Gå til innhold
Arkivverket

[#52888] Iver Jørgensen Fladmark, f. 1852 Grytten - mulige etterkommere


Gjest Kåre J. Flatmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre J. Flatmark

Jeg prøver nok en gang og søker om noen har kunnskap om Iver Jørgensen Fladmark f. 1852, og hans hustru Gurine, muligens født i Sunndal 1862. Ekteparet bodde i Kristiansund ved folketelling i 1900. Tidligere har jeg fått tips i denne spalten, bla. at Gurine kan være født i Sunndal 1863. Dette og annet har ikke ført noen veg - kan ligge i at kirkebøker er brent. Håper at noen kan være meg behjelpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Her er kanskje Ivers dåp (nr.17) :Lenke Så på FS at der var en Iver Jørgensen født 21.11 1852 i Kors,med foreldre Jørgen Iversen Fladmark og Guri Olsdatter.Men vet jo ikke om dette er personen du søker etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Takk for svaret. Det er rett person du har funnet. Jeg har god oversikt over hele hans levned, konfirmasjon, utflytting m.v. fram til 1900, men så forsvinner han for meg. Jeg trodde han hadde flyttet til Ålesund rundt 1910, men det var en annen med liknende navn. Personlig tror jeg at han og ektefelle ble boende i Kristiansund helt til de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg kan føye til at i tillegg til tanten, så flyttet også søskenene til en Gurine Olsdatter f 1863 til Kristiansund. Det var Kristian Olsen som ble skreddermester i Kristiansund, f 1853, gift med en Marie og broren Ole Olsen, f 1856, gift med en Kristine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei. Gurine er født på Furu i Sundalen i 1863? Her er i alle fall vielsen til Iver og Gurine i Kristiansund i mai 1891-par nr 7 LenkeDette var Ivers andre ekteskap, han giftet seg i Kristiansund i nov 1884. Tyder hennes navn til Lina Larsen Vesta(veldig liten skrift). Hun døde i mai 1888 Iver er sømand ved begge giftermålene.Hilsen Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei igjen.Har funnet følgende: Gurines dåp, Hof-Sunndal, øverst på siden. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2293&idx_id=2293&uid=ny&idx_side=-119>LenkeHer er Gurine/Gøri og fam i 1865. LenkeFinner ikke Gurine konfirmert i Hof/Sunndalen, kanskje hele fam flyttet til Kristiansund?Her er foreldrenes lysning, øverst på siden LenkeKan dette være Gurines far i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre J. Flatmark

Hei Osvald og Britt Iren. Takk for svarene begge to. Lurer på om dere skriver om den samme Gurine. Britt Iren, etter din anvisning fant jeg Iver og Gurines giftemål. Jeg personlig er overbevist om at det er 'min' Iver som er omtalt, og at dette er den samme Iver som bodde i Kristiansund N i 1900. Min Iver Jørgensen Fladmark er født den 4 oktober 1852 i Grytten, og er en yngre bror av min oldefar Ole Jørgensen Fladmark. Det er i alt 6 barn etter Jørgen Iversen Fladmark og hustru Guri Olsdatter fra Lomb. Jeg har praktisk talt fullstendig oversikt over familien etter disse, med unntak av Iver (1852) og hans hustruer nr 1 og2. Nr. 1 visste jeg intet om i det hele tatt. Britt Iren, hvem blir så våre felles slekting? Jeg har nemlig også et problem i forhold Brithe Ellingsdatter Sletta som er farmor til de 6 barna. Jeg vet ikke noe om hvem som er hennes foreldre. Vet du noe om dette har det vært flott.Med hilsenKåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei igjen.Som du ser i kirkeboken for Ivers gifte med Gurine er han f 4 okt 1852 i Grytten så det er klart rett mann. Og han hadde en bror Ole f 20 mars 1849, gift med Enetta Larsdatter Monge. Så vidt jeg kan se er det vel hennes bror Gunder som er far til Berit som var gift med Peder Rensvik.Brit Ellingsdatter Sletta? – greier ikke å finne fakta, men har en teori:En Beret Ellingsdatter, datter av Elling Lien blir døpt i 1780. Sannsynlig hun som blir konfirmert i 1796 som Beret Ellingsd Ødgaard i 1796. Hun er sannsynlig tjener på Sogge i 1801 selv om alder ikke er helt rett. Den eneste aktuelle i Grytten ved FT.En Anne Ellingsdatter er fadder på Beret/Brits sønn Lars f. i 1820. Elling Brudebakken får en datter Ane i 1785 og hun er sannsynlig konfirmert som Ane Ellingsdatter Brude i 1800. Og finnes som tjener på Brude i 1801.Sammen med Anne på Brude i 1801 finnes en Lars Ellingsen på 24 tjener. Mellom de står Guri Mortensdatter på 49 år , tjenestefolk - enke etter første ekteskap. Mor med to av barna?Elling Larsen Kleiven (Kleiven I, s 181 nye Rf)gifter seg med Guri Mortensdatter Monge i 1777 (Monge II) Lenke se nederst på side 188.Mener å ha hørt/lest i andre sammenhenger at Lien og Kleven har blitt brukt om hverandre. En Elling Lien døde i 3 trin.1785, 34 år gl.Når Lars gifter seg i feb. 1805 ”heter” han Slette og alle hans barn er født på Sletta. Dette kan være forklaringen på hvorfor Brit/Beret heter Sletta når hun gifter seg i 1813.Tenkte å se litt på hvem som er faddere til Lars barn, men ser ut til å være feil med server for kirkebøkene.Vår felles forfar er Iver Olsen Brude som druknet ved tømmerfløting i 1746. Min fars farmor var Ane Olsdatter Brudestuen. Foruten min fars morfar er all min slekt fra Raumadalen og litt fra Hen, så her er det nok enda mer ”felles slekt”.Hilsen Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.