Gå til innhold
Arkivverket

[#52862] Karen Trulsdatter, hvor fra?


Gjest Kathe T. Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe T. Røed

Salige Erich Nielsen Herstrømeie og Karen Trulsdatter døper sønnen Erich den 14.12.1766 i Eiker kirke. Faren Erich Nielsen er da død; han dør i sept s.å. Han har jeg rimelig koll på, men Karen har jeg ikke funnet (annet enn i kirkeboka ved sønnens dåp) Jeg finner heller ikke vielsen i Eiker kirke - noe som kan tyde på at hun ikke er fra Eiker. På F.S står hun oppført som født rundt 1744 og det er også oppført vielse i 1765 i Eiker kirke. Men jeg finner ikke noen av delene. Er det noen der ute som ser litt bedre enn meg? Takknemlig for innspill. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Tusen takk for innspill! Jeg har vært inne på kirkeboken for Kongsberg og sjekket vielser i tidsrommet fra 1764 og langt ut i 1766 uten å finne dem. Jeg vil tro det hadde vært naturlig at de hadde giftet seg der, eller......? Ikke unaturlig at han hadde vært stasjonert i Kongsbergtrakten - han var jo soldat, men jeg har altså ikke funnet noe. Men takk i alle fall. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om denne karen Lyng er samme Karen Trulsdatter som ble enke i Eiker og som i så fall gifter seg på nytt med Christian Fredrick Barth i Kongsberg ( Fra skiftet) LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Det er skifte etter husmand Erich Nilsen på en plass u/Herstrøm 31/5 1768, (Eiker, Modum og Sigdal skifteprotokoll 14 side 274a).Han etterlater 4 barn:1.Nils 11 år2.Halvor 4 år3.Erich 1 1/2 år4.Else 4 årMen så oppgis at enken heter Karen Kieldsd.Det stemmer forsåvidt med ekstraskattsmanntallet 1765,men ikke med kirkeboken ved Erichs fødsel. Dessverre mangler kirkeboken over fødte i Eiker 1753 til 1764, så vi får ikke kontrollert de øvrige fødslene. Jeg kan ikke finne noen vielse mellom Erich og Karen på Eiker.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn familien ved ekstraskatten i Eiker også: LenkeKaren må vel antas å være født tidligere 1744. 1. sønn er 11 år ved skiftet.Finner henne ikke døpt i Eiker, til nå i alle fall.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hei Gunn! Nu var det vel just føre mailboksen gikk åt skogen - du er (som alltid) utrolig. Tusen takk!! Nå skal vi se: Niels Halvorsen og Marthe Erichsdatter hadde barna: Erich Nielsen Herstrøm 1734 - 66, Halvor Nielsen 1735 og Lisbeth Nielsdatter 1737. Erich giftet seg med Karen Trulsdatter rundt (jeg sier rundt siden vi ikke finner dem) og Halvor med Karen Kjeldsdatter i 1757. De er nr. 14 i Eiker krk for det året. Det er nok noe av problemet at begge konene heter Karen.At K. Trulsdatter har giftet seg igjen anser jeg som helt naturlig, så hun kan godt være Lyng senere hen (dersom hun eksisterte).Noe av det som forvirrer er at ved skiftet fremkommer det at eldste sønnen, Niels ville vært født i 1757 - altså året som Halvor og Karen Kjeldsdatter giftet seg.Erich har jeg funnet dåpen til: 3.6.1734 i Eiker, og Halvor er døpt som nr. 103 i 1735. Jeg klarer ikke helt å finne ut av labyrinten nå (midt i middagen) men her var det mye interessant å tygge på. Ha det fint og tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tror det er tvilsomt at det er denne Karen Trulsdtr. Lyng. Når hun gifter seg i 1769 står det i kirkeboka at hun er jomfru. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Enig med deg igjen Johan Arthur, tror ikke dette er samme dame, dette er nok en annen Karen.Karen som Kalles Kjeldsdatter ved både skiftet og i ekstraskatten, må være eldre for å ha født en sønn Nils 11 år ved skftet. ( f. ca 1757) Se innlegg nr. 11 .Moren burde vel i alle fall være ca 20 år ved fødsel, dvs. f. ca 1737. Ikke 1744 som nevnt før.Om da ikke Nils er fra et tidligere ekteskap til far?Nå gjelder det å holde tunga rett i munnen, så vi ikke blander kortene feil?Får se om jeg greier å løse denne floken i morgen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Tusen takk til Arnt, Gunn og Johan Arthur!! Først og fremst: Halvor har vi vielsen til (nr 14/1757 Eiker) Erich har vi ikke funnet vielsen til - kun at han er gift i 1765 med Karen Trulsdatter iflg. F.S.Skiftet får vi tro er riktig navnet - d.v.s. at Erich etterlater seg barn født fra 1757 og utover. Barnet Erich 1 1/2år stemmer jo med født rundt 1766. Dette er konkretene.Det snåle er jo at det er Halvor som er ført gift med Karen Kjeldsdatter i 1757 - men at det er Erich som står oppført som død og den som har etterlatt seg barn født i 1757. Hadde det ikke vært for at kirkebøkene verifiserer fødsel og dåp til begge Nielssønnene - ja det var det med å holde tunga rett i munnen.(Men jammen hadde det vært kjekt å vært flua på veggen for noen hundre år siden også)Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

An. innlegg 14: der står da grangivelig hustru oppført som Maren og Kieldsdatter mens - og jeg går ut fra at det er mor til Erich - står oppført som Karen. Var det noen som snakket om forvirring?? Kanskje like greitt å ta kvelden!! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, god morgen!Håper en god natts søvn kan hjelpe med dette innfløkte familieforhold.En liten oppsummering først: Ved Erich Erichens dåp i 1766 står følgende: Foreldre Eric (Sal) Nielsen og Karen TRULSDATTER. ( Innlegg nr. 7)I innlegg nr. 9 står : Erik Nilsen g. ca 1765 med Karen Trulsdatter.Da kan i så fall ikke samme Karen ha fått de eldre barna med Erik Nilsen?Ved skiftet , innlegg 11 kalles hustru for Karen Kjeldsen ?I innlegg 12 er hustru Karen Kjeldsen nevnt med ekteskap ca 1757.Kan så Erik ha vært gift to ganger også? Først med en Kjeldsdatter ( Karen eller Maren?) Eller bare med brors enke?Her legger jeg inn vielsen til Halvor Nielsen 1757. Han har tydligvis vært gift med en Karen Kieldsdatter? Lenke Sørgelig vi ikke har funnet Eriks vielse i kirkebøker, der ville det vel fremgå om han var enkemann ved vielsen ca 1766.Lurer på om vi kan finne skifte etter Halvor?Nå var det plutselig noe som slo meg?Se på navn på barna som er nevnt i skiftet etter Eric . Her er det et langt sprang i alder mellom 1. barn Nils 11år og neste Halvor 4år Denne Halvor kan være oppkalt etter en død bror til Erik. Kan det tenkes at han har giftet seg med enken etter Halvor ca 1764 ?Her er mye å nøste opp .Skal prøve litt , men håper Arnt kan hjelpe til med å løse denne floken?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her prøver jeg å gå litt bakover i tid. Lurer på om ikke dette er den Halvor Nielsen , som er bror av Erich Nielsen. Her har vi vel da dåpen til Halvor? LenkeMulig at han kan være eldre enn Erich. Skal se om jeg finner Erichs dåp også.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg inn Nils Eriksens dåp igjen. For meg ser det ut til at dette må være samme gutt som er nevnt 11 år ved skiftet etter faren? LenkeDa må det bli en oppgave å lete etter en vielse før 1754 for Erik Nielsen?Dette krever nok bedre eksperthjelp er jeg redd!Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.