliste for V.Toten 1833 s. 123 nr. 45: Oline, 14 år, bo- og fødested Hexum, samme foreldre.Et bidrag til forvirring?Søk på www.slektshistorielaget.no med mere stoff fra Toten, hvis du ikke alt har brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Beklager - det er nok jeg som har latt meg forvirre av klokkeren. Men han hadde rett i én ting: Christian og Oline var født i samme år. Det går fram av folketellingene 1865 og 1875. Det er jo klart at det er der jeg skulle sjekket, så jeg hadde unngått denne brøleren.Det er ingen Oline med far Peder Olsen konfirmert i V.Toten 1832-35, men hun kan selvfølgelig ha vært utenfor bygda akkurat da.Ellers ble Peder Paulsen og Ragnhild Knudsd. viet så tidlig som i 1804 og hadde en rekke barn før den Oline som ble født 1818. Men om dette er den rette, er jo det springende punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Vilvang, som det ved vielsen står at Oline ble født på, er det samme som Vedervangs-ødegarden i Kolbu, en eiendom som hørte under Fodstad i Ø. Toten. Dermed passer det bra med Oline f. 2.11.1818 datter av Peder Paulsen og Ragnhild Knutsdatter, som det står ble født i Fodstadstuen. Dette Fodstadstuen kan godt ha vært Vilvang.Peder Paulsen og Ragnhild Knutsdatter er seinere bosatt i Nygardstuen i Kolbu, og Oline er bosatt Nygard ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Tusen takk for opplysninger, spesielt fra deg, Rune.Det er nærmest den teorien jeg hadde. Det var fint å få forklaring på gårdsnavnene også.Mvh Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.