Gå til innhold
Arkivverket

[#52956] Dåpen til (Laurits (z)) Anton Eriksen, født 29.03 1978 (konfirmert i Andebu 1878


Gjest May Britt Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest May Britt Sørensen

Min mormor Karen f.2307-1899 Andebu/Andebu,datter av Matros Anton Eriksen Tolsrød, f.29.03. 1878 og Elen Sofie Olsdatter f.1877. Det blir sagt at Anton Eriksen, også hadde navnet Laurits(z). Han er født i Heia Da Hedrum, nå Andebu)og jeg finner ekteskapet til Elen Sofie Olsdatter Stein og Lauritz Anton Eriksen I andebu kirkebok i 1897 nr.8, videre finner jeg Laurits Anton Eriksen konfirmert 2.okt.1892 hvor det står foreldre Erik Iversen og hstr. Martine Knudsdatter. Men jeg klarer ikke å finne hans dåp, noen som har noen tips? Jeg har fått vite at hans mor skal hete Inger Marthine Bentsdatter fra Haugberg, men finner ikke ut av dette. Veldig takknemmelig for hjelp.MvhMay Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Ja!! Tusen takk. Hvor fant du det? Enten har jeg lett på feil sted eller så har jeg oversett noe.Hjertlig takk.May Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Hei!!Takk. Ja denne vielsen hadde jeg også funnet. Men på alle andre ting vedr. L.Anton står da Martine Knutsdtr.?,litt vanskelig å tyde etternavnet,jeg prøver å finne det ekteskapet også. L.Anton er jo født i 1878, så det spørs om ikke Erik (far) har hatt to ekteskap.Mvh May Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Ja det begynte jeg også å fundere på, for det ble som du kanskje også har funnet,født to gutter i 1870 og 1872 med foreldre Erik Iversen og Inger Martine Bentsdatter. Finner ingen flere barn før 1878, og da er det Martine Knutsdtr. som er mor. Samme når disse 3 barna blir konfirmert,på de to første står Inger Bentsdtr som mor.Stusset også over et sprang på 6 år mellom de to siste barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Hei!!Hadde ikke funnet de to sønnene, men btukt mye tid på å lete etter Inger Martine Bantsdatters død, ikke funnet. Har lett etter Martine Knudsdatter, men finner henne ikke døpt, konfirmert el. gift og heller ikke i folketellingen i 1865,kan Martine Knudsdatter være den samme som Inger Martine Bentsdatter?MvhMay Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det generelle svaret på spørsmålet er ja, for kirkebøker er ikke ufeilbarlige. På den annen side har de som regel rett, så du bør på et eller annet vis påvise at kirkeboka tar feil. Så lenge du ikke, ved hjelp av andre kilder, kan påvise at kirkeboka tar feil, må du anta at den har rett.Dåpen i innlegg 2 er hentet fra Andebu mini 8 (1878-1902), som kun dekker Kodal sogn (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hva står det forresten i Andebu bygdebok under gården Heia (eventuelt i Hedrum bygdebok under Hellenes-seter, som er det gamle navnet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiDette står i Andebu bygdebok bind 3 side 814-815 under gården Heia:'Erik Iversen ca. 1877-1886. F. 1843, d. 1890. Var også tømmermann. G. 1870 m. Inger Martine Bentsdatter fra Haugberg, f. 1841. Barn: 1. Ingvald f. 1870, sjømann. 2. Mathias f. 1872, sjømann. 3. Laurits Anton f. 1878, sjømann, kom til Tolsrød. Erik flyttet til Nyørk (Ambjørnrød) og døde der.'Her er Erik innført som død i kirkeboken nr 6 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4272&idx_id=4272&uid=ny&idx_side=-180>LenkeHer finner du Inger Martine Bentsdatter boende hos sin sønn og hans familie i 1900 LenkeLegg merke til at hun tilhører den Jarlsbergske Frimenighet, hun er altså dissenter. Og du må sikkert se under døde dissentere for å finne henne. (kan ikke se i farten at det er skannet)Her har du dåpen til Inger Martine i Andebu 1841 nr 27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, da må det kunne slås fast at Martine Knutsdatter er en feil i kirkeboka. Det kan jo virke pussig at presten har gjort samme feil både ved dåp og konfirmasjon, men konfirmasjonsinnføringa er kanskje gjort ved at presten har skrevet av det som var innført ved dåpen. Da blir det én feil og én 'følgefeil'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Hei!! Hva dere har funnet ut imens jeg har vært på jobb. Tusen takk. Hvis vi ser på dåpen til Inger Martine, står det der uægte? Hvis ja, kan det ha noe med etternavnsendring å gjøre? Jeg er 'fersk' i dette og spør for å lære.MvhMay Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen May BrittDet kunne det sikkert vært, men jeg tror ikke det er tilfelle her. Bent Bentsen og Mari Hansdatter gifter seg litt senere samme år. Så Inger Martine var født utenfor ekteskap.Her har du vielsen deres nr 8 LenkeSi ifra dersom du vil ha mer fra bygdeboken.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Britt Sørensen

Hei!! Takk, her ordner ting seg ja. Har bygdeboka, men har tidligere opplevd å finne en del feil i den Jeg er såpass 'fersk', så jeg sliter litt med hvilke kilder man skal stole på. Men synes dette er et spennende detektivarbeid. Sliter også med tyding av en del kirkeboksider,bl.a. den du sendte lenke til, men enklere å tyde når man vet hva som står.May Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.