Gå til innhold
Arkivverket

[#52852] Rana,-Erik Pedersen f.1782,g.m.Berit Kristine Pedersdtr.f.1790


Gjest Torild Hermansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torild Hermansen

Jeg soeker etter opplysninger ang.Erik Pedersen,f.1782 paa Fagerjord i Rana. Han var gift med Berit Kristine Pedersdtr.f.1790, bosatt paa Lofthei i Rana. Kan noen gi meg opplysninger om disse to?Med vennlig hilsen Torild Hermansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Erik Pedersen jeg finner i Passe alder i 1801-tellingen i Rana er denne mannen: Lenkehan kan godt være knyttet til Fagerjord -gården om familien har flyttet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner heller ingen Berit Kristine Pedersdatter i Rana som passer f. ca 1790. Den nærmeste jeg kommer er denne 11 år gamle jenta i tjeneste på gården her: Lenke Gårdsnavnet Loftshei finner jeg heller ikke. Har du funnet navnet i Rana?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har lett etter de samme gårdsnavn i 1865. Da fant jeg noen Fagerjord-gårder og en gård som het Laphei og en Loftet i samme området? LenkeSkal se om jeg kan finne flere opplysninger om det paret du søker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her fant jeg samme dåp i kirkebok for Mo: LenkeLesbart i 150 % forstørrelse. Benjamins dåp øverst v. side. Sønn av Erik Pedersen og Berit Kristine Pedersdatter. ( Her står gårdsnavn og faddere også som muligens kan hjelpe deg til å finne ut om dette er rett familie)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Erik Persen, f. 1782 på Snasen, sønn av Per Olsa Fagerjord, f. 1749 og Gjertrud Eriksdr., f. 1750 på Langfjellet. - Per var en av 'Fagerjordgluntan'. - Erik m. fam. var bos. på Loppheia i Dunderlandsdalen. - Fam var på Rabben fra 1810 - 23., siden her på Lopph. -- Mvh. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Kona til Erik Persen var f. på Loppheia 1790 og dr. av Per Andersen Loppheia, f. 1759 på Steibekkhaugen i Rana, som var g. 2. 1787 m. Ingeborg Olsdr., f. 1752 fra Stormdalsheia. Hun er dr. av Ola Olsa Stormd.hei, f.c. 1726, ant. fra Plurheia, g.1.m. Berete Sakrisdr., fra Langfjell, f.c. 1723. -- Mvh. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vet jeg har lagt inn lange svar på Digitalarkivet tidligere hvor jeg blant annet kom inn på Gjertrud Eriksdatter og Per Olsen Fagerjord, men jeg finner det ikke igjen. Kanskje noen som er bedre til å søke enn meg kan finne det igjen. Det var nå i høst jeg la inn svar på dette. Jeg finner det heller ikke i slektsprogrammet mitt hvor jeg la inn disse som etterkommere av søsken på noen av mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja der var den ja. Jeg søkte ikke langt nok tilbake i tid, og jeg trodde jeg hadde svart på dette nå i høst. Kanskje er det en debatt til som går på disse som jeg har svart på senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Nu skal jeg 'blande' meg litt her. - Vedr. foreldrene til Per Olsen, f. 1749, som fl. til Snasen og g.m. Gjertrud Eriksdr.- Hans foreldre var Oluf (Ola) Christensen Fagerjorda, fra Finneidfjord, f.c. 1708, g.m. Kirsten Andersdr., f.c. 1713, fra Øverdal i Rana. - Kirstens foreldre er Dorthea Tomasdr. Øverdal, g.m. Anders Nilsen fra Kjelddal i Rana, bos. Øverdal br. 3., sønn av Nils Simensen Kjelddal, f.c. 1635. - Foreldre til Dorthea Tomasdr., er Thomas Iversen Øverdal br. 2., f.c. 1647, kone ukj. -- Kirsten Andersdr. Fagerjord blev g.2. m. Lars Jonsøn på br. 2. 'Grannstua' i Medstøm, Hemnes. Ingen barn m. ham. -- Vedr. Foreldrene til Gjertrud Eriksdr., f.c. 1750, som blev g. på Snasen, så er hun dr. av Erik Olsen Langfjell, f.c. 1703, i hans 2. ektesk. m. Gjertrud Monsdr., fra Stor Rødvann, dr. av Mons Monsen, g.m. Dordi --. Men Mons er ikke fra Nesna. Han er fra Finnbakk i Hemnes og sønn av Mons Larsen Finnbakk, f.c. 1624, kone ukj., men som hadde to barn som blev g. i Nesna. -- Mvh. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Det blev så stille på mottagersiden her, så jeg er litt i tvil om det er interessant med flere opplysninger ? - I alle fall; Foreldrene til Per Andersen, f. 1759 og som kom til Loppheia, er sønn av Anders Andersen Steibekkhaugen, f.c. 1721. - Han var g.1.m. enke Maren Olsdr. i Hammaren. - Hun var visstnok dr. av Ola Andersen fra Berg, som blev g.m. moren til Anders da hun blev enke. - Anders Andersen blev g.2. 1743 m. Karen Olsdr., fra Båsmoen, f.c. 1715. - Hun er dr. av Ola Jonsen Båsmoen, f.c. 1661 og konen fra denne Olas 2. ektesk. m. Kierstin Nilsdr., fra Bjerklia i Hemens. - Kierstin blev g.2.m. Christen Christensen fra Øverdal (omkom under en båtreise til Bergen) br. 1. og hans far er søskenbarn m. Dorthea Tomasdr., se forrige innlegg. - Kierstin blev g.3.m. Lars Andersen Jamtli og hun døde der 1757. - Foreldre til Kierstin Nilsdr., er Nils Nilsen, f.c. 1647, br. 1. i Bjerklia i Hemnes og Kari Mikkelsdr., fra br. 2. - Far til Kari er Mikal Bertelsen, f. omkr. 1614. -- Foreldre til Anders Andersen i Steibekkhaugen, f.c. 1721, er Anders Andersen Steinbekkhaugen, f.c. 1681 i Jamtlia i hans 2. ektesk. m. Dordi Olsdr., foreldre ukj. - Foreldre til Anders Andersen, f.c. 1681, er Anders Andersen Jamtlia, f.c. 1657 og Marithe Pedersdr., d. 1742. -- M.v.h. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Alv Edvardsen.Jeg er så frimodig å gå utenom tema for å spørre deg om du kjenner til en Adam Olsen Rusvold/Røsvold? som er diskutert i debatt 30453 Lenke - jeg ser til min skrekk og glede at du har oversikt over personer nedpå 1600-tallet, ganske fantastisk.Jeg vil la dette spørsmålet bli en parentes og håper at trådstarter våkner opp og ser på alt du har funnet frem til. Jeg følger jo med i håp om at det skal dukke noe opp om min Adam.Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Inger. - Det er ikke vanskelig å ha 'god oversikt' når man har tilgang til 'Gardshistoria'. - Vedr. den her aktuelle slekt blev den et stykke på vei min egen, så da har jeg alt ferdig så å si. -- Vedr. Adam Olsen må jeg melde pass. - Tror ikke han kan ha vært på Røssvoll i Rana. - Det er Rosvoll i Vefsn også. - Likeså i Verdal. - Kanskje også flere steder. - Vedr. de eldste brukerne på Røssvoll i Rana, vet man vel ikke hvor de blev av. - Det kom inn nytt folk der ca. 1678 og de har jeg 'full kontroll' over. - Beklager at jeg ikke kunne hjelpe. - Mvh. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hjertelig takk for bryderiet Alv!Når ikke du finner ham, tror jeg det skal bli vanskelig. Derfor legger jeg Adam på is, hans slektsbakgrunn forblir gjemt i det dunkle - det var egentlig forsikringen fra deg jeg trengte, synes du har så god oversikt i alle svarene du gir.Noen mener at Adam Olsen var knyttet til driften i Nasagruvene og da kan han vel komme allsteds fra. Det er ikke alt man kan finne ut av heller.Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har noen tilleggsopplysninger å komme med når det gjelder foreldrene til Anders Andersen Steinbekkhaugen født ca 1681 sine foreldre med barn:Hans far Anders Andersen var født ca 1647-58, og ble gravlagt på Moe kirkegård 5.p.trinit(17.07)1740. Han var da oppgitt å være 90 år(født ca 1650). Ved manntallet 1701 da han var oppsitter i Jamtlia er han oppgitt å være 54 årMarithe Pedersdatter var det skifte på i 1742. Barn av disse:a)Berit Andersdatter født ca 1679, og gravlagt 08.01.1741. Det var skifte på henne i 1740, så hun må ha holdt skifte mens hun levdehvis jeg ikke har lest feil i kirkeboka angående begravelsesdatoen. Hun var gift med Haagen Jonsen Langfjellet født ca 1671, og gravlagt Septuagesima 1742 eller 1743. Det var skifte på han i 1742. Disse er blant mine aner.b)Anders som det er spørsmål om her var født i ca 1681, og døde i juli 1726. Anders var oppsitter i Steinbekkhaugen ved matrikkelen 1723.c)Ragnhild Andersdatter født ca 1686, og død ca 1740 da det var skifte på henne i Jamtlia. Gift i 1704 med Jon Larsen Røssvoll født ca 1681 og død ca 1755.d)Mikkel Andersen som ifølge bygdeboka far sinnsyk. En Dorthe Mikkelsdatter fra Stenbekkhaugen oppga først en annen som far til sitt 'uekte' barn, men senere kom det frem at faren var Mikkel Andersen.e)Peder Andersen født ca 1691, og 10 år ved manntallet 1701. Han er nevnt ved farens skifte i 1740, og som død sønn ved morens skifte i 1742. Ved matrikkelen 1723 var han oppsitter i Jamtlia.Det kan være far til de overfor nevnte barna som var 8 år i Jamtlia ved matrikkelen 1663-66, i 1661 var en Anders bruker av 12 mark der. Ved manntallet 1663-66 var en Nils oppsitter der, men Anders er da ført som stesønn. Nils Andersen 5 år og Per Andersen 1 år var også stesønner.Så har jeg noen spørsmål til deg Alv: Hva het første kona til Anders Andersen Steinbekkhaugen?Hvem var mor til disse barna:a)Marit Andersdatter født 1709 og død 15.05.1777. Gift med Joen Jensen Dalosen.b)Lisbeth Andersdatterc)Anne Andersdatterd)Lars Andersen født ca 1715, og 25 år ved farens skifte i 1740e)Ole Andersen født ca 1723, og 17 år ved farens skifte i 1740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Hermansen

Her er jeg igjen!Det er som kjent natt for dere,mens det er dag for oss paa samme tid! jeg takker alle for den overveldene respons mitt spoersmaal fikk!mvh Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Torild. - Hyggelig at du er tilbake. - Hvis det er noe som er uklart av dette, må du bare spørre. -- Til Anne Lises spørsmål. - Jeg har følgende barn på Anders i Jamtlia, f.c. 1657: a)Beret, g.m. Haagen, her. - b) Anders, til Steinbekkhaugen.- c) Per, g.m. Dorte Larsdr. Røssvoll. - d) Mikkel. -- e) Ragnhild, g.m. Joen Larsen Røssvoll. (også bos. her.)- f) Marite, f.c. 1709, d. 77, til Dalosen br. IV B. - Hun er i sk. e. fraen 1740 oppf. som dr. av sønnen som er f. 1681, så det er nok en 'trykkfeil'. - g) Lisbet. - h) Anne. -- Vedr. barna til Anders Andersen, f. 1681, d. 1726, Steinbekkhaugen, så var han g.1.m. Lisbet Larsdr., fra Røssvoll. - Deres barn: a) Marit Andersdr. f. 1707. - Han blev g.2.m. 1712 m. Dordi Olsdr., f.c. 1689, d. 1766. - Deres barn: b) Beret, f.c. 1712. - c) Lars, f.c. 1716, bos. Jamtlia, g.m. enke Kirsten Nisdr., fra Båsmoen. - d) Elisabeth, f. 1718. - e) Anders, f. 1721, Tretthammar og her. - f) Ola, f. 1724, Jamtlia. - g) Ane, f. 1726. -- Enken Dordi blev g.2.m. Ola Andersen fra Berg. -Deres barn: a) Marit, f. 1727, til Hammaren. - hun skulle da være g.m. Anders Andersen Steinbekkhaugen, men det må være feil, da den enken Maren han blev g.1.m. var f.c. 1690. - (Kanskje en tidl dr. av Ola ?) - b) Jon, f. 1730, g.m. Berte Nilsdr. - c) Anders Olsen. --Anders Andersen Steinbekkhaugen, f. 1721 blev så g.2. ca 1743 m. Karen Olsdr. fra Båsmoen og som han hadde sine barn med. -- Mvh. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Det må helt sikker være slik at denne Marite Andersdr.,(f.c. 1709) som i Gardshist. er oppf. som dr. av Anders Andersen Jamtlien, f. 1657, egentlig er den første dr. av sønnen Anders i hans 1. ektesk. m. Lisbeth Larsdr. Røssvoll, dr. av Lars Fordelsen, - og som var bos. i Steinbekkhaugen i sitt 2. ektesk. og g.m. Dordi Olsdr. - Marite kan jo ha blitt boende hos besteforeldrene og derfor har havnet som barn der. - I 'Gård og slekt' er hun g. på br. IV B i Dalosen. - Hvem denne Jon Jensen hun blev g.m. er uklart, men de overtok åpenbart bruket der etter Povel Arentsen, g.m. Gjertrud Christensdr., som fl. til Åenge i Rana. - Mvh. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for denne informasjonen Alv. Jeg hadde Dordi som gift med Ola Andersen Berg fra før ser jeg, men fant henne ikke med en gang fordi hun var registrert som Dorthe. Ola Andersen Berg født ca 1696 var jo bror av min for Ane Andersdatter Berg født ca 1692, og gift med Lars Israelsen.Nå tror jeg at jeg har fått barna til Anders Andersen født ca 1681 med riktige mødre(tidligere var alle barna plassert med samme navnløse mor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har en Anders Andersen, f. 1647 gift med Marithe Pedersdatter. Anders døde 17.7.1740 og Marithe 1742. Er det samme?Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.