Gå til innhold
Arkivverket

[#52963] Skipsfører Bernhard Jensen, f. i Våle 1853


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

I Tønsbergs Blad 1. september (Lenke) er det en etterlysning etter skipsfører Bernhard Jensen. Jeg kan hjelpe litt på vei, da Bernhard Jensen var bror av min svigerfars farmor, men det er temmelig sporadiske opplysninger jeg sitter på i min slektsdatabase. Det jeg har der er følgende:Bernhard Jensen var sønn av skomaker Gustav Jensen Lilja og hustru Maren Karine Halvorsdatter Sando. Gustav var fra Örebro i Sverige, født 1817. Han kom til Våle i 1840-årene og giftet seg i 1849 med Maren Karine Halvorsdatter (1827-1895) fra husmannsplassen Nordre Sando som var en plass under Vestre Sørby i Våle. De første årene bodde de tydeligvis på Nordre Sando der de fikk sønnen Johan Anton (død 1860) i 1849 og Bernhard 22/10-1853. Noe senere flyttet de til Horten der datteren Augusta Bredine ble født i 1858. Litt senere (før 1865) flyttet de til Nøtterøy der de kjøpte et hus på Østre Oterbekk for 100 spd. i 1869. Gustav døde der i 1879 og kona Maren Karine altså i 1895.Bernhard Jensen giftet seg i Nøtterøy kirke 9. desember 1888 med Josefine Andersen (født 1868, datter av Jens Andersen). Da var han skipsfører. Bernhard og Josefine bodde deretter i Tønsberg. I Folketellingen for 1900 er de bosatt i Tønsberg og har barna (alle født i Tønsberg i følge folketellingen) Harald (født 1890), Alfhild (født 1893) og Eivind (født 1896). I følge hva min avdøde svigerfar sa, flyttet Bernhard med fam. til Oslo tidlig på 1900-tallet.Er det noen som kan hjelpe Tønsbergs Blad med flere opplysninger, spesielt om etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til 1900-tellingen med Bernhard Jensen og familie; Lenke Har prøvd å lete i gravminneregisteret, men ikke funnet dem til nå.MVh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg kikket raskt gjennom digitalisert kirkebok for Tønsberg for årene 1904-1906 og fant ikke noen konfirmant Harald som var denne sønnen. Det kan bety at familien flyttet fra Tønsberg mellom 1900 og ca. 1905, men er selvfølgelig ikke noe bevis for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.