Gå til innhold
Arkivverket

[#52954] Alexander f. 1752 i Asker, sønn av Hans Holste, hvem var han?


Gjest Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beit Knudsen

Alexander ble døpt i Haslum krk. i Ø.Bærum, og fadderne er også fra Østre Bærum.Jeg synes det er rart at faren heter Holste til etternavn. Kan det ikke heller være Holst. Det står jo Holstes sønn = Holst's sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beit Knudsen

Jeg har lett litt på FS og fant noe som bare kanskje kan ha noe med dette å gjøre. Grunnen er navnebruken.Hans Alexandersen Holst dpt. 5/11 1703 Akershus, død 5/9 1783. Foreldrene hans er Alexander Hansen Holst f. 10/11 1672 Fladby, Ullensaker, død 9/7 1714. Alexander ble gift 19/10 1700 Akershus med Dorothea Mogensdatter.(Det finnes mere bakover) Jeg har ikke sjekket noe av dette da det jo bare er en vill ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Takk for innspill Berit, men jeg kan nå avkrefte at Alexander Holst er min mann.Ved hjelp av Lenke fant jeg ut at denne var sorenskriver i Helgeland og stortingsmann, og av en litt annen stand den husmannen jeg leter etter.Da er det bare å fortsette søket etter vielsen ( som trolig skjedde på Nesodden men ikke innført i kirkeboken ), å lete etter Alexanders dåp utenfor Follo virker litt håpløst da jeg ikke har noe ca. årstall å gå ut i fra.Kan legge til at jeg under letingen også tar høyde for navnevarianten Sander.Sønnen Oles første sønner ble døpt Hans og Magnus.Ole ble tatt i forvaring av lensmannen på Nesodden i 1822 for løsgjengeri da han var i arbeid på en gård der, han opplyste da at han kom fra Råde hvor han hadde vært i tjeneste, og var nå kommet til Nesodden til sin søster og mor. Han innrømmet samtidig at han hadde et opphold på tukthuset for tyveri ( Nesodens historie b. 2 ).I og med at Ole var konfirmert i Moss må han ha reist ut fra Nesodden og tatt tjeneste før det. Det er ingenting som tyder på at mor og søster reiste ut fra Nesodden. Søsteren Sebille ble konfirmert på Nesodden fra nabogården hvor broren Ole ble født, noen år senere føder hun et uekte barn, og dør på Nesodden før hun er 30. Hele tiden er hun bosatt på et lite geografisk område sør på Nesodden.En mulighet for hvor det ble av Alexander er at han døde under Napoleonskrigen, kanskje hans begravelse kan finnes i et prestegjeld i Østfold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Desverre Berit, disse har jeg sjekket ut. De ble viet 1787 i Vestby, de var begge fra Son, etter vielsen bodde de på Grefsrud i Vestby før de flyttet til Solberghagen i Frogn. Har funnet dåpen til denne Sebille i Vestby og hun kan derfor ikke være identisk med 'min' Sebille døpt på Nesodden. I denne familien på Solberghagen skjedde det få år ( husker ikke nøyaktig ) etter 1801 en tragedie da familiefaren såvidt jeg husker tok livet av to eller tre av sine barn.Under min leting gjør jeg som du nå har gjort, å ta høyde for eventuelle misforståelser eller feil som presten kan ha gjort under innførselen ( eller bruk av forskjellige fornavn ).Har ikke tatt vare på opplysningene om alle som er sjekket ut, men har nettopp sjekket ut en vielse 1792 i Røyken for en Johan Hansen og Kirstine Olsdatter.I Råde 1792 ble Anders Hansen og Kirsti Olsdatter viet, også de var feil folk.Det samme med Alexander Zelander i Moss.Hvis man gjør et landsomfattende søk i 1801 tellingen på Alexander, så ser man at på Østlandet forekommer navnet hyppigst i Østfold, mens varianten Sander er mye brukt i Buskerud.Om jeg skal stole på magefølelsen, så sier den Østfold og Sverige, samtidig som jeg vet at det for endel bønder i den sørvestre delen av Nesodden var en del kontakt over fjorden til Buskerud.Uansett er jeg glad for de tips jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Tror jeg kan ha funnet 'min' Alexander konfirmert i Kristiania tukthus som nr. 10 i 1785, etter oppgitt alder her er han født omkring 1761: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.