Gå til innhold
Arkivverket

[#52881] Ole Olson Lie i Flatdal, Seljord, fødd i Hjartdal 1857, men på kva gard?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Klokkarboki for Flatdal sokn i Seljord syner denne vigsli: Lenke28.1.1886 vigde Olav Olsen og Asgerd Sørensdotter.Asgerd var frå Minnesjord i Seljord, men kva gard i Hjartdal var Ole (Olav) ifrå? Faren heitte Ole (Olav) Olson, men kyrkjeboki for Hjartdal 1857 har fleire alternativ, og no vonar eg at einkvan med lokal kunnskap, eventuelt med tilgjenge til ei bygdebok for Flatdal, kan hjelpa meg identifisera denne Ole Olson, som sidan budde på Lie i Flatdal til han i 1892 utvandra med heile huslyden sin til Amerika?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er utvandringen i 1892 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051003050856.jpg>LenkeSer at barna heter Bergit, Anne, Gunhild og Olaf. De er født i 1886, 1889, 1890 og 1892.Tenkte kanskje jeg skulle se om det her er mulig å finne opphavet til Ole ved hjelp av oppkalling. Asgerds foreldre heter Søren og Anne Lenke.Ole skal være født 1857 i Hjartal. I 1871 finner jeg en konfirmant Ole Olsen Øverbølia, f. 13.1.1857, sønn av ungkar Ole Olsen og Bergit Halvorsdatter (se nr. 14) – en mulig kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dåpen i klokkerboka for Hjartal viser at foreldrene er Bergit Halvorsdatter Lie og ungkar Ole Olsen Dalen i Lier prestegjeld (se nr. 4) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061212320322.jpg>Lenke. I kirkeboka, derimot, står det en henvisning til konfirmasjonen i 1871, men ved dåpen i kirkeboka er Oles mor oppgitt til Gunhild Olsdatter… (se nr.14)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er født 3 stk. Ole i 1857:nr.14 Ole, 24/1-11/2 . Foreldre pike Gunild Olsdt. Lena?eie og ungk. Ole Olsen Finneberg? fra Nummedal. Se konf. nr. 14 1871. Og her er den konfirmasjonen hvor det muligens er oppført feil foreldre eller feil konfirmant? LenkeSå er det nr.22 Ole 20/1-7/3 1857, lodbrg. Ole Olsen Bondal og h. Ingeborg Olsdt.Og til sist nr.25 Ole 13/1-8/3 1857, pike Birgit Halvorsdt. Øverbølia og ungk. Ole Olsen Dalen af Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I Følge Hjartdalssoga skal Olav Olsson Bondal f 1857 og Ola Olsen Hovde/Dalen f 1857 ha emigrert.Dessuten, Ola Olson Hovde/Runningen f 1856.Kilde: Hjartdal historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Bygdeboka for Flatdal sier bare at Olav Olavsson, f. ca. 1855, var fra Hjartdal. Etter at jeg flyttet til Seljord har jeg funnet ut at selv om et navn uttales 'Ola', skrives det som oftest 'Olav' på disse kanter. Olav og Asgerd bodde til og begynne med på Minnesjord hvor de to første barna ble født før de flyttet til Øvre Li (Tobakkli) hvor de to neste barna ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.