Gå til innhold
Arkivverket

[#52917] Halvor Arnesen fra Langesund, død 1933 i Bygdø Allé


Gjest Sjur Høgberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Sjur Høgberg

Min tippoldefar, 'fhv. skibsfører' Halvor Arnesen fra Langesund, flyttet til Bygdø Allé (21, 2. etasje) på sine gamle dager. Han slutter å opptre i adressebøkene i Oslo i 1934, så jeg antar at han døde året før.Finnes det noe kirkebok å lete i for å finne ut dette nøyaktig?I så fall hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Høgberg

Forresten, skal ikke kirkebøker være tilgjengelig etter 60 år regnet etter siste innførsel. D.v.s. at alle kirkebøker som har siste innførsel før 1947 skal være tilgjengelig ved oppmøte ved Statsarkivet?Hvis dette er riktig, hvor finner jeg da opplysninger om Halvors død? Jeg går ut fra at han sognet til Frogner menighet og da ble gravlagt på Vestre Gravlund da han bodde i Bygdø Allé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Opplysninger om hans død finner du i dødsfallsprotokollene (Byarkivet). Her finner du dato, hvor han døde og om han hadde etterlatte. Du kan supplere med å finne eventuell dødsannonse i avisene (Nasjonalbiblioteket). Om jeg får tid, skal jeg finne frem dødsfallsdatoen ikveld.Kirkebøkene er ikke nødvendigvis tilgjengelige på Statsarkivet etter 60 år. Klokkerbok skal innleveres straks den er 'ferdigskrevet' og ministerialboken kan innleveres senest 80 år etter siste innføring. Så i praksis er det høyst variabelt når kirkebøkene kommer inn, dessverre er det ikke alle som følger opp dette heller. (Jeg har flere kirkebøker som ikke er 'sladdet' som på nettet, men som går langt inn i 1940-årene, men ikke den aktuelle i ditt tilfelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Sjur Høgberg

Halvor flyttet visst hjem igjen til Langesund først på 30-tallet.Langsunds blad, 17. august 1935:Det tynnes sterkt i vaar gamle skibsførergarde nu. Ogsaa her krever naturen tilbake hvad den engang har gitt. For ikke lenge siden stedte vi til hvile de jordiske levninger av Henrik Henriksen, og nu er turen kommet til hans nesten jevnaldrende kollega Halvor Arnesen. Hans døde paa Clarks Minde igaar i en alder av 84 1/2 aar. Skibsfører Arnesen var født i Langesund og gjennemgikk gradene fra dekksgutt til kaptein på de gamle seilskuter. Han førte flere fartøier i sin skibsfartstid, vesentlig for Skougaards rederi, inntil han or mange aar siden paa grunn av daarlig helbred matte gi op. I endel aar drev saa han og hans hustru en forretning i daværende kjøbmann Næss gaard, inntil de for 14 aar siden flyttet til Oslo - i de siste aar hadde Arnesen bodd på Clarks Minde her i sin fødeby. Avdøde, som efterlader sig hustru og 3 barn: sønnen og vognmann Arnt Arnesen og en datter her i Langesund samt en datter som er bosatt i Skien, var en rettskaffen og grei mann. Hederlig og pliktopfyllende - det er det gode ettermele han efterlater sig. Han skal begraves fra kapellet førstk. onsdag kl. 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.