Gå til innhold
Arkivverket

[#52857] Har noen kjennskap til 'Smedstua i Agger sogn ved Christinia' ca 1765 - 1774.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg har vært inne på www.ager.no uten å finne det jeg leter etter.Søker Mads Pedersen og Kari Nilsdatter fra Toten som skal ha bodd i Smedstua i Aker fra rundt 1765 til 1774.Ved søk i Debatt ser jeg at det finnes en Smedstua under Stovner - har kjennskap til andre Smedstua i Aker på den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøvde et foreldresøk på Mads og Kari . Fant to barn ( muligens tvillinger f. 1768, Ø. Toten. Legger lenke til den ene her: LenkeEn bror ved navn Peder er oppført på samme dag. Her er Smedstuen nevnt som navn, Kan det tenkes at navnet også fantes på Toten i den tiden?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Gunn - du er dyktig til å navigere i kildene!Mads og Kari forsvant fra Toten etter at de giftet seg i 2 jan 1762. Hun var fra Nøkleby og Mads fra Elvebakken i Gran, som senere ble innlemmet i Hurdal prestegjeld. Her får de første barnet Marte i 1765 - 3 år etter de giftet seg!! (Har lett og lett uten å finne noen barn før det noen steder).Da tvillingene som du fant ble døpt på Toten - var de på besøk hos hennes foreldre på Nøkleby, og da står det i kib at de bor i 'Smedstuen i Agger sogn v/ Kristiania'.Deretter står jeg fast på sønnen Kristian født rundt 1772 - finner ham ikke døpt i Aker, Toten eller Gran. Så kommer neste barn Johan som blir døpt i Gran i 1774 - og deretter er resten av barna døpt i Hurdal fra 1777 til 1784. Mads dør her i 1786.Det som er så fortærende er at kib for Hurdal begynner 1777 (5 år etter at Kristian skal være født), før lå det under Eidsvold og disse bøkene ble ødelagt brann etter hva jeg forstår.Kanskje jeg bare blir nødt til å bruke ca. dato for hans dåp. Jeg finner ham i FT 1801 i Hurdal sammen med moren - skal se om jeg finner ham blant døde i Hurdal nå, så har jeg i hvertfall en korrekt dato på ham. Jeg har vielsesdatoen hans også 1 jan 1803.Noen ganger må man bare godta at man ikke finner alle kirkelige handlinger!Tusen takk igjen, GunnGuro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Guro (nr.8): 'Kanskje jeg bare blir nødt til å bruke ca. dato for hans dåp.' -0og 'Noen ganger må man bare godta at man ikke finner alle kirkelige handlinger'. - Helt enig. Jeg bruker et privat system av spoersmaalstegn, ?, ?? eller ??? hvoretter ett ? antyder at aarstallet er kalkulert ut fra andre kilder, 2 ?? angir stoerre grad av usikkerhet og ??? er naermest en gjetning som allikevel kan vaere bedre enn ingen opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.