Gå til innhold
Arkivverket

[#52908] Feil/Merknader i Bygdebøker - nytt forum på DIS-Norges Slektsforum


Gjest Laila N. Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! På DIS-Norges slektsforum er det nå startet et nytt prosjekt, nemlig 'Feil/Merknader i Bygdebøker'.Foreløpig er det startet ut med Møre og Romsdal, dette som et første skritt på veien til å lage slike for alle fylker i landet.Her skal altså ikke etterlysninger ol. inn, men kun merknader og feilrettinger. Les Tore Kristiansens viktige informasjon vedr. både overskrift på innlegg, og hvordan disse skal formuleres og kildebelegges.Dette kan bli en utrolig flott base, dersom alle blir med!Forumet ligger nederst her http://www.disnorge.no/slektsforum/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei.Høres svært fornuftig ut å starte dette prosjektet da man finner mye rart i bygdebøkene - mange uteglemmelser av opplysninger i kirkebøker som avstedkommer helt gale slektsrelasjoner.Må man være DIS- medlem for å legge inn opplysninger?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Håaper du forstår engelsk. I have written the slektshistorie for Sømna (Nordland) Bygdebok and we have many new things and 7 or 8 big mistakes that we have found. I would like to post the big mistakes at this site. How can I do that? I appreciate being informed about this opportunity to let people know!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Arnfrid: bla. her LenkeMargaret: In the beginning of this project only 'bygdebøker' from Møre and Romsdal country is possible to correct, but later probably more countries will show up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En ny bygdebok fra Samnanger er under utarbeidelse av Svein Egil Kvale, jeg har kontaktet han via e-mail om denne siden,men har ikke fått svar og det er et par mnd siden.Jeg har et telefonnummer og, men vil ikke sette det opp her.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

FOreslår at du kontakter internett-utvalget i DIS-Norge direkte, Arnfrid, ved lederen - se her for info. LenkeOg jeg synes det hadde vært flott om alle private initiativ blir samordnet med dette i DIS-Norge, slik at alt blir samlet til ett 'rike'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Det er over 20 år sidan band I i bygdebokserien for Luster kom ut, og eg har i alle år samla opp rettingar og tillegg som før eller seinare vil verta publiserte.Idéen med ei oppsamling av rettingar og tillegg i DIS som skissert høyrest absolutt interessant ut, men er det teke høgd for kvalitetstryggjing av dei opplysningane som kjem? Det er ikkje vanskeleg å finna døme på spørsmål der det er strid om løysingi, særleg når ein kjem attende til tidleg 1700-tal og 1600-talet.Men, for all del, ei bygdebok vert aldri ferdig, for ny og spesialisert forsking på einskildætter kombinert med forenkla tilgjenge på nye kjelder, ikkje minst digitaliserte folketeljingar og kyrkjebøker for andre distrikt enn kommunen bygdeboki er skrivi for, vil meir og meir føra fram til nye opplysningar, som ein bygdebokforfattar, den gongen han skreiv boki, ikkje hadde korkje tid (les: budsjett) eller føresetnader for å finna svar på.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tok en titt på Averøy-rettingene, -der var kommet inn et forslag til retting Lenke og allerede da er fødselsår på nålevende personer tatt med. Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

I dette forumet på Slektsforum http://www.disnorge.no/slektsforum/index.php?c=240, er det meninga at de som legger inn rettinger, skal kildebelegge rettingene.Men alle innrapporterte feil er jo også åpne for debatt, slik at de som er uenige slipper lett til orde i forumet.Vi prøver først med gards- og ættesogene for Nordmøre, siden vi må begynne et sted, og jeg meldte min interesse for å gjøre det. Hvis dette forumet fungerer, vil vi sikkert utvide til flere bygdebøker. Men først må vi se at det fungerer for disse bøkene på Nordmøre. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Arnfrid, de opplysningene som der er lagt ut, har Viggo lagt ut om seg selv og kona vel? og - i infoen til Tore så står det:Følgende opplysninger om nålevende personer kan publiseres på Internett i sammenheng med slektsforskning uten at den opplysningene gjelder har gitt sitt samtykke: navn og slektstilhørighet. (Man står naturligvis fritt til å legge ut også andre opplysninger om seg selv.)Moderator passer nok på.Tror dette går bra jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Laila, jeg ser at det gjelder hans egen familie. Men Datatilsynet sier at man kan legge ut flere opplysninger enn navn og slektstilhørighet om egen person, ikke om familiemedlemmer, slik jeg forstår dem. Min sønn ville bli rasende om jeg la ut opplysninger om han på internett, der navn, bosted og fødselsår kobles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viggo Eide

Jeg har lagt inn en korrigering på Averøy bygdebok, bind III. I forhold til boka retter jeg opp to feil:- Jeg og kona er samboere, ikke gift.- Jeg skriver navnet med V - ikke: W.De øvrige opplysninger er korrekt gjengitt i bygdeboka, og dermed offentlige, sjøl om de ikke er lagt ut på nettet i form av 'bygdebok på nett'. Fødselsårene tilhørende min familie ligger sikkert ute mange steder på nettet, både i gamle skattelister og slektsopplysninger hos andre slektsforskere. Når jeg legger ut opplysninger om min familie her, har jeg innhentet samtykke fra dem på forhånd. Det er veldig bra at DIS-Norge har opprettet en nettside for korrigering av feil i bygdebøker. Mange har etterlyst denne muligheten. Jeg er også glad for å kunne korriger skrivemåten Wiggo til Viggo mens jeg ennå er i live ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg betviler ikke, Viggo, at du har fått tillatelse fra samboer og barn til å sende inn info om dem, slik du gjør. Poenget mitt er at det blir vanskelig for redaksjonen å forsikre seg om at det er gitt slik tillatelse, så lenge innleggene kommer på trykk i slektsforumet med en gang du og jeg trykker OK. Jeg kunne tenke meg å foreslå at man ikke sender rettelser vedr nålevnde personer til dette forumet.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viggo Eide

Jeg forstår dine synspunkter. Min mening er at dersom en person ber om at opplysninger om han/henne skal fjernes fra sidene, så skal det umiddelbart gjøres.Forøvrig ser jeg bare fordeler med ordningen til DIS-Norge. Til opplysning er jeg tillitsvalgt på lokalplanet i DIS-Norge og moderator for flere fylker og mapper på Slektsforum. Og jeg er meget glad for at folk på nordmøre kan få vite at jeg egentlig ikke heter Wiggo ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Naturlegvis skal opplysningar fjernast dersom den det gjeld ber om det. Men regelen er slik at utan kvalifisert samtykke, skal opplysningar ikkje leggast ut. Det held ikkje at du har innhenta samtykke før du legg det ut. Den som har redaksjonsansvar for desse sidene skal ha eit godkjent system for kvalitets-sikring av slike opplysningar, som m.a. skal kunne dokumentere at samtykke er gjeve og korleis opplysningar er innhenta og verifiserte. Det ville vere ein god del arbeid å lage, vedlikehalde og få godkjent eit slikt system. Det skal svært gode argument til for å forsvare ein slik innsats. Alternativet er å seie som det er sagt her: Ingen opplysningar om nolevande, bortsett frå det folk legg inn om seg sjølv.Det viktigaste er trass alt å få korrigert opplysningar om folk og slektsband i fortida. Nolevande greier sikkert å halde oversyn over seg og sine likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Hvorfor ble det aldri muligheter for å legge inn rettelser for andre fylker enn Møre og Romsdal når det gjelder bygdebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Det vil komme når neste versjon av slektsforum blir lansert, ting tar tid når man er avhengig av frivillige krefter.Ellers kan spm. om Slektsforum og dens muligheter legges her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg burde jo ha skrevet om dette på Slektsforumet, men falt for fristelsen til å spørre her når det likevel hadde vært oppe her. Nå har jeg jo funnet igjen passordet mitt også, og fått lagt det inn på ny pc. Så da har jeg jo muliget for å svare på Slektsforumet igjen. Ellers tusen takk for svaret. Jeg har funnet en del feil i bygdebøker, men det er jo ikke uvanlig da. Ser også når jeg skriver av skiftene at en del personer en finner der ikke en gang er nevnt i bygdebøkene det burde ha stått om dem i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.