Gå til innhold
Arkivverket

[#52859] Berthe Madsdatter f. 1814 på Vegårdshei


Gjest Terje Blomquist
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Blomquist

Berthe Madsdatter ble døpt 19/5 1814 på Vegårdshei som datter av Mads Pedersen Kleiva og h. Kjersti Tallaksdatter. Er det noen som kan slå opp i Bygdeboka for Vegårdshei og event. fortelle meg om det finnes noen ytterligere opplysninger der????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Iflg.FS vies en Berthe Madsdtr og Svenum Jørgensen i Vegårdshei 2.aug.1835. Berthes alder ikke oppgitt på FS.28.jan 1836 fødes Kirsten Svennumsdtr. og døpes 21.feb 1836 - Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vegårshei, Ministerialbok nr. A 2 (1835-1852), Fødte og døpte 1835-1836, side 4. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=839&idx_id=839&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er flere Kleiva-plasser i Vegårshei. I dette tilfellet er det snakk om Kleiva under gården Nærestad.Slektstavlene i Hallvard Tveitens gårdshistorie for Vegårshei presenterer Berthes foreldre slik:Mads Pedersen Kleiva (Vesterkleiv) f. 1771, soldat, skreddar, g.m. Kjersti Tallaksdtr. Grandalen f. 1782, d. 1828, dtr. til Slettås-sønnen Tallak Halvorsen Grandalen. Kjent skikkelse som 'Mads Skreddar'. Bøgsla først Flaten.Mads Pedersens foreldre: Peder Madsen Kleiva i Nærestad (1731-1785) og Siri Gunnarsdatter (1726-1812).Peder Madsen var igjen sønn til Mads Pedersen Ljøstad (1705-1745) og Anne Gunnarsdtr.Mads Pedersen Ljøstads far: Peder Eriksen Ljøstad (1657-1723).NB! Alle opplysningene er fra bygdeboka, og jeg har ikke sjekket dem mot andre kilder.----------------Berthes mor, Kjersti Tallaksdtr. (1782-1828), var datter til Tallak Halvorsen Slettås Grandalen (1743-1809) og Berte Håvorsdtr. Fersnes (f. 1753). Tallak var jf. bygdeboka 'snekker og fin treskjerer og billedskjerar. Budde bl.a. i Gjerstad og i Gjerpen og utsmykte Gjerpen kjørke. Gjorde all utsmykkinga i Vegårshei i treskurd, som blei tatt fram igjen ved restaureringa i 1950-åra' (NB! de ortografiske/grammatiske inkonsekvensene er Tveitens).Jeg kan jo føye til at Tallak Halvorsen Slettås Grandalen var bror til min 3xtippoldefar Thor Halvorsen Slettås (f. 1737).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.