Gå til innhold
Arkivverket

[#52849] Datoer fra gammel tid


Gjest Kåre Bjørnestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Trin er forkortelse for trinitatissøndag, og var 1.søndag etter pinse. Det er flere kalendere som kan lastes ned for å finne ut hvilken dato både dette og andre latinske kirkebokbetegnelser var på, og jeg kan blant annet nevne Dages kalender og Bauers kalender. Den siste bygger på den første, og jeg bruker Bauers kalender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Spørsmål tilknyttet kalenderdager er stadig oppe på Brukarforum. Kanskje kan noen foreslå at en korrekt kalender blir lagt et sted på Digitalarkivet ( Dage og Bauer er ikke helt korrekte, selv lenken til Rolf inneholder misvisende opplysning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg støtter Geir's forslag (4). Dage er tydeligvis ikke innstilt på og rette sine feil og ved å få opp en slik kalender på digitalarkivet er det nok av kyndige folk her som til en hver tid kan rette/rapportere feil som dukker opp og sørge for at kalenderen er mest mulig feilfri.Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvorfor legger man ikke inn Heskestads kalender ? Den er grei og oversiktlig bare man har med sidene om de forskjellig faste og bevegelige kirkedagene. Men hvem skal legge den inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg er helt enig med Berit Knudsen. Denne kalenderen er god å ha for alle som skal lete i gamle kirkebøker, hvor det er brukt mye latinske betegnelser på div. kirkelige handlinger. Hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Etter det jeg har hørt, er det ift. Maria Budskapsdag/Bebudelsesdag og Alle Helgens Dag det blir feil fra 1771. I Norge ble disse dagene da bevegelige.Fra 1771 er Maria Budskapsdag 5. søndag i faste, og Alle Helgens Dag første søndag i november.Jeg vet ikke om det også er andre feil.Du vil altså kunne bruke Dage/Bauer bare du er oppmerksom på dette.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Det er slett ikke noe i veien ved å bruke Dage eller Bauer bare man er kritisk til dem. Disse har vært diskutert før, uten at jeg i farten har numre til disse konkrete temaene. Det er tydeligvis flere enn meg som har rapportert feil ved Dage i lang tid nå, uten at disse har blitt besvart eller rettet opp. Det virker på meg som det er ganske stor kompetanse på dette forumet og at en slik kalender på Digitalarkivet kunne bli bedre enn både Dage og Bauer og at eventuelle feil kunne bli identifisert og reparert ganske raskt.Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

No trur ikkje eg at Kåre var heilt blank her, men at spørsmålet var meir generelt om ei forklaring.Dei mange spørsmåla Geir (4) siktar til har ein del til felles, men dei er også stilt med nokså ulike utgangspunkt. I tillegg har vi at kritikken mot Dage stadig (som skal vere feil for norske tilhøve for to dagar) dukkar opp som sidetema i slike trådar.Det er eit omfattande arbeid å legge slike data inn i eit program, særleg dersom alt skal dekkjast (alle variantar av dag-nemningar) og alt skal vere rett.Å legge ut Olav Heskestad sin kopi av kalendar (pdf-fil e.likn) ville sannsynlegvis vere det enklaste og dekkje behovet for dei fleste. Då måtte nokon ta bryet med å få løyve til dette frå den/dei som har opphavsretten. Det er ikkje sikkert det er eit stort bry, men det må gjerast.For dei vidarekomne, kunne ein i tillegg legge ut kopiar av Bauer si bok. Denne er så gammal at opphavsretten er fri. Boka inneheld ei omfattande ordliste i tillegg til kalendartabellane. Tabellane ligg også på veven, http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.