Gå til innhold
Arkivverket

[#52865] Tron Larsen Bierke og Ingeborg Larsdatter, Ullensaker Akershus


Gjest Frøydis Blyverket
 Del

Recommended Posts

Gjest Frøydis Blyverket

Trenger liit hjelp av dere igjen.Tron Larsen og Ingeborg Larsdatter fikk en sønn Lars Tronsen i 1800. Se lenke.Lenke Han er født i Ullensaker, Akershus, og giftet seg med Kari Olsdatter i 1825 i Gjerdrum, Akershus.Skulle gjerne hatt mere informasjon om Tron og Ingeborg og deres forfedre.Mvh. Frøydis Blyverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Thrond larsen og hustru med barn i 1801-tellingen i Ullensaker: LenkeHun er i 2. ekteskap ser det ut til.Har du funnet vielsen i kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Hei Gunn. Takk skal du ha. Jeg har ikke funnet vielsen i noen kirkebok. Når du spør om det kan være foreldrene så vet jeg ikke, men skulle en ikke da tro at det ville stått at han var sønn og ikke tjenestefolk? Mvh. Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå svarte vi samtidig, så merkelig nok falt mitt innlegg bort. Jeg fant Thrond Larsen døpt 1776 med samme par foreldre som i 1801-tellingen: LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Beklager. Det var jo husbonde det sto. Skal prøve å se om jeg kan finne noe mere ut av det. Det kan jo godt være at det er foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen til Thron og Ingeborg, så da har du en dato å se etter i kirkebøkene. LenkeDu ser at det er samme vielsen som er nevnt i kilden for Thronds dåp. Det burde være rett par.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg kan lese en del av teksten i 150% forstørrelse. Prøv å klikke på forstørrelsesikonet nederst til høyre. Leser der Thron Larsen og enke Ingeborg Larsdtr, Are--stad? . Så kommer noe jeg ikke greier å tyde. ser datoer muligens lysning? pluss 28 Des 1796 Vielsen? Til slutt navnet Mørch.Håper noen andre kan tyde dette bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da har du mange opplysninger som du kan gå vidre med. Her hadde du navn på moderbroder også, Halvor Trulsen som var Ingeborg Larsdatters 1. ektemann. Ser av folketellingen 1801 at søster til Halvor kalles Throndsdatter og ikke Trulsdtr, men det er vel en skrivefeil?Litt innfløkt med disse familieforholdene , men flott at du også nå har gårdsnavnene der du kan lete bakover.Lurt å lenke til tidligere opplysninger så de som hjelper vet hvilke opplysninger du har fra før.Lykke til med vidre arbeid.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her Har du først den omtalte moderbroder født: LenkeVed foreldresøk på Truls Gundersen og Mari Halvorsdatter fant jeg en rekke barn f. i Ullensaker: Mari f. 20 jan 1743, dpt. 31 mar 1743Jens dpt. 18 oct 1744Hans dpt 14 aug 1746Gunder dpt 18 feb 1748Ingeborg dpt oct 1749Kari dpt 1 jan 1752 ( trolig død før neste barn)Kari dpt 25 feb 1753 ( Mor til Thrond)Halvor dpt 9 nov 1755 ( morbroder)Torer dpt 12 feb 1758Boel dpt 19 apr 1761Med forbehold om rett avskrift. Litt av en søskenflokk . Da har du arbeid med å slå opp disse også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Trond Larsens foreldre var Lars Davidsen Garder og Kari Trulsdtr. Døli, de giftet seg i 1775 og Lars ble da bruker av Nordre Bjørke. Lars døde i 1812 ca. 71 år gml. og Kari døde i 1822, 71 år gml. Lars Davidsen var sønn av David Trulsen fra Ukkestad i Nannestad og Ingeborg Halvorsdtr. Garder. De hadde 13 barn, hvorav en gang tvillinger. David døde 1778, 67 år gml. og Ingeborg døde 1800, 77 år gml.Ingeborg var datter av Halvor Jensen Borgen og Boel Eriksdtr. Han døde 1769, 75 år gml. og hun i 1767, 90 år gml. Halvor var sønn av Jens Olsen på Lille Borgen og Ellen Kristoffersdtr. Jens døde 1716 og Ellen 1719, henholdsvis 64 og 63 år gamle.Kari Trulsdtr. var datter av Truls Gundersen Døli og Mari Halvordtr. Garder. De hadde 10 barn, av disse døde 2 små. Mari døde 1761, 42 år gml. og Truls i 1782, ca. 75 år gml. Truls var sønn av Gunder Lauritsen på Øvre Sundby og Mali Trulsdtr. fra Nitteberg i Gjerdrum. Mari var søster av Ingeborg som var gift med David Trulsen.Fra Ull. Bygdebøker.Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Gjerdrum bygdebok under Nitteberg: Truls Nilsen fra Søgarn Torshov, f. ca. 1640, bruker til 1712 da han døde, gm Aase Olsdtr., herfra, f. ca. 1643, døde 1716: Barn: Nils f. ca. 1672, døde 1746, ugift. Kristoffer f. ca. 1678. Gulbrand f. ca. 1684, ugift, Hans, bruker her. Anne, gift 1703 m Halvor Larsen Hovi i Ull. Mari, gift 1708 m Gunner Larsen Garder i Ull., seinere Sundby i Ull. Kari, gift 1707 m Embret Nilsen Haga i Holter. Eli, f. 1689, gift 1711 m Nils Olsen Nedre Foss i Holter.Truls var sønn av Nils Villumsen på Søgarn Torshov, f. ca, 1600, bruker til 1670 (ingen hustru nevnt). Aase var datter av Ola Jørgensen Nitteberg, f. ca. 1610, bruker 1638-81, lagrettesmann til stadighet mellom 1651 og 1680.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.