Gå til innhold
Arkivverket

[#52952] Anna Elise Olsdatter, født ca 1833 i Grong (Harran?)


Gjest Jarl Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl Christensen

Jeg søker etter opphavet til Anna Elise Olsdatter. Hun kom til Hårvik i Tjeldsund kommune i Nordland i mars/april 1854. Hun er registrert innflyttet i kirkeboka i Lødingen 12. april 1854. Det er da anført at hun bragte med seg attest fra Rambech i Grong datert 14. mars 1854. I kirkeboka for Grong 14. mars 1854 er det anført at hun, Anna Elise Olsdatter Haabnes (21 år gammel) flytter til Lødingen 'for at tjene'. Håpnes (Haabnes) ligger i Namskogan. Jeg vet ikke om hun er født der eller om tjente der da hun dro nordover. Hun ble gift med Lars Andreas Andersen, Hårvik i Tjeldsund 11. des 1854. Hennes far er ifm ekteskapsinngåelsen oppgitt til å hete Ole Andreassen. I ft 1875 er det oppgitt at hun er født i Haran, Grong i 1830. I ft 1900 er det oppgitt Snaasen NT i 1832. I ft 1865 er det oppført at hun er 33 år (1832). Her er det anført Kjøbsvik prestegjeld som fødested. Det er uklart hva som menes med dette. Kjøpsvik ligger i Tysfjord prestegjeld. Dette ble imidlertid ikke skilt ut fra Lødingen før i 1867. Såvidt jeg har bragt i erfaring har Anna Elise ikke bodd i Kjøpsvik. sannsynligvis er det en feilskrift i folketellingen eller digitaliseringen av den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Syns det står helt til høyre ved vielsen at hun ble vaksinert først i 1850! Lurer på om det kan være henne som er vaksinert i 1850 på Grong,18 år gml.? (nr. 5)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Christensen

Det er temmelig sikkert at dette er rette Anna Elise. Oppgitt bosted ser ut til å være Holund.Ser av vaksinasjonsprotokollen at faren er ungkar. Jeg klarer ikke å tyde det som står etter farens navn. Ut fra protokollen er hun født i Grong prestegjeld. Jeg har tidligere vært i kontakt med Anne Hildrum. Hun har ikke klart å finne Anna Elise i dåps- eller konfirmasjonsprotokollen for Grong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

ja, da tror jeg jeg har funnet henne. Hun er datter av Ole Andreassen Julin f 1813 i Kolvereid og Petternille Eriksdotter Mollanåsen f 14 Jul 1814 i Snåsa(muligens Lierne). Far til Ole, Andreas Julin f abt 1765 i Sverige og døde 07-03-1822 i Kolvereid. Moren var Karen Olsdtr Kjølstad f 1791 i Grong. Hennes aner er fra Overhalla og Høylandet. Faren var gift 3 ganger og hadde ett barn utenfor ekteskap og moren 1 gang og 2 barn utenfor ekteskap. Foreldrene til Anne var ikke gift og hun var født 23-07-1833 på Håpnes i Namsskogan.Petternilles foreldre var Erik Petersen Gran(Granmo) f 1781 i Snåsa døde 10-08-1830 og moren Sigrid Pedersdtr Skråmo(moen) f 12-10-1780 i Sørli, Lierne døde 1857 i Henningsvær, Lofoten.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Så sant du er en etterkommer etter henne, så er vi fjernt i slekt ettersom jeg er i slekt med begge foreldrene til Anna Elise. Jeg har en god del aner på et par grener der. Deler så gjerne hvis du sender en mail til mitt fornavn.etternavn@chello.no Du må selvfølgelig fylle inn rett etternavn og fornavn.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.