Gå til innhold
Arkivverket

[#52880] Transport-tid for kiste Kristiania - Ballangen i 1918


Gjest Harry Aronsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Min farfar Eilert Aronsen f.9/9-1884 på Balsnes i Ballangen, daværende Evenes kommune i Ofoten, døde den 5/9-1918 og ble begravet i Ballangen den 13/9-1918. Han var utsending til en kongress i Kristiania, fikk der spanskesyken og døde. Jeg har alltid trodd, ut fra det jeg (og søsken/søskenbarn)hørte som barn,at han døde i Kristiania. Det har nå imidlerid vært reist tvil om transportmulighetene på den tiden tillot en såpass rask transport av kisten fra Kristiania til Ballangen at begravelsen kunne skje etter 8 dager. Det er jo mulig at han rakk å komme hjem til Balsnes før han døde. Kirkeboka for Evenes gir ikke noe entydig holdepunkt for hvor han døde, men det fremgår ikke at han døde i Kristiania. Det står vel ikke eksplisitt at han døde på Balsnes heller. Så spørsmålet er: hvor raskt kunne en kiste transporteres fra Kristiania til Ballangen i 1918? Noen som har synspunkter? Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Som det har vore nemnt i ein annan debatt for ikkje så lenge sidan: Heimtransport av døde for gravlegging er ein forholdsvis ny skikk. Dette er ein veldig avstand også, så eg ville holde ein knapp på at han kom heim - eller nesten heim -fyrst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Eg vil tru at både Bergen - Kristiania og Kristiania - Trondhjem tok om lag 12 timar med tog på den tida. Som Harry her trur eg at tida på åtte -8- dagar mellom dødsfall og gravferd vart litt knapp.Men, det kan jo vera at Eilert alt var på veg heimatt (han hadde vel returbillett?), til dømes via Trondhjem og at han altså døydde ein eller annan stad på heimvegen?Etter kva eg har forstått gjekk det ei viss tid frå ein vart smitta til denne influensaen braut ut, dvs. den såkalla inkubasjonstida til Spanskesjuka. Eilert kan altså ha kjent seg frisk eller ubetydeleg sjuk då han starta på heimreisa, og blitt dødssjuk undervegs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Poenget her er ikkje kva vi trur eller kva som er truleg - men kva som er mogeleg. Dersom transport på 6-7 dagar ikkje er mogeleg, kan Harry utelukke alternativet med dødsfall i Kristiania. Men så langt ser det ut som om det fullt ut er mogeleg - og då står spørsmålet ope. Det tok berre halvanna døger frå Trondheim til Stokmarknes; mindre enn eit døger frå Kristiania til Trondheim. Om Harry (eller andre) kan finne tog- og hurtigrutetabellar frå 1918 vil han kunne seie det meir nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk for innspill. Det er fint å få bragt på det rene hva som er mulig m.h.p. transporttid, men jeg synes også det er interessant med vurderinger av hva som ville være det sannsynlige i 1918 med de gitte omstendigheter, ville han blitt sendt hjem dersom han døde i Kristiania? Det har vel noe med omkostninger å gjøre også, Eilert tilhørte en vanlig bonde/arbeider-familie, men var utsendt av en fagforening, som vel kanskje ville måtte bidra økonomisk. Ellers så ville jo det beste være om man kunne finne sikkert kildebelegg for hvor han døde, men der er som sagt kirkeboka for Evenes ikke helt konklusiv. Jeg vet ikke om kirkebøker i Kristiania kunne være til hjelp. Jeg har sett gjennom skifterettens register over døde i Kristiania i 1918, der er han ikke å finne, men det er kanskje heller ikke å forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.