Gå til innhold
Arkivverket

[#52961] Norsk i Nederland


Gjest Kees Bentem
 Del

Recommended Posts

Gjest Kees Bentem

Kom forbi noen Nordmenn i Nederlandske arkiver,kanskje det er interessant?Gift 26 juni 1847 i Zierikzee:SIVERT CHRISTIAN SONDERLAND,födt 26 november 1814 i Christiansund(sjömann,sönn av Rasmus Sonderland og Martha Lovisa Pedersdatter) med TETTJE SIJMONS BOETJE,födt 24 august 1824 i TerhorneGift 31 august 1881 i Middelburg:OLE ANDERSEN,(sjömann 28 år fra Christiansund)sönn av Anders Petersen og Gura Olsdatter(eller Gurli Aspen)med DINA HENDRIKA DE KOK,26 år födt i VlaardingenFrafallen 6 desember 1812 i Vlissingen:MARIA LUIJKEN,36 år fra Christiansund,gift med Charles LauFrafallen 22 september 1813 i Vlissingen:DANKERT HANS TASMER,35 år fra Christiansund,gift med Catharina Raff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kees Bentem

Gift 29 september 1896 i Terneuzen:ALFRED HARTVIG ANDREASSEN,(sjömann,41 år fra Frederikstad)sönn av Andreas Kristensen og Lisabel Sofie Kjolberg med FRANCINA SARA DE HAAS DU PON,37 år fra Schoondijke Ps:hvordan forandrer jeg fylke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kees:Jeg er interessert i kontakt mht Nederland. Kan du sende meg en e-post til genealogen@genealogi.noVennlig hilsenAre S. GustavsenRedaktør Genealogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Takk :-) Jeg skal sjekke de som du har funnet fra Kristiansund, når jeg besøker biblioteket neste gang. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kees Bentem

Gift 22 september 1819 i Vlaardingen:Klaas Schoonenberg med ANNA ELISABETH THORSEN(Födt 31 october 1788 i Bergen,Noorwegen)datter av Gullbrand Thorsen og Else Maria Larsdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kees Bentem

Gift 25 april 1916 i Amsterdam:William Brede Kristensen(födt 21 juli 1867 i Christiansand;forfallen 25 september 1953 i Leiden)sönn av Kristen Nicolai Kristensen og Emilie Karoline Björnson med Jacoba Heldring(födt 23 maij 1892 i MiddelburgGift 12 maij 1765 i Amsterdam:Govert(Gunder?)Janszen Lewang(Levang),(27 år fra Kragerö) med Geertruij Betereng(21 år fra Amsterdam.Gift 9 november 1783 i Rotterdam:Rasmus Quart(födt 1 august 1755 i Christianzand,Noorwegen;forfallen 1 august 1821 i Rotterdam) med Dirkje Hartman(födt 2 desember 1759 i Rotterdam)Gift 20 juni 1827 Amsterdam:Thomas Lange(födt 10 desember 1796 Jevnaker) sönn av Johan Jörgen Lange og Dorothea Helene Larsen med Catharina Carstens(födt 22 oktober 1799 i Amsterdam)Gift 11 september 1948 i Rijswijk ZH Nederland:Jacob Jan Pesman med Solveig Johanna Olsen(födt 30 mars 1910 i Trondheim)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Min tt-oldfar Gunder Hansen Undal (1759-1822) gifta seg 1786 i Amsterdam med Åsille Dorthea Ørbech (1757-1833). Dei var frå Holum, Mandal og Vanse, Lista. Dei hadde desse barna i Amsterdam: Jørgen 1784, Johannes Friedrich 1789, Bernt Gunder 1790 og Margrethe Cathrine 20/12 1793. I 1796 fekk dei det siste barnet i Mandal. Noe av dette har eg fra så usikre kilder som LDS IGI, så det hadde vore flott om noe kunne bekreftast.Bernt Gunder Hansen (1790-1866) Lenke var min t-oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kees Bentem

Hei Harald,Fant disse döpe(Luthersk)i Amsterdam: -26 mars 1786 CHRISTINA -15 august 1787 MARGARETHA CATHARINA -28 oktober 1789 JOHANNES FREDRIK -12 september 1791 BARENT -19/20 december 1793 MARTHA CATHARINAforeldre var:Govert Hansen og Dorothea(Doortje) Orbek(Orbeek)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Kjempeflott! Dette var fint å få korrigert! Da eg for ein femten år sidan begynte med slektsforsking var 'hollenderen' det første eg ville finne ut av. Vi hadde fått høre at vi på farsida hadde forfedre som kom fra Holland. Det viste seg at dei var norske ungdommer som drog til Amsterdam, og som kom tilbake etter ca 20 år. Påvirkning fra Holland kan ein blant anna finne i at Bærent (1789-1866) som var sønn til Gunder Hansen tok Hansen i bruk som slektsnavn. Han var blokkmaker på Malmø i Mandal. Andre håndverkerar der brukte patronym på den tida.Kva slags kilder er det du har tilgang til? Er det noe som er tilgjengelig på internett? Er det mulig å finne ut meir om det norske miljøet i Amsterdam 1700-1800? Her i fra Sørlandet var det veldig mange ungdommer som reiste dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Unnskyld, - eg korrigerte feil. Bærent levde 1791-1866. Han var ein sprek mann. Han fikk femten barn, det siste i 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Kan jeg få lov å stille et spørsmål: I følge en kilde på St. Croix skal to norske ungdommer være gift i «Holland» den 7. juni 1782 - kanskje i Amsterdam. Det er Nils Christian Hansen (Wølner), f. 1753, og Christine Jacobsdatter (Winther). I et skifte i 1785 sies det at de bor i Holland, men de dukker begge opp på St. Croix dette året. Har du sett noe til dem i kildene? Ble kanskje noen av barna født der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kees Bentem

Hei Harald,Kilder jeg har tilgang til er:egen undersökelse,internett og CD/DVD.Du kan finne mye digitalt bl.a www.stamboomsurfpagina.nl og www.geneaknowhow.net/digi/bronnen.htmlJeg vet ikke om det er skrevet om et Norsk/Amsterdamsk miljöet,du kan skrive til arkivet i Amsterdam og spörre dem. Hei Terje,Svaret er Nei og Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Terje, jeg har det ikke på denne PC'en, men alle nordmenn som giftet seg i Amsterdam på det aktuelle tidspunkt er registrert på rådhuset i byen og dette er filmet/skal filmes. Når du har datoen, er det enkelt å finne. Etter hukommelsen, det er snakk om 40.000 nordmenn i perioden (svært unøyaktig) 1600-1800. Dessverre glemte(1) universitetet at f.eks. Marstrand var norsk en del av den aktuelle perioden (ca.1.000 derfra), så litt mangelfull er oversikten.Uansett kan arkivet kontaktes direkte med et så konkret spørsmål og du får bortimot umiddelbart svar. Jeg skal se om jeg ikke kan finne fram lenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kan i farten ikke finne det, men det het noe linende 'Gemeentearchieven Simon Hart', Kees vet sikkert hvilket jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Geir:Jeg regner med at det er Gemeente Archief i Amesterdam du sikter til: http://stadsarchief.amsterdam.nl/Nøyaktig hvor mange nordmenn som giftet seg i Amesterdam, har jeg ikke talt, med skuffen med kartotekkortene inneholdt over 10 000. Jeg anslår ca. 1500 fra Bergen. Det var omlag 150 fra Skien og ca. 210 fra Tønsberg. Det norske materiale hadde naturlig nok overvekt av Flekkerøy og Øster Risør.Jeg håper du finner dine opplysninger om hva som skal være filmet og tilgjengelig. Simon Harz (e. Hart) var sjef for dette arkivet på 1970-tallet.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ble visst litt mange e-er i Amsterdam. Med hensyn til Gemeente Archief sin hjemmeside, vil jeg gjøre spesielt oppmerksom på de nye søkefunksjonene knyttet til genealogiske søk. Se midt i bildet på førstesiden. Med litt prøving og feiling er det mulig å finne svært mye.Det hjelper også med en lommeparlør (eller et enkelt språkkurs i Nederlandsk, hvilket anbefales for å få rett uttale og økt forståelse) idet man vil få mye mer ut av sine søk og funn.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Ved skifte på Skamfer i Rennebu i 1741 etter Mille Mikkelsdatter Schjelderup var nevnt som arving Svend Larsen Schjelderup f 1711, som var i hollandsk tjeneste. Vil det være mulig å etterspore ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kees Bentem

Gift 29 september 1743 i Rotterdam:(ut lysing til ekteskap i Dordrecht) HENDRIK PIETERSE SCHILDERUP,fra Egersund,sönn av Pieter Jurrianse med EVERDIJNA VAN GROENEWEGEN fra Dordrecht(begravet 19 juli 1763 i Rotterdam). Barn:Elisabeth döpt 29 april 1746 i Dordrecht :Pieter döpt 10 juli 1748 i Dordrecht :Aart döpt 11 februari 1751 i Dordrecht

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kees Bentem

Gift 13 januar 1680 i 's-Hertogenbosch: HANS BRUGMAN,ung mann fra Bergen i Noorwegen med MECHTEL PAULUS,ung jente fra Kessel (Hans var soldaat i den 2e regiment av den Skotske brigade i Nederland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kees Bentem

Gift 20 desember 1747 Liefkenshoek: FRIEDERICH BOOYTZEN,fra Trondheim,löytenant på skipet Sandijk, med ISABELLA PRAAT,födt i St. Nicolaas og boende i den Doel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kees Bentem

Gift 13 april 1621 i Amsterdam: JAN NICOLAASZ. LUDEN,födt i Bergen(Noorwegen) med NEELTJE JANS,datter av Jan Olefs og Annetje Jacobsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kees Bentem

Gift 28 juni 1693 i Dubbeldam/Dordrecht: SIMON LAURENSZ. OLDENBURGH,ung mann fra Bergen i Noorwegen med ANNA MACHIELS VLEIJS,ung jente fra Wasbeeck.Ps.vitne var bl.a. en bror av Simon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Sliter med et par navn i Kristiansandsområdet midt på 1700 tallet, etternavnet er skrevet Just eller Justis. Sjømannsfamilie som kan ha fått noen etterkommere i Amsterdam bl.a.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.