Gå til innhold
Arkivverket

[#52932] Anne Marthe Johns / Johannesdatter


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Her har jeg en skikkelig nøtt. Det gjelder Anne Marthe Johannesdatter, som får en uekte sønn med Peter Andreas Ottesen, 1851 i Hammerfest. Gutten blir døpt 1853. I alle folketellingene står hun oppført født på Hedemark rundt 1800. Begravelseslisten for Lebesby viser Anne Marthe Jacobsdatter født 1804.Under giftemålet i 1851 står det at hun er født på Skjervøy rundt 1812 av John Jacobsen. Jeg finner ikke aktuelle kirkebøker for Skjervøy denne perioden, og trenger derfor hjelp til oppslag.Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei, og takk for innspill. Jeg fant giftemålet i Talvik, hvis det er rett dame da.Anne Marthe Johansdatter og Gunder Henriksen.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp>LenkeI kirkeboka for Talvik 1828 står ingenting om fars navn.Hun er 17 år, han 30. Forlovere var Christen Cortsen og Andreas Qvamme.Barn fødd i Alta, og hun benevnes både som Johansd. og Jacobsd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg fant Ane Marthe konfirmert 10. mai 1814 i Talvik. Hun er født på Skjervøy 6 okt. 1811. Foreldre Johan Jacobsen og Karen Catrine Olsdatter. Er det noen som kjenner til foreldrene?Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Her er noen opplysninger fra KB for Skjervøy 1780-1817:Vielser 1810: Sept 14de Ungekarl Johan Jacobss: Alten og Pigen Karen Olsd: samestedSpons: Mathis Michelss: Løgsund og Mons Aslachss: SpilderenDåp 1810: Nov 7 Læst ved Daaben over Johan Jacobs og Hustru Karen Olsd Altejdet deres 1ste Barn kaldet Anna Martha fød d 29 Sep.Blant fadderne: Peder Nørager Alten og Madame Nørager.Ser at fødselen til denne Anna Martha synes å være et år for tidlig i forhold til opplysninger ved konfirmasjon og vielse, kanskje det første barnet døde, og de fikk en ny datter som de gav samme navn. Kan imidlertid ikke finne flere barn til dette paret døpt i Skjervøy.De får en sønn Manuel døpt i Talvik i 1822: LenkeParet er altså da flyttet til Langfjord. Ved FT-1801 er Peder Nørager snekker og blant tjenestefolket finnes en Jon Jacobssen, 22 år. Når Manuel blir døpt i 1822, så er yrket til faren oppgitt å være snekker, kanskje en sammenheng her.Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk for informasjonen Odd Villy.Jeg hadde fått opplysninger om Ane Marthe på Finnmark Queries av en etterkommer av henne og Peter Angel Petersen, som jo også er min fars linje. Men så oppdaget jeg at det måtte være feilinformasjon. Det står at hun er fra Hedemark på alle folketellingene. Muligens er det hennes foreldre som kom derfra.Har funnet ut hvem Erich Jørgensen (Johannes J. Strandes forlover) og Marith Erichdatter var. Han het Krogstad og hun Engum, hun født på Løten. Giftet seg på Løten 1795, døde 1804 i Alta begge to.Det ser ut til å ha vært en del innflytting fra Oppland og Hedemark på slutten av 1700-begynnelsen av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Må rette opp en feil i forrige innlegg. Jeg hadde fått vite at Ane Marthe var født på Løten.Hvis noen leter etter disse to, Erich Jørgensen og Marit Engum, så er Marit født på Lesja, Oppland, hvor de også giftet seg i 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.