Gå til innhold
Arkivverket

[#52882] Elias Christensen f. ca. 1748 på Sørarnøy. Hvem var foreldrene?


Gjest Grete Steigberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Steigberg

Hei. Ønsker opplysninger om morsslekt fra Gildeskål. Stopper opp ved Elias Christensen f. ca.1748-1820. Hvem var hans foreldre? Visttnok født på Sørarnøy. Bodde i 1801 på Skauvold/Inndyr med 2. kone Doreth Helgesdatter, jfr. pågående debatt. Henne vet jeg derfor mer om. De kalte en av sønnene sine, min 3 tippoldefar, for Ditmar Schrøder Eliassen f.1782, g.m Else Fransdatter (hennes slekt kjenner jeg).Det er link til Schrøder slekt, men hvordan?Håper på innspill.MVH Grete Steigberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J Engmo

Den eneste vi har skrevet ned på databasen vår er hans far Christen Eliasen. Har ikke navnet på moren,men ifølge våre notater er Elias født på Skaugvold 1848, og ikke i SørArnøy.Hans far var gift to ganger, siste hustrua het Brønhild Olsdatter. De hadde en sønn ilag,Hans f.1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Takk for tilbakemelding:) Regner med du mente at Elias Christensen var født i 1748, og ikke i 1848 som du har skrevet. Vet du, eller andre, noe mer om slekten bakover? Eventuelt hvor jeg kan finne ut hvem Christen Eliasen sin første kone var?Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kanskje vi kan begynne med skiftet etter Ditmar Eliasen, Schaugvold i Gildeskål åpnet 13/5 1811.Ektefelle Elsa Franzdatter og sønnen Hans Schrøder Ditmarsen som er tre år, begge på Schaugvold i Gildeskål.Else Frantzdatter er det skifte etter i 1820 på Nygård i Gildeskål og eketmannen i andre ekteskap er Hans Hansen, Hans Ditmar Schrøder Eliasen på Nygård, 13 år, verge morbror Ole Frantzen, ErtenvågBarna i andre ekteskap er: Ole, Ingeborg Maria og Karen.Her er det mange Eliaser å velge mellom som far til D. S. Eliasen - du har ikke flere opplysninger. Den eldste sønnen heter Hans, vet ikke om det kan være et spor. Det er et skifte etter Niels Eliasen, Sør-Arnøen i Gildeskål i 1795 og der er nevnt en bror av denne som heter Hans Eliasen på Sør-Fimmeritz i Gildeskål. Flere søsken: Christopher, Ane og Mette alle i Gildeskål.Denne Hans Eliasen er verge for Mette og er tjener hos Ole Thomesen, Sandvigen.Jeg vet ikke om dette kan være de du søker.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Nå stirrer jeg meg blind på alle Eliaser - og de som er nevnt i foregående innlegg er vel for ung, men siden du nevnte Sørarnøy, kan det være familiesammenhenger. Hadde du bare en liten opplysning til, blir det så mye lettere å lete i skiftene.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Takk for svaret ditt. Kjenner allerede til slekten fra 1800 tallet og frem til i dag. Ditmar, Elias, Hans og Schrøder som mellom/etternavn går igjen i flere generasjoner. Det er særlig forfedrene til Elias Christensen (f. 1748) som er utfordringen å finne mer ut om. Klarer du noe der er jeg svært interessert.Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, skjønner hvem du søker, men det er vanskelig å treffe på de rette fordi det er mange å velge melom. Hvor har du opplysningene om Elias Christensen f. ca.1748-1820 fra?Hos Støver finner jeg en Christen Eliassen, bonde Schaugvold, med ektefelle Brønhild Olsdatter, hans 2. kone- skifte 1772. Deres sønn Elias Christensen, fødested Skauvold, født 1748. Sønn av 1. ekteskap med brødrene Ole og Jens og dessuten halvbroren Hans, av 2. ekteskap.Kan det være denne familien? Skal se videre på skiftene.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Skiftet i 1772 nevner ikke Elias, men Ole som er 16 år, Jans 14 år og Hans 10 år. Formue 83 - gjeld 153. Selv om det er et falittbo, er det rart at ikke Elias er nevnt - kanskje er det nettopp derfor.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Grete.Javisst mente jeg 1748 !! Men jeg har desverre ingen flere opplysninger om Christens første kone. Eneste jeg har er at han bodde i Skaugvold i Gildeskål,hadde 3 sønner med Brønhild: Elias f.1748,Ole f.1756 og Jens f. 1758. Og at han døde i 1772. Så det er nok den samme Christen som Inger Eide har funnet skiftet etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg vil gå tilbak ei et spørsmøl i innlegg (1) som ikke er besvart:'De kalte en av sønnene sine, min 3 tippoldefar, for Ditmar Schrøder Eliassen f.1782, g.m Else Fransdatter (hennes slekt kjenner jeg).Det er link til Schrøder slekt, men hvordan?'Ditmar Schrøder var en handelsmann som bodde på Sør-Arnøy (jeg har ikke årstallene). Mange valgt å kalle opp barna sine etter noen i 'øvrigheta'. Min tipp-tipp i Gildeskål het f.eks. 'Peder Andreas Berg Mathissen'. I det daglige ble han bare kalt 'Petter Mattissa', og lenge kunne jeg ikke skjønne hvor dette 'fancy' navnet kom fra...Men så oppdaget jeg at presten i Gildeskål på den tiden het nettopp Peder Andreas Berg. Min tipp-tipp var altså kalt opp etter presten, mens din tipp-tipp nok var kalt opp en handelsmannen, trolig uten at det var noen slektsforbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Her kommer en lengre oppramsning! Det jeg vet om Elias Christensen er basert på skriv som min mor har fått av en slektning, Informasjonen er sannsynligvis hentet fra kirkebøkene for Gildeskål.Født i 1748 sannsyligvis, etter svar på første innlegg, på gården Skauvoll, Indyr i Gildeskål. Han var gift to ganger. Første gang i 1773, med Abigail Hansdr.viet i Gildeskål Kirke. De fikk tre barn, Elen Bergithe f.1774, Karen Marie f. 1776 og Christen f. 1777, 1778 Ingeborg,(døde 14 dager gammel, begravet sammen med sin mor). Jeg har også navn på faddere på disse barna:Barn 1. Faddere: Hans Hansen og Agathe Jensdtr.-fra Findset Sør(Abigails foreldre?) Ole Christensen( Elias sin bror?)Malene Persdatter(Skauvoll)og Sara Hansdtr.(Abigal sin søster?)Barn 2.Faddere:Hans Adamsen(Findset Sør)Petter Olsen, Skauvoll, Christiane Gjelstad, Ingeborg Olsdtr.Inger Persdtr.Barn 3. Faddere: Bjørn Walnum(Wigdel), Ole Thomassen(Sandvik), Jacob Christensen-Skauvoll( Elias sin bror?), .. Ellingdtr(Jelstad) Brynel Olsdatter( Skauvoll)Abigal dør i 1778Barn 4. Faddere: Lars Thodal(Walle),Mauritz Larsen(Indyr)Madam Bruun(Gildeskål)Ingeborg Svendsdtr.(Foer) Bergetha Persdtr.( Jelstad)I 1781 giftet han seg i Gildeskål kirke med Doreth Hellesdatter( mor Aasel Olsdatter, far Helge Willumsen)I 1782 får han sønnen Ditmar Scrøder, som er min 3 tippoldefar. Faddere: Helge Frantzen(Øsen)Mons...(Jelstad)Ole Petersen(Skauvoll)Sra Svendsdtr(Foer)og Malene Persdtr. Forøvrig vet jeg navn på barna han fikk etter Ditmar, dvs. Christen, Helle, Ellen, Abel, Karen og Øllegaard, m.h.a. folketellingen fra 1801, samt yrke (bonde og jordbruker) Min mor( f. i 1928) har alltid hørt at fars slekta kom fra SørArnøya.På grunn av dette kom jeg; husker ikke helt hvordan, at det bodde en handelsmann på SørArnøy($ 1700 tallet) som het Ditmar Scrøder. Han var gift med Sara Svendsdatter Moli( tidligere gift med Ole Svendssøn Blix)Det bodde også en handelsmann på Sør Arnøy som het Johan Hermansen Schrøder og levde mellom 1642-1724.Det virker som litt mer enn tilfeldig at navnet Ditmar Scrøder dukker opp igjen uten å skulle ha noen forbindelse til person med samme navn på 1700 tallet. Eller hva tenker dere?Men ...hvor er linken?Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Her kommer en lengre oppramsning! Det jeg vet om Elias Christensen er basert på skriv som min mor har fått av en slektning, Informasjonen er sannsynligvis hentet fra kirkebøkene for Gildeskål.Født i 1748 sannsyligvis, etter svar på første innlegg, på gården Skauvoll, Indyr i Gildeskål. Han var gift to ganger. Første gang i 1773, med Abigail Hansdr.viet i Gildeskål Kirke. De fikk tre barn, Elen Bergithe f.1774, Karen Marie f. 1776 og Christen f. 1777, 1778 Ingeborg,(døde 14 dager gammel, begravet sammen med sin mor). Jeg har også navn på faddere på disse barna:Barn 1. Faddere: Hans Hansen og Agathe Jensdtr.-fra Findset Sør(Abigails foreldre?) Ole Christensen( Elias sin bror?)Malene Persdatter(Skauvoll)og Sara Hansdtr.(Abigal sin søster?)Barn 2.Faddere:Hans Adamsen(Findset Sør)Petter Olsen, Skauvoll, Christiane Gjelstad, Ingeborg Olsdtr.Inger Persdtr.Barn 3. Faddere: Bjørn Walnum(Wigdel), Ole Thomassen(Sandvik), Jacob Christensen-Skauvoll( Elias sin bror?), .. Ellingdtr(Jelstad) Brynel Olsdatter( Skauvoll)Abigal dør i 1778Barn 4. Faddere: Lars Thodal(Walle),Mauritz Larsen(Indyr)Madam Bruun(Gildeskål)Ingeborg Svendsdtr.(Foer) Bergetha Persdtr.( Jelstad)I 1781 giftet han seg i Gildeskål kirke med Doreth Hellesdatter( mor Aasel Olsdatter, far Helge Willumsen)I 1782 får han sønnen Ditmar Scrøder, som er min 3 tippoldefar. Faddere: Helge Frantzen(Øsen)Mons...(Jelstad)Ole Petersen(Skauvoll)Sara Svendsdtr(Foer)og Malene Persdtr. Forøvrig vet jeg navn på barna han fikk etter Ditmar, dvs. Christen, Helle, Ellen, Abel, Karen og Øllegaard, m.h.a. folketellingen fra 1801, samt yrke (bonde og jordbruker) Min mor( f. i 1928) har alltid hørt at fars slekta kom fra SørArnøya.På grunn av dette kom jeg; husker ikke helt hvordan, at det bodde en handelsmann på SørArnøy($ 1700 tallet) som het Ditmar Scrøder. Han var gift med Sara Svendsdatter Moli( tidligere gift med Ole Svendssøn Blix)Det bodde også en handelsmann på Sør Arnøy som het Johan Hermansen Schrøder og levde mellom 1642-1724.Det virker som litt mer enn tilfeldig at navnet Ditmar Scrøder dukker opp igjen uten å skulle ha noen forbindelse til person med samme navn på 1700 tallet. Eller hva tenker dere?Men ...hvor er linken?Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Ops...Oppdaget at siste innlegg med alle skrivefeilene kom dobbelt. Mens jeg strevde med det, kom det visst en del nye innlegg... Takk for innspillene så langt.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kannavnet spores tilbake til de personene som er nevnt i lenken i innlegg 12? Det er en mulighet. En annen forklaring kan jo være den velkjente oppkallingmetoden med å ta navn til kjente standspersoner i området. Dette er det mange eksempler på i Salten. Familienavn blir ofte benyttet som fornavn som for eksempel Sverdrup og Scheldrup - det er mange andere også. Om Ditmar er et etternavn eller fornavn kan jeg ikke si i farten, men her er en Ditmar Schrøder, Gjerde i Gildeskål, handelsmann med begge navnene (funnet i farten i Blixboka). - Schrøder er et etternavn og brukes slik i dag ogsåHåper det er mulig å løse denne navnefloken.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Har tidligere vurdert dette med 'å ta navn etter fintfolk', men har ikke helt slått meg til ro med det ennå. Grunnen er bla. navn på barnas fadre, som jeg har ramset opp i et tidligere innlegg.Hvorfor navn som Madam Bruun, Lars Thodahl eller Bjørn Walnum?Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Synes ikke du skal gi opp enda!I en del kirkebøker har jeg sett både stedets prest og likeså prestefruen stille opp som fadder. Men det har ikke vært vanlig at så mange av stedets såkalte kondisjonerte klasse har stått fadder for ett og samme barn.Det er vanskelig nok å finne slektsammenhenger der det er bygde- eller slektsbøker. Noe slik finnes ikke for Gildeskål og det skjønner jeg egentlig ikke. Skiftene tilbake til 1713 og Støvers nedtegnelser er det eneste man har å holde seg til og nå i senere tid skannete kirkebøker så langt de rekker - til ca 1750.Men det finnes flere kilder som Tingbok for Salten og Futeregnskap for Salten 1691 - 1799 i arkivene. Jeg sliter selv med uløste problemer i området og tør ikke tenke på alle godbitene som kanskje kan skjule i nedstøvete mapper.Er det noen som har tenkt å samle stoffet i en bygdebok for Gildeskål?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det finnes et skifte etter Tosten Olsen Gjelstad i Gildeskål åpnet 28/8-1771, internt skiftenr. hos DIS-Salten 14129.Blant arvingene finnes:- avdød datter Elen Tostensdatter, i Gildeskål. Gift med Christen ...- dattersønn Elias Christensen, i Gildeskål, umyndig. Verge: Christen Eliassen Skaugvold, 'curator'.Det kan jo passe, både med navn, sted og årstall.FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Litt opprydding i opplysninger er vel ikke å forakte:I innlegg 1 opplyses det at Elias levde ca 1748 – 1820, at han ble gift med Dorte Helgesdtr i 1781 (innlegg(ene) 13/14) datter av Aasel Olsdatter (fra Ertenvåg, min anm.) og Helge Willumsen (fra Telnes, min anm.).Helge Willumsen og Aasel Olsdtr hadde 4 barn: Peder, Kolben, Anne og Helge.Dorte Helgesdtr f ca 1760 (datter av Helge Willumsen og Anne Nilsdtr) var gift med Carl Hansen Skånland i Bodin i 1807 (sk. etter Helge Willumsen).Problemene ser ut til å være langt større enn det blir antatt i innlegg 6.Kan jo begynne med å gjenta Ingers spørsmål i første avsnitt i innlegg 7: ” Hvor har du opplysningene om Elias Christensen f. ca.1748-1820 fra?” – problemet her blir at Dorte Helgesdtr (f ca 1760 på Telnes) da var gift med 2 menn samtidig.--Her er skiftet etter Anne Nilsdatter, Telnes i Gildeskål åpnet: 22.09.1766 – Ektefelle Helge Willumsen, Telnes i Gildeskål – Willum Helgesen, Telnes i Gildeskål, 9 år, Sønn av avdøde – Dordi Helgesdatter, Telnes i Gildeskål, 6 år, Datter av avdøde – Margrethe Helgesdatter, Telnes i Gildeskål, 1 år, Datter av avdøde, 1 1/2 år gammel –Her er skifte etter Helge Willumsen, Telnes i Gildeskål åpnet 26.10.1807 (Formue: 603-2-10. Gjeld: 186-0-13), Ektefelle Aasel Olsdatter, Telnes i Gildeskål, Hans 2. hustru - Ane Nielsdatter, Telnes i Gildeskål, Hans 1. hustru - Willum Helgesen, Eggesvig i Gildeskål, Sønn av avdøde, Av 1. ekteskap, Gift. - Dorethe Helgesdatter, Datter av avdøde, Av 1. ekteskap, Gift. Ektefelle: Carl Hansen, Skaanland i Bodø - Margarethe Helgesdatter, Datter av avdøde, Av 1. ekteskap, Gift, Ektefelle: Peder Olsen, Følvig i Gildeskål - Peder Helgesen, Sønn av avdøde, Av 2. ekteskap, Gift, Torv i Helgeland - Colbent Helgesen, Sønn av avdøde, Av 2. ekteskap, Gift, Valnes i Bodø - Helge Helgesen, Telnes i Gildeskål, 22 år Sønn av avdøde. Av 2. ekteskap - Anne Helgesdatter, Datter av avdøde, Av 2. ekteskap, Gift. Ektefelle: Christoffer Nielsen, Maarnes i Gildeskål. – MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Ser jeg har feilkoblet når det gjelder tidligere info. Rett skal nå være: Aasel Olsdtr.(Telnes) og Helge Willumsen(Telnes)er oppgitt som fadre til Else Franzdtr., døpt. 7 mai 1782(jfr. skriv fra slektning). Min tidligere merkverdige slutning om at dette er foreldrene til Doreth er klart ute av verden. Takk for at du har gjort meg oppmerksom på det! Et slektsprogram vil sannsynligvis hjelpe meg å holde tunga beint i munnen:)Når det gjelder 'skriv fra slektning' virker dette troverdig så langt.Et annet spørsmål blir da: Hvem var Elias Christensen sin 2. kone Doreth Hellesdtr.f. 1758? (ifølge folketelling for 1801), og ikke Helgesdatter som jeg i farta har tolket som skrivefeil.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Helge Willumsen og Aasel Olsdatter er også min slekt, så dette blir spennende. Forøvrig kommer min mors slekt fra Skauvoll. Når det hevdes at der ikke er slektsbøker fra Gildeskål så stemmer ikke det helt. Jeg har i alle fall fire stykker, men ikke alle går langt nok tilbake.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Helge Willumsen og Aasel Olsdatter er også min slekt, så dette blir spennende. Forøvrig kommer min mors slekt fra Skauvoll. Når det hevdes at der ikke er slektsbøker fra Gildeskål så stemmer ikke det helt. Jeg har i alle fall fire stykker, men ikke alle går langt nok tilbake.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Min ane er Ingeborg Kristensen, f. 1761 i Sør-Arnøy, Gildeskål og jeg undrews på om hun kan være av den samme Kriten-familien?Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.