Gå til innhold
Arkivverket

[#52945] Trenger bekreftelse på farskap.


Gjest Marit M Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit M Bolset

Olaf Einar Eknes f. 23.6.1907 - død 18.11.1968. Far: Jacob Eknes. Det er det eneste jeg har fått oppgitt av nålevende etterslekt, da det var det eneste de husket. Har søkt etter personen - og det nærmeste jeg kommer er Jacob Olsen Eknes f. 06.11.1881 i Hosanger. Han gifter seg 29.05.1901 i KK med Severine Lie, f. 12.02.1868 i Lyster i Sogn. Skulle gjerne visst om dette er 'min' Jacob! Det er lettere å følge slektene bakover enn de siste opp mot/i vår tid! Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiHar du noen som helst formening om hvor i landet Olaf Einar kan være født? De fleste kirkebøkene er jo mulig å lete i her på Digitalarkivet nå, men det hadde vært best om man da visste hvor man skulle begynne å lete.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Severine Eknæs, skomagersvends hustru, bodde i Forstandersmuget 9 b i 1904, sammen med Ole Johannesen, bagersvend, Marie Johannesen, bagersvends hustru, og Ole Lie, kjører (kanskje Severines bror). Jacob finner jeg ikke i hverken 1904 eller 1906-tellingen. Men som Olaf Einars foreldre burde han være døpt i KK, men han var døpt i MK, № 34 her, og adressen ser ut til å være Ø Kattesmuget 2 a (i dag Nikolaismuget), LenkeHvor faren, Jacob, var under valgene i 1904 og 1905 vites ikke. I Adresseboken for 1924-1925 finner jeg en Jacob Olsen i Jonas Liesvei, men han er ikke skomaker, men cementstøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her dør en Severine Eknes i januar 1932. En forespørsel og sjekk av dødsmelding i arkivforumet kan kanskje gi noen svar.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det begraves også en Severine I Eknes (1873-1917) i Askvik, Alversund. Nå står det at Severine er født 1868 i (1), under dåpen til Olaf Einar står det 1870 og i 1900-tellingen står det 1867 (der ser vi også at Ole var hennes bror, og at hele familien var i Bergen) Lenke . Så hva som her er korrekt mht Severines fødselsår er vel ikke så godt å si.Har noen funnet dåpen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der døpes en Severine på Dale i Luster i 1868, f 12.02.1868 (se (1)) far fra Thalle LenkeDa var det henne jeg også fant i 1900-tellingen på Thalle i Luster, med midlertidig bosted Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så Lie-navnet fikk de altså fra Lie i Arna, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=kf12501878&gardpostnr=766&personpostnr=2295&merk=2295#ovre>LenkeLenkeLenkeDu verden, det var mange etternavn-skifter.....I Haus i Soga og Segn, Arna sokn, Li, er kun de to eldste guttene nevnt av barna, så da har de nok flyttet videre til byn like etter Mons sin konfirmasjon.Faren, Kristoffer, døde i 1887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Bolset

Takk for viktige bidrag allesammen! Jeg har problemer med opploggingen til Internett her jeg bor for tiden, men har fått 'ordnet' meg i dag. Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.