Gå til innhold
Arkivverket

[#52934] Nord-Trøndelag, Skogn: Anne Larsdt. Vædske, f. ca. 1728


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

I Meldal i Sør-Trøndelag har jeg funnet et giftermål 26.5.1755 mellom Knud Friksen (Fredriksen)Steenshoug og And Larsdatter Vædsche. Har ikke klart å finne ut hvem denne Anne Larsdt. er, men fant Vædske var et gårdsnavn i Skogn.Er det noen som kjenner til om Anne Larsdt. kan stamme derfra ? Såvidt jeg kan se finnes det ikke kirkebøker for dette området før 1747.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Nei, jeg har ikke sjekket dem ennå. Håpet kanskje at noenpå dette forumet hadde tilgang til dem. Ellers får jeg bestille dem opp på biblioteket.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Gården Veske også kalt Wesche, Vedske og Wædsche finnes i Skogns historie, annet bind, første halvbind på side 338 til 348. Slektsregister er ikke å finde, kun overdragelse av gårdparter. Den minner om Orkdalsbøkene.Det er nevnt en Lars kring 1650Vennligst Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Sikkert et feilspor, men dette navnet mener jeg også finnes i Fron, Oppland og jeg mener å ha vært borti det også i Oppdal, men du har kanskje funnet ut at skal til Skogn?. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er riktig som Leiv skriver, at det var en Lars der rundt 1650. Det var også en Christopher Vegaalsen der på denne tiden.'Ifølge R. Lunds manntall var Christopher Vegaalsen 50 år i 1665 og hadde to sønner, Peder 12 og Lauritz [Lars] 9 år; men innen året var omme fikk han en til som også ble kalt Lauritz. Istedenfor Siffuer var der ny mann Oluff Lauritzen, 40 år i 65, vistnok sønn av foran nævnte Lars. I 66 hadde han en sønn Lauritz 3 1/2 år'Etter dette kan jeg ikke se at det er nevnt noen Lars på Veske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk til dere alle. Det tyder altså på at Anne Larsdt. ikke kom fra Skogn. Ser at det finnes en gård, Veikle, i Nordre Fron. Er det kanskje den du mener, Reidar ? Oppdalsgården har jeg sjekket uten å finne noe.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Nei det er ikke Veikle jeg sikter til, og jeg tror Veske, eller Wesche-navnet finnes i Gudbrandsdalen et sted, men det er ikke sikkert det er i Fron likevel, og ingen forbindelse til de du er ute etter. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Takk igjen, Reidar. Jeg får vel legge inn et nytt tema vedr. dette navnet. Det er slett ikke usannsynlig at hun kan komme fra Gudbrandsdalen. Det var mange som kom nordover derfra.Har prøvd å søke litt på gårdsnavn på Digitalarkivet, men har ikke klart å finne noe ennå.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen, jeg kikket litt i telefonkatalogen og finner ingen med dette navnet, men det var en variant som lignet i Sør-Fron så det spørs om det er det jeg har sett. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve,

Vi bør nok holde fast på Skogn.Lars Vædsche født antatt ca 1700 kan være samtidig med Erik Arnsen Wædsche som det er skifte etter 6.mars 1743 og som etterlater seg kone Kari og 7 barn f 1726 til 1741.Muligens finnes det skifte etter Lars. eller Laurits, som er en forekommende navneformWesche er nok dagens navneform. I 30-årene var det en skobutikk i Levanger eid av Marius ? Wesche. I en folketelling Levanger, desember 1835, nevnes Andreas Væske 31 år og enke Anna Væske 40 år. logerendeLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.