Gå til innhold
Arkivverket

[#52907] Niels Hansen og Anlouf Torgersdatter Hedrum ?


Gjest Ingunn Krafft Randa
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Krafft Randa

Jeg har kjørt meg helt fast ved ett par av mine aner, har fått hjelp her tidligere med å komme fram til disse, men jeg har lett i krb og ved folketellinger og klarer ikke å finne noe annet enn vielsen og en barnefødsel.Det gjelder Niels Hansen og Anlouf Torgersdatter, de giftet seg 22/6-1817 i Hedrum innførsel nr 6 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1240&idx_id=1240&uid=ny&idx_side=-221>Lenke De fikk en datter Anne Marie i 1821, innførsel 53 på høyre side LenkeDen eneste jeg finner som kan være aktuel i FT 1801 er denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er rett nok et stykke fra Drangedal til Hedrum, men folk kunne flytte over lange avstander før også. Jeg har selv et par aner som kom fra Gjerstad i Aust-Agder via Bamble i Telemark til Hedrum rundt 1760. Anlaug var dessuten meget uvanlig i søndre Vestfold, så hun var ganske sikkert innflytter. Det er nok verdt å undersøke jenta fra Drangedal nærmere.Når det gjelder Nils Hansen, står det at han var enkemann. Kanskje første ekteskapsinngåelse har interessante opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

:) Det med enkemann har jeg ikke lagt merke til engang.Jeg har kikket litt raskt i krb for Drangedal, men jeg får nok gå over de litt mer nøyeTusen takk i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner et par Nils Hansener som gifter seg i Hedrum, men vet ikke hvem av dem som kan være rettmann. Han kan jo også ha vært gift 1. gang et annet sted, så det der blir vel ikke så enkelt å finne ut av. LenkeMulig du kan få hjelp i skifter ? Kan det være det er alder 29 år på enkemanden ved vielsen 1817? Om jeg ikke leser feil.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her er vielsen til en Nils Hansen Stensvald, LenkeOpplysninger om vielser stopper i 1801 her i denne kilden. Kirkebøker kan muligens være til hjelp med å finne når 1. hustru dør?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Ingunn Krafft Randa

Takk til alle som er så snille å hjelper meg. Jeg har jo ikke blitt noe klokere eller funnet ut noe mer siden sist, det jeg da lurte på denne gangen er om noen klarer å tyde hva som står på fadderene til Anne Marie, høyre side innf. nr. 53, Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Først tar jeg med at Nils Hansen bodde på Månejordet i Hedrum ved vielsen 1817. Han var 29 år, så han kan ikke være den Nils Hansen som giftet seg i 1794 (innlegg 6).Ved Anne Marias dåp bodde foreldrene i Karlsrønningen. Jeg er usikker på hvor dette var, men det må være en husmannsplass under en av gårdene nær Larvik by (Månejordet lå også rett ved Larvik).Fadderne var Bjørn Jacobsen og hustru Johanne Maria Jonsdatter, Cassi (?) Larsdatter fra Larvik, Jens Jonsen fra Larvik og Knut Andreas Jonsen (eller Hansen?) Karlsrønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

'Karlsrønningen oppsto først i 1820-årene etter reguleringen av Jegersborggaten fra 1818. Navnet er avledet av løkken Jegersborgs benevnelse «Carlsro» under Carl Ingemann von Manderfeldt, dvs. en forenkling av «Carlsrorydningen».'Jfr kommunens Kulturminneanalyse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kartlenka funker ikke, for programmet likte ikke at det var et plusstegn i URLen. Dermed ble URLen delt i to.Men prøv gule sider med søk på Karlsrogate og Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.