Gå til innhold
Arkivverket

[#52885] Yrkestittel orgeltramper (svensk: ''orgeltrampare'') - kva slag arbeid var det?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Frå ei svensk kyrkjebok frå 1887 (Kopparbergs län) kjem det fram at ein person hadde yrket ''orgeltrampare''. Er det nokon i Brukarforum som kan forklara meg kva det er for slag arbeid?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Kristin Grøthe

Eller, som min oldefar i Kvam i Gudbrandsdalen. Han var belgetreder. I flg min mor tråkket han på pedalene slik at det kom luft til orgelet i Kvam kyrkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

I Kongsberg har vi noe som heter historiske orgelkonserter i Kongsberg kirke som blir utført på Gloger-orgelet. Da blir all strøm slukket i kirken. Belysning skjer ved levende lys og ungdom står i kø for å få lov å være orgeltrampere/belgtråkkere. Hele konserten blir holdt ved at 2 personer står og bruker hele kroppsvekten sin på å pumpe luft inn i belgene. Så jobben finnes fremdeles den dag i dag.Se ellers artikkel på Laagendalsposten sine hjemmesider her: LenkeRemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hilde Wedde

For de som er i nærheten av Kongsberg i kveld og har lyst å oppleve et belgtråkket orgel i aksjon - Det er Historisk orgelkonsert i Kongsberg kirke fredag 12/10 kl. 19. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.